Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING"— Præsentationens transcript:

1 Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING
Forelæsning , Seminar for Uddannelsesservice, KU

2 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

3 Hvad er en selfie?: Et digitalt fotografi taget af en selv af sig selv…oftest med en smartphone…og delt på et socialt medie I arms længde…fokus på ansigtet; widevinkel og dens æstetik Udbredelsen af smartphones, stigningen i sociale medier, der er domineret af billeder, og selfies er markant fra 2010. Hvorfor sker denne stigning? Af teknologiske grunde? Fordi man ikke vil have andre til at tage billeder af sig selv? Eller fordi vi vil afprøve og øve vores sociale interaktion via et billede af os selv, en selfie?

4 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

5 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

6 Photo Booth

7 Før de digitale kameraer og smartphones kom til, havde man:
Fotoautomater (photo booth) Polaroid kameraer Selvudløser Men sefier og deling på sociale medier er uløseligt knyttet sammen. En selfie er kun en selfie, når den er delt.

8 The first selfie 1839, Peter Cornelius.

9 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Lille historie om Selfie: 2002 fuld australier laver en selfie på ABC online: ”…sorry about the focus, it was a selfie.“ 2004 Flickr og ‘selfy’. 2005 MySpace: ‘self portrait of yourself usually by teen girls’. 2005 taget #selfie eller selfy på Flickr. 2009 Urban Dictionary: En aktivitet der er mest udbredt på MySpace og Facebook. 2010 Twitter, Tumblr, Pinterest og Instagram… 2012 Selfie bliver kåret af Time til et af de tolv væsentligste nye ord. 2013 Selfie bliver i december kåret som årets ord af Oxford Dictionary. Brugen af ordet steg % i 2013 ifølge ordbogen.

10 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

11 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

12 Os selv i billedet – selvekspertice:
Vi er eksperter, hvad os selv angår. Skulle man tro! At blive individ – gennem spejling. Vi bliver gennem spejlingen og spejlet i billedet, selfien, forskellige fra alle andre mennesker: vi bliver subjekter eller individer. Refleksion: bøje tilbage, genspejle og omtanke. Spejlbevidsthed og selvrefleksion: Hvordan ser jeg ud for andre? Vil de tage godt imod mig? -> branding

13 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

14 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Fra ”Write onself into being” til ”Picture onself into being”: ”Write onself into being” hævder danah boyd i om konstruktionen af selvet på sociale medier. Det bør nu i stedet hedde: ”Picture onself into being” pga. stigningen i sociale medier med billeder fra 2010: Instagram, Pinterest, Tumblr, Facebooks Timeline, Snap-chat…) Narcisssime kan du få plejet foran et spejl, selfien er social i og med den bliver lagt på et socialt medie og har et ønske interaktion. Narcissus ville ikke dele sit billede. Selfien er knyttet til andres anerkendelse (Axel Honneth). Anerkendelse er et antropologisk behov. Det bliver grundlagt i mor- barn/forældre-barn spejlingen. Al senere accept og anerkendelse bygger på denne matrice. Andres perceptioner, bedømmelser og lovprisninger er væsentlige for at udvikle et socialt og mentalt selv. Blive et ‘jeg’.

15 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

16 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

17 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

18

19 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

20 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

21

22 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

23 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

24 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Buttie

25 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

26 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

27 Nye mutationer af Selfien, men stadig ‘er jeg mig’ :
Healthies Usies Felfies Museumselfie Buttie Droneselfie Daredevilselfie Disasterselfie Sellotapeselfies Homeless-selfie (PSDF-selfie) Funeral-selfie Mv.

28 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Healthie

29 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Usie

30 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Felfie

31 Museumselfie

32 Drone-selfie

33 Daredevilselfie/Disasterselfie

34 Disasterselfie

35 Disasterselfie

36 Disasterselfie

37 Daredevilselfie

38 Sellotapeselfie

39 Homeless-selfie

40 Funeral-selfie

41 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Hvad vil selfierne? Ansigtets betydning. Facebook ikke Footbook. Ansigtet er tilstedeværelse og bekræftelse, kropsligt og sjæleligt. Vi kan stirre og glo uhæmmet på en selfie.

42 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Selv-011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Sociologen Sherry Turkle (i: Alone Together 2011) fremhæver, at individet bliver fastholdt i en permanet overgangssituation i de sociale medier: Vi interagerer blot med billeder, vi kommer ikke videre, hævder Turkle. Nyere visuel teori betoner og vægter meget anderledes: Billeder er levende (jf. totem, fetich, afgudsbilleder). Hvad vil billeder? (W.J.T. Mitchell What Do Pictures Want? 2008): de vil kysses, dvs. de vil tages ind, inkorporeres, accepteres og være en del af os. Billeder vil interagere, billeder interagerer. Selfien siger netop det: kys mig, tag mig til jer, inddrag mig og anerkend mig. Visuel aktivisme (Black lives matters, empowerment, #metoo, mv.) ”I Auschwitz ser en ung fange to kvinder, der betragter sig selv in e

43

44 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Selfien og vareæstetik, marketing: Hill-Site webside – man ville have almindelige billeder, hvor ukendte viser tøjet frem i selfier. De digitale billeder mimer de analoge billeder: uskarpe, slørede, skæve, kiksede farver (Instamatic -> Instagram…) -> den analoge længsel. Den menneskelige, ikke-digitale æstetik i selfien. Det private billede, den personlige vare og vareæstetik. De private drømme åbnes mod de offentlige rum: sociale medier og internet. Skær af menneskelighed og autenticitet i selfien bliver tilført varen!

45 Selfier og vareæstetik, marketing

46 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…
Selfiens tid, tegn og tilskyndelser: En øjeblikkelig visuel kommunikation af, hvem vi er, hvad vi laver, hvem vi tror, vi er, og hvem vi føler, vi er. Selfien har ændret aspekter ved social interaktion, kropssprog, selvbevidsthed, privatlivet, humor, ironi, fornemmelse af tid og offentlig adfærd. Selfier bliver taget af alle i alle situationer. Det er en folke lyst og kunst. En demokratisering af noget – selvportrættet – der tidligere var for få. Selfier er hurtige, uprætentiøse, bramfrie og lever i nuet. De behøver ikke særlige og prangende anledninger. Uformelle. Portrætfotografiet eller selvportrætfotografiet går med selfien fra erindring mod kommunikation lige nu. Selfien: et tegn, der som andre selvportrætter bliver lagt i omverdenen, i håb om, at det vil blive accepteret og taget godt imod. Føle sig anerkendt. Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…

47 Selfies, selvbilleder og branding
Ansigtsgørelse Adgangsporte (genindlejring) Selvrealisering/selvbillede/selvrespekt. ”På arbejde med liv og sjæl.” (Dansk Magisterforening ). ”Logoet skal vise et firmas sjæl…Det skal være som en god ven.” (Designer, TV-avisen ). Sjælen sidder i øjnene. Logoet er med til angive ansigtet, selvbilledet, udadtil. Indre værdier bliver målet for abstrakte firmaers og institutioners markedsføring.

48 Bent Fausing At skabe et billede af sig selv. Om Selfier…


Download ppt "Bent Fausing SELFIER, SELVBILLEDER OG BRANDING"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google