Vejledningsreformen Steffen Jensen Kontorchef

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyt fra Undervisningsministeriet
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Uddannelse med perspektiv Fredericia Gymnasium Mandag den 7
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Uddannelses- og erhvervsvejledning opfattes som en proces, der foregår i et samspil mellem: • Oplysning • Undervisning • Praktiske aktiviteter • Personlig.
Bo Ravn Temadag 26. januar 2006 Holstebro Kommune Unge uden uddannelse i centrum.
Temadag 7. juni 2006 Struer Kommune
Introduktion til Sprogpakken
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Hvad er et nationalt videncenter? Centrene er knyttet til CVU-erne/professionshøjskolerne Centrene er støttet af Undervisningsministeriet i en tidsafgrænset.
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til forældremøde
Regeringens globaliseringsudspil
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Fødevare-rådet som ekspertråd for Vækstforum. Vækstforum – et partnerskab Vækstforum KommunerErhvervslivet Regionsråd Andre vækstfora Danmarks Vækstråd.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Evaluering på dagtilbuds- og skoleområdet BKF Regionsformandsmøde 23. Maj 08.
Velkommen til forældremøde
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Vejledning og undervisning UUV har som forsøg undervist i 6 moduler udviklet til Uddannelse og Job. I alt 46 lektioner, heraf fire lektioner som forlagt.
1 Strukturreformens konsekvenser for kompetenceudvikling i Region Midtjylland Tinghallen 21. september 2006 Bent Hansen.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Vesterbrogade 6D. 4, 1780 København V. | uudanmark.dk| | CVR: Er vejledningssystemet gearet til de store reformer og fremtidens.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Ny vejleder i Efterskolen Vejlederkonferencen 2013.
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
CHRISTINE SESTOFT, KONSULENT (PÆD.ENHED) EFTERSKOLE – UDDANNELSESPARAT.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Nyt fra Undervisningsministeriet
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Agnete Gersing Departementschef Uddannelses- og Forskningsministeriet
15 års vejledning i uddannelses-sektoren
Præsentationens transcript:

Vejledningsreformen Steffen Jensen Kontorchef Tværgående kontor for vejledning og for Landscenter for Uddannelses- og Erhvervsvejledning E-post: Stjen1@uvm.dk Tlf. 3392 5135

Mest omfattende reform af dansk vejledning Nationale mål lovfastsat Dedikerede institutioner Regionale vejledningscentre Kommunale vejledningscentre Virtuel Vejledningsportal Fælles vejlederuddannelse Nationalt dialogforum Videnscenter for Vejledning

Lovgrundlag Lov 298 af 30. April 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv Lov 299 af 30. April 2003 om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område 3 bekendtgørelser: Bekendtgørelse om vejledning om gennemførelse af uddannelser på Undervisningsministeriets område Bekendtgørelse om vejledning om valg af videregående uddannelse´og erhverv Bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv Andre bekendtgørelser: vejlederuddannelsen, adgangsregulering (KOT) og tilmelding til ungdomsuddannelserne

Nationale mål I Vejledningen skal bidrage til, at valg af uddannelse og erhverv bliver til størst mulig gavn for den enkelte og for samfundet, i særlig grad målrettes unge med særlige behov for vejledning, inddrage såvel den enkeltes interesser og personlige forudsætninger som det forventede behov for uddannet arbejdskraft og selvstændige erhvervsdrivende, bidrage til, at frafald og omvalg begrænses mest muligt, bidrage til, at den enkelte selv kan søge og anvende informationer om valg af uddannelse, uddannelsesinstitution og fremtidig beskæftigelse, være uafhængig af sektor- og institutionsinteresser og have højere kvalitet og mere professionalisme

Nationale mål II Reformen skal endvidere fremme åbenhed og gennemsigtighed i uddannelserne og frit valg på uddannelsesområdet, skabe klarhed og enkelhed i ansvaret for og ledelsen af vejledningen, sikre bedre udnyttelse af de offentlige ressourcer til vejledning og fremme af innovation og iværksætteri

Virtuel Vejledningsportal www.uddannelsesguiden.dk www.ug.dk

Formål og indhold Internetbaseret informations- og vejledningsredskab for Vejledningssøgende Institutioner, som varetager vejledningsopgaver Andre, som ønsker information om uddannelse og erhverv Sammenlignelige informationer om uddannelser og om de erhverv, som uddannelserne kan føre til Aktuel arbejdsmarkedsinformation Hjælpeværktøjer: søgemaskiner, personligt logon, konferencesystem, links, …..

