VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER Jakob Neumann Faglærer på RTS Blik- og Rørarbejderforbundet- i forbund med fremtiden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Klasseledelse PIE 18/
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Reformmesse på Sofiendalskolen
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De store underviser de små ved hjælp af it.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Uddannelsesparathed - hvad er det
IT i undervisningen.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Lærermiddelkultur(er)?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Glogster Nu er det muligt at udskifte plancher og andre præsentationer i undervisningen med en digital præsentation, der kan kombinere tekst, lyd, billeder.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
VELKOMMEN TIL ÅBENT HUS
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
- Kom tættere på dit barns skolegang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Præsentationens transcript:

VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER Jakob Neumann Faglærer på RTS Blik- og Rørarbejderforbundet- i forbund med fremtiden

PRÆSENTATION: JAKOB NEUMANN - VVS FAGLÆRER - FRA GF TIL HOVEDFORLØB – EUD OG EUX - FRA MILJØ OG SAMFUNDSFAG TIL ENERGISPECIALIST

MIN MOTIVATION TIL AT BRUGE ‘VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER’ SET I VVS FAGLÆRER OPTIK - FREMTIDENS KLIMAHELTE - EVU - HVAD KAN JEG BRUGE DET TIL – OG HVOR OG HVORDAN? HVORFOR? SAMMENHÆNG OG HELHEDSFORSTÅELSE REFLEKSION, INSPIRATION OG MOTIVATION

HOVEDBEKENDTGØRELSEN UDDANNELSEN SKAL BIDRAGE TIL UDVIKLING AF ELEVENS ERHVERVSFAGLIGE, STUDIEFORBEREDENDE OG PERSONLIGE KOMPETENCER UNDER HENSYN TIL ARBEJDSMARKEDETS BEHOV, FAGLIG MOBILITET OG ELEVENS BEHOV. UDDANNELSEN SKAL HERUNDER BIDRAGE TIL UDVIKLING AF ELEVENS EVNE TIL SELVSTÆNDIG STILLINGTAGEN, SAMARBEJDE OG KOMMUNIKATION. UDDANNELSEN SKAL ENDVIDERE FREMME EVNEN TIL FAGLIG OG SOCIAL PROBLEMLØSNING, UDVIKLING AF INITIATIV, FLEKSIBILITET OG KVALITETSSANS OG UDVIKLE ELEVENS GRUNDLÆGGENDE FÆRDIGHEDER, NAVNLIG INDEN FOR MATEMATIK, LÆSNING, MUNDTLIG OG SKRIFTLIG KOMMUNIKATION SAMT INFORMATIONSTEKNOLOGI.

MÅLEPINDE OG KOMPETENCE MÅL FÆLLES KOMPETENCE MÅL SAMARBEJDETS VÆRDI GENERELT – DANSK – MILJØ – SAMFUNDSFAG – TEKNISK DATABEHANDLING. VVS/ENERGISPECIALIST – - ELEVEN KAN INDTÆNKE BETYDNINGEN AF ENERGIOPTIMERING I ET GLOBALT PERSPEKTIV. - ELEVEN KAN INSTALLERE, INDREGULERE, FEJLFINDE OG UDSKIFTE AUTOMATIK OG MEKANISKE OG EL-TEKNISKE KOMPONENTER SAMT FORETAGE ENERGITEKNISKE BEREGNINGER, MÅLINGER OG ANALYSER, SAMT VEJLEDE BRUGERE.

RTS MÅLET FÆLLES DIDAKTISK OG PÆDAGOGISKE GRUNDLAG MÅL OG MEDANSVAR: UNDERVISNINGEN TILRETTELÆGGES, SÅ DER SKABES RUM FOR TRIVSEL, LÆRINGSFÆLLESSKABER OG NETVÆRKSDANNELSE, OG LÆRERNE ARBEJDER BEVIDST MED ELEVERNES SAMARBEJDS- OG RELATIONSKOMPETENCER.

LÆRING TIL TIDEN VORES ELEVER SKAL KUNNE AGERE I FORHOLD TIL DE UDFORDRINGER DEN HASTIGE SAMFUNDSUDVIKLING GIVER, DERFOR INDGÅR IDÉUDVIKLING OG INNOVATIVE ARBEJDSMETODER, SOM EN NATURLIG DEL AF UNDERVISNINGEN. TEKNOLOGI OG FAGSPECIFIKKE MEDIER BØR UNDERSTØTTE NUTIDIG PRAKSIS, OG GIVE ELEVERNE VIDEN DER BASERER SIG PÅ AKTUALITET OG SENESTE UDVIKLING. DER ARBEJDES AKTIVT MED ANVENDELSE AF INFORMATIONS- OG KOMMUNIKATIONSTEKNOLOGI I UNDERVISNINGEN. DET SKER UD FRA EN OVERORDNET IT- PÆDAGOGISK STRATEGI, HVOR MEDIER INDDRAGES SOM ET NATURLIGT SUPPLEMENT TIL AT FREMME ELEVERNES LÆREPROCESSER. SKOLENS FYSISKE LÆRINGSMILJØ SKAL UNDERSTØTTE ELEVERNES FÆLLESSKABER BÅDE FAGLIGT OG SOCIALT, OG I UNDERVISNINGEN INDDRAGES DE FYSISKE RAMMER I DEN ANVENDTE PÆDAGOGIK.

