Bent Fausing At skabe et billede af sig selv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Et stykke med sødt, surt og skørt... - botilbuddet Stefanshjemmet evaluerer deres udbytte af projekt Implementering af Teknologi (IAT) 2011.
Børns sociale liv med digitale medier
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Program for dagen  Så´n lidt hygge med kaffe og de runde  Hvorfor GRUS?  Spilleregler for dagen  Lederens visioner og mål for afdelingen  Kan vi lære.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Bokstav børn.
Arbejdspladsudvikling
Anonym Digital Rådgivning
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Håbets folk. Møde Jesus igen for første gang Er vi tro mod dét, han var tro imod? Prædiker vi det evangelium, han prædikede? Lever vi evangeliet, som.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv BLÅ FLAG OKTOBER 2011 Brian Samuelsson.
HISTORIEN OM DE 4 LYS.
Engelbert H – og den sidste chance
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
”Kaldet til kærlighed”
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
O STED FRISKOLE - ET VÆRDIBASERET KLARSYN Et værdibaseret debatoplæg til skolens daglige arbejdsområder, særlige fokusområder, forpligtigelser samt fremtidsvisioner.
At vente på Guds time.
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Obamas brug af sociale medier i præsidentkampagnen 2008.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Sådan taler du med dit barn om donor samtidig med, du får et tættere forhold til din partner. © Kirsten List Larsen.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Frivillighed på kommando findes ikke
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Bent Fausing Fotografi og selvfremstilling Selfien og de sociale medier Forelæsning , Folkeuniversitetet Århus.
Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og lidt om Healthier, Usier og Felfier og den billedlige drejning i de sociale medier Fællesforelæsning,
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Bent Fausing I arms længde… Selfier, ansigter og de sociale medier Forelæsning
Google Selfie-event, København, Google HQ
Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING
Tips til videoproduktion i stor skala
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Præsentationens transcript:

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv Om Selfier og den billedlige drejning i de sociale medier Forelæsning ved seminaret ‘Det digitale subjekt’, KUA, 23.0.50, 30.10.2014

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Hvad er en selfie?: Et digitalt fotografi taget af en selv af sig selv…oftest med en smartphone. Udbredelsen af smartphones, stigningen i de sociale medier, der er domineret af billeder, og selfies er markant fra 2010. Hvorfor sker denne stigning? Af teknologiske grunde? Fordi man ikke vil have andre til at tage billeder af sig selv? Eller fordi vi vil afprøve og øve vores sociale interaktion via vores eget billede, selfien?

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Lille historie om Selfie: 2002 fuld australier laver en selfie på ABC online: ”…sorry about the focus, it was a selfie.“ 2004 Flickr og ‘selfy’. 2005 MySpace: ‘self portrait of yourself usually by teen girls’. 2005 taget #selfie eller selfy på Flickr. 2009 Urban Dictionary: En aktivitet der er mest udbredt på MySpace og Facebook. 2010 Twitter, Tumblr, Pinterest og Instagram… 2012 Selfie bliver kåret af Time til et af de tolv væsentligste nye ord. 2013 Selfie bliver kåret som årets ord af Oxford Dictionary. Brugen af ordet steg 17.000% i 2013 ifølge ordbogen.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Os selv i billedet – selvekspertice: Vi er eksperter, hvad os selv angår. Skulle man tro! At blive individ – gennem spejling. Vi bliver gennem spejlingen i spejlet og spejlet i billedet, selfien, forskellige fra alle andre mennesker: vi bliver subjekter eller individer. Refleksion: bøje tilbage, genspejle og omtanke. Spejlbevidsthed og selvrefleksion: Hvordan ser jeg ud for andre? Vil de tage godt imod mig?

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Fra ”Write onself into being” til ”Picture onself into being”: ”Write onself into being” hævder Danah Boyd i 2008 om konstruktionen af selvet på sociale medier. Det bør nu, mener jeg, i stedet hedde: ”Picture onself into being” (jf. stigningen i sociale medier med billeder: Instagram, Pinterest, Tumblr, Facebooks Timeline…) Narcisssime kan du få plejet foran et spejl, selfien er social i og med den bliver lagt på et socialt medie og har et ønske interaktion. Selfien er knyttet til andres anerkendelse (Axel Honneth). Anerkendelse er et antropologisk behov. Det bliver grundlagt i mor- barn/forældre-barn matricen og spejlingen. Al senere accept og anerkendelse bygger på denne matrice. Andres perceptioner, bedømmelser og lovprisninger er væsentlige for at udvikle et socialt og mentalt selv. Blive et ‘jeg’.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selfien og vareæstetik: Sociale medier, marketing og vareæstetik. Hill-Site webside – man ville have almindelige billeder, hvor ukendte viser tøjet frem i selfier. Den menneskelige, ikke-digitale æstetik i selfien. Det private billede, den personlige vare og vareæstetik. Close-up’et som et transparent sted. De private drømme åbnes mod de offentlige rum: sociale medier og internet. De digitale billeder mimer de analoge billeder: uskarpe, slørede, skæve, kiksede farver (Instamatic -> Instagram…) Skær af menneskelighed og autenticitet i selfien bliver tilført varen!