Proces Begrænset EU udbud J. H. Schultz Information A/S med Kraks Forlag A/S som underleverandør Drift fra 1. August 2004 Version 2 November 2004 Personligt logon Fora / konferencesystem Interaktive uddannelsesplaner

Regionale vejledningscentre Studievalg

Opgaver og målgrupper Hvert regionale vejledningscenter har ansvaret for vejledning af: elever i områdets ungdomsuddannelser, samt unge og voksne, bosat i området, der ikke længere har tilknytning til en ungdomsuddannelsesinstitution. Vejledningen skal tilbydes i samarbejde….. Opsøgende i forhold til ungdomsuddannelsesinstitutioner Vejledningen skal være landsdækkende

Studievalg Nordjylland: Konsortium med CVU-Nordjylland Vestjylland: CVU-Midt-Vest Østjylland: Konsortium med Aarhus Universitet Sydjylland: CVU-Sønderjylland Fyn: Syddansk Universitet m/underleverandører Sjælland: Konsortium med CVU-Syd og Andersen og Bjørnskov A/S København: Københavns Universitet

Kvalitet, evaluering og styring Organisation og kompetencer kompetent ledelse, kapacitet til at løse opgaven, kvalificerede vejledere m.v. Planer, kvalitetssikring og evaluering Hvert center beskriver sit vejledningskoncept Hvert center skal fremlægge en plan for sit arbejde Hvert center skal etablere et kvalitetssystem Fælles kvalitetsmanual Evalueringer på landsplan og af enkelte centre Mulighed for ændringer i centrenes ydelser med respekt for balancen i hvert centers samlede ydelse

www.studievalg.dk Egne sider på www.ug.dk

Ungdommens Uddannelsesvejledning

Opgaver og målgrupper Vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv 6. – 9. (10.) klasse, 19 år, 25 år. Udarbejdelse af en realistisk uddannelsesplan. Vejledningen gives på den enkelte skole og i samarbejde med skolen

46 UU’er UU etableres af kommuner i fællesskab Skal etableres på kvalitetsmæssigt og geografisk bæredygtigt grundlag Ministeren kan pålægge kommuner at varetage vejledningen i et kommunalt fællesskab eller i en anden samarbejdsform

UU’erne Daglig ledelse, som er ansvarlig overfor kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen fastlægger mål og rammer for vejledningen, herunder vejledningsaktiviteter og –metoder, metoder til kvalitetsudvikling, resultatmåling og dokumentation. Mål, rammer og resultater offentliggøres på hjemmeside

Bæredygtighed Geografisk område, der dækker bredt udbud af ungdomsuddannelser Institutioner, der kan indgå i brobygningsforløb Vejledningen gives i sammenhængende forløb Tydelig forankring af den daglige ledelse Samarbejde med ungdomsuddannelsesinstitutioner, AF, organisationer og virksomheder

Processen Vejledning udsendt december 2003 (se nyhedsbrev nr. 6) Ministeriet i gang med uddybende undersøgelser i en række UU’er Oversigt på www.ug.dk

Fælles vejlederuddannelse

Vejlederuddannelsens indhold 3 moduler hver på 10 ECTS-point , dvs. ½ studenterårsværk (”½ diplomuddannelse”) Vejledning og vejleder: Vejledningens historie og etik, vejlederroller, vejlednings- valg- og karriereudviklingsteorier, vejledningsmetodik samt anvendelse af IT i vejledningen. Vejledning og samfund: Vejledning set i relation til overordnede træk i samfunds- og erhvervsudviklingen nationalt og internationalt, til uddannelsessystemets og arbejdsmarkedets opbygning, til uddannelses- og arbejdsmarkedspolitik, herunder iværksættervirksomhed, samt vejledning set i relation til arbejdsliv, virksomheds- og karriereudvikling. Vejledning og individ: Vejledning set i relation til den enkeltes baggrund og behov gennem inddragelse af teorier om menneskelig udvikling og erkendelse, læring og sprog med betydning for vejledningen.

Vejlederuddannelsen Bekendtgørelsen Retter sig til alle vejledere Erstatter en række hidtidige vejlederuddannelser Uddannelsen udbydes af CVU Storkøbenhavn CVU Sjælland CVU Fyn CVU Vest CVU Midt Vest JCVU

Adgangskrav Mindst en uddannelse på niveau med en kortere videregående uddannelse eller hermed ligestillede kvalifikationer Mindst 2 års relevant erhvervserfaring

Nationale Dialogforum

Formål Skabe dynamiske rammer for en åben og gennemsigtig dialog med interessenter på vejledningsområdet Bidrage til øget sammenhæng og koordinering og kvalitetsudvikling Afprøve synspunkter og dermed være aktive medspillere i den fortsatte udvikling

Deltagerkreds 11 personligt udpegede medlemmer 12 Organisationer o.l. Arbejdsmarkedets parter Kommunale organisationer Vejledere DUF Andre ministerier

Videnscenter for vejledning

Løbende opgaver Overvågning og formidling af ny forskning og best practice Virtuelt bibliotek Virtuelt tidsskrift Nyhedstjeneste Konferencer