SAMMENFATNING GENERELT FAGLIGT INDHOLD: IT – DANSK – SAMFUNDSFAG - MILJØ PERSONLIGE OG SOCIALE KOMPETENCER: SAMARBEJDE – HELHEDSFORSTÅELSE – VIDENDELING – KOMMUNIKATION - VEJLEDNING TRIN OG SPECIALER ENERGI FRA GF – HF – TIL H4 ENERGISPECIALIST

JNE UNDERVISNINGS METODE LÆRING TIL TIDEN: ELEVPLAN, VIDENDELING – VIDEO, DIFFERENTIERING P/S-K: BESØG/UDFLUGT, SAMVÆR OG SAMARBEJDE I GRUPPER – PRAKTISKE OG PROBLEMORIENTEREDE OPGAVER, SAMT VIDENDELING HELHEDSFORSTÅELSE OG SAMMENHÆNG: LOKAL AKTØR, PERSPEKTIVER LOKALT OG GLOBALT, BLIK OG RØR, TEKNIQ OG EVU

GRUNDFORLØB PUMPETEMA - TVÆRFAGSUGE PUMPERAPPORT. - FORSKELLIGE TYPER – WIKI OG GOOGLE - HISTORISKE UDVIKLING – WIKI OG GRUNDFOS SKOLETJENESTE - FUNKTION OG VIRKE I VVS BRANCHEN – EVU OG GRUNDFOS - FIND ENERGIBESPARELSER PÅ CIRKULATIONS PUMPER I VVS INSTALLATIONER – GRUNDFOS OG BYGGERIOGENERGI.DK (GRUNDFOS) (TI - CIRKPUMP) - LAV DET PUMPEBATTERI DER SKYDER LÆNGST – DOKUMENTER PROJEKTET PÅ VIDEO OG DEL DET! (6:30 – 7.15)

H3 FREMTIDENS ENERGISPECIALIST - DISKUTER OG BESKRIV ENERGISPECIALISTENS UDFORDRINGER OG MULIGHEDER - FORESTIL JER H3 CASEN OPFØRT I 1980 OG LAV FORSLAG TIL ENERGI OPTIMERING AF HUSET MED OLIEKEDEL SOM UDSKIFTES TIL FJERNVARME (FORSIDE HJEMMESIDE – INSTALLATIONER OG BESPARELSESBEREGNER) - UV OG BESØG: DIV. LINK OG HJEMMESIDER, KARA, LK OG TI – ENERGY FLEX HOUSE - LAV EN VIDEO DER PRÆSENTERER LØSNINGS FORSLAGET. VIDEOEN SKAL DELES OG EVALUERES AF RØR) (TØMRER – KLIMASKAL OG TVÆRFAGLIGHED)

H4 ENERGI SPECIALIST - OPVARMNING OG ØVELSE TIL SVENDEPRØVE AFSÆT: H3 CASE, TJEK PÅ ENERGIEN OG VALGFRI SPECIALER ØVELSER: BEREGNING PÅ ENERGISTAVLER, SAMT VEJLEDNING OG RÅDGIVNING TIL KUNDEN AF BÅDE TEKNISKE INSTALLATIONER OG KLIMASKAL FORMÅL: RUTINE, SIKKERHED OG HURTIGHED I BEREGNING OG RÅDGIVNING.

AFRUNDING OG AFSLUTNING ELEVEVALUERING - HJEMMESIDEN – INSPIRERENDE OG MOTIVERENDE TIL ENERGIVEJLEDERE - ENERGYFLEXHOUSE – TEKNISK OG FANTASTISK AT SE VVS SOM EN DEL AF FREMTIDEN - TEKNOLOGISK INSTITUT – RIGTIG SØDE OG IMØDEKOMMENDE - GODT AT FÅ EN ‘LIVLINE’ - GODT AT ARBEJDE SELVSTÆNDIGT OG DIFFERENTIERET I GRUPPER - SJOVT AT BRUGE VIDEO SOM UV OG OPGAVELØSNING - GOD STEMNING OG SAMVÆR I KLASSERNE LÆRER EVALUERING - FANTASTISK AT FÅ DÆKKET SÅ MANGE MÅLEPINDE OG FØLE SIG SOM EN LILLE DEL AF FREMTIDEN - SAMMEN MED ELEVERNE

- SPØRGSMÅL OG SVAR? - TAK FOR NU – KONTAKT OG DELING? - HVAD GØR VI NU?

1 – 2 – – 5 1. FIND EN MAKKER 2. FIND EN PC 3. FIND PC INFO OG START OP PÅ ‘VIDENCENTER FOR ENERGIBESPARELSER I BYGNINGER’ 4. FIND OPGAVEN 5. LAV OPGAVEN OG FØLG TIDSPLANEN