Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Google Selfie-event, København, Google HQ

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Google Selfie-event, København, Google HQ"— Præsentationens transcript:

1 Google Selfie-event, København, Google HQ - 18.11.2015
Bent Fausing Bent Fausing Selfie-kulturen som fænomen – hvorfor elsker vi at tage og dele selfies? Google Selfie-event, København, Google HQ

2

3 Hvad og hvordan er en selfie?:
Et digitalt fotografi taget af en selv af sig selv…oftest med en smartphone…og delt på et socialt medie. I arms længde…fokus på ansigtet, kroppe tæt sammen. Udbredelsen af smartphones, stigningen i de sociale medier, der er domineret af billeder, og selfies er markant fra 2010. Hvorfor sker denne stigning? Af teknologiske grunde? Fordi man ikke vil have andre til at tage billeder af sig selv? Eller fordi vi vil øve vores sociale interaktion via vores eget billede, selfien?

4

5

6

7

8

9 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Lille historie om Selfie: 2002 fuld australier laver en selfie på ABC online: ”…sorry about the focus, it was a selfie.“ 2004 Flickr og ‘selfy’. 2005 MySpace: ‘self portrait of yourself usually by teen girls’. 2005 taget #selfie eller selfy på Flickr. 2009 Urban Dictionary: En aktivitet der er mest udbredt på MySpace og Facebook. 2010 Twitter, Tumblr, Pinterest og Instagram… 2012 Selfie bliver kåret af Time til et af de tolv væsentligste nye ord. 2013 Selfie bliver kåret som årets ord af Oxford Dictionary. Brugen af ordet steg % i 2013 ifølge ordbogen.

10

11

12

13 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Fra ”Write onself into being” til ”Picture onself into being”: ”Write onself into being” hævder forskeren Danah Boyd i om konstruktionen af selvet på sociale medier. Det bør nu i stedet hedde: ”Picture onself into being” (jf. stigningen i sociale medier med billeder fra 2010: Instagram, Pinterest, Tumblr, Facebooks Timeline…) Narcisssime kan du få plejet foran et spejl, selfien er social i og med den bliver lagt på et socialt medie og har et ønske interaktion. Selfien er knyttet til andres anerkendelse (Axel Honneth). Anerkendelse er et antropologisk behov. Det bliver grundlagt i mor- barn/forældre-barn matricen og spejlingen. Al senere accept og anerkendelse bygger på denne matrice. Andres perceptioner, bedømmelser og lovprisninger er væsentlige for at udvikle et socialt og mentalt selv. Blive et ‘jeg’, få identitet.

14

15

16 Nye mutationer af Selfien:
Healthies Usies Felfies Museumselfie Buttie Droneselfie Homelesssefie Daredevilselfie Disasterselfie Sellotapeselfies Mv.

17

18

19

20

21

22 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Selfiens tid, tegn og tilskyndelser: En øjeblikkelig visuel kommunikation af, hvem vi er, hvad vi laver, hvem vi tror, vi er, og hvem vi føler, vi er, og en leg med hvem vi gerne vil være. En afprøvning af selvet og et spil med identitet. En lyst til at prøve… Selfier bliver taget af alle i alle situationer. Det er en folke lyst og kunst. En demokratisering af noget – selvportrættet – der tidligere var for de rige og få. Selfier er hurtige, uprætentiøse, bramfrie og lever i nuet. De behøver ikke særlige og prangende anledninger. Uformelle. Portrætfotografiet eller selvportrætfotografiet går med selfien fra erindring til kommunikation lige nu. Selfien: et tegn, der som andre selvportrætter bliver lagt i omverdenen, i håb om, at det vil blive accepteret og taget godt imod. Føle sig selv ankerkendt.

23


Download ppt "Google Selfie-event, København, Google HQ"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google