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Hvad vil selfierne? Ansigtets betydning. Facebook ikke Footbook. Ansigtet er tilstedeværelse og bekræftelse, kropsligt og sjæleligt. Vi kan stirre og glo uhæmmet på en selfie.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Sociologen Sherry Turkle (i: Alone Together 2011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Selv-011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Vi interagerer blot med billeder, vi kommer ikke videre, hævder Turkle. Nyere visuel teori betoner og vægter meget anderledes: Billeder er levende (jf. totem og fetich). Hvad vil billeder? (W.J.T. Mitchell What Do Pictures Want? 2006): de vil kysses, dvs. de vil tages ind, inkorporeres, accepteres og være en del af os. Billeder vil interagere, billeder interagerer. Selfien siger netop det: kys mig, tag mig til jer, inddrag mig og anerkend mig. ”I Auschwitz ser en ung fange to kvinder, der betragter sig selv in en mudderpøl. Der er ingen spejle i lejren, for at forhindre selvmordsforsøg[!]. De vender ryggen til ham, de har et tørklæde på hovedet, og deres tøj hænger i laser. Han ser opmærksomt på det mudrede vand og genkender nogle træk. Det er hans kusiner, som bringer nyt fra familien” (Primo Levi). Spejlbevidsthed Renæssancen og subjektets opståen (maleriets små portrætter, bogmediets individuelle fortællinger og spejlets refleks af mig, dvs. selvet). Vi er først og fremmest os selv i den vestlige kultur: MySpace, Youtube, iPhone, iPad… Optiske linser fremstillet af glas: film, tv, video, web-cam og smartphones. Spejlets demokratisering og selvets demokratisering. Uden spejle og spejlinger udviskes ansigtet og selvet -> anerkendelse igen.

Selv-mediernes udvikling: Spejlets udvikling, spejlet og fortrolighed med sig selv. ”I Auschwitz ser en ung fange to kvinder, der betragter sig selv in en mudderpøl. Der er ingen spejle i lejren, for at forhindre selvmordsforsøg[!]. De vender ryggen til ham, de har et tørklæde på hovedet, og deres tøj hænger i laser. Han ser opmærksomt på det mudrede vand og genkender nogle træk. Det er hans kusiner, som bringer nyt fra familien” (Primo Levi). Spejlbevidsthed -> syn -> selvrefleksion Renæssancen og subjektets opståen (maleriets små portrætter, bogmediets individuelle fortællinger og spejlets refleks af mig, dvs. selvet). Vi er frem for alt os selv i vestlige kultur: MySpace, Youtube, iPhone, iPad… Optiske linser fremstillet af glas: film, tv, video, web-cam og smartphones. Spejlets demokratisering og selvets demokratisering. Uden spejle og spejlinger udviskes ansigtet og selvet -> anerkendelse igen.

Nye mutationer af Selfien, kort: Healthies Usies Felfies Museumselfie mv.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Selfiens tid og tegn: En øjeblikkelig visuel kommunikation af, hvem vi er, hvad vi laver, hvem vi tror, vi er, og hvem vi føler, vi er. Selfien har ændret aspekter ved social interaktion, kropssprog, selvbevidsthed, privatlivets fred, humor, ironi, fornemmelse af tid og offentlig adfærd. Selfier bliver taget af alle i alle situationer. Det er en folke lyst og kunst. Selfier er hurtige, uprætentiøse, bramfrie og lever i nuet. De behøver ikke særlige og prangende anledninger. Uformelle. Portrætfotografiet eller selvportrætfotografiet går med selfien fra erindring til kommunikation lige nu. Selfien: et tegn, der som andre selvportrætter bliver lagt i omverdenen, i håb om, at det vil blive accepteret og taget godt imod. Føle sig ankerkendt. Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier… Den verdensberømte selfie, der aldrig er blevet set, og dens drøm… Selfien eller billedets af selfien, der bliver taget af Cameron, Thorning- Schmidt og Obama, blev mødt med negativ anerkendelse. Selfiegate! Billedet inkarnerer Mandelas drøm… Fotografen gjorde alt for at misforståelser skulle opstå. En ikonisk selfie, der siger noget central om selfier. Skabe sin krop og ansigt til selfien. Smyge sig ind. Tæt sammen. I arms længde. Være til stede og vise ‘nu’ i ansigtet. Der er altid nogen, der er uden for det gode selskab (Michelle, Minelli). FOMO, ‘fear of missing out’, som noget centralt for de sociale billedmedier . De meget sammensatte følelser af krop, ansigt, ambivalens og udelukkelse har fuldstændig blændet iagttageres øjne for den drøm og den vision, som billedet indeholder. En drøm og en vision, der passer smukt til den udvikling af selvet, som alle selfie-former har rod i.

Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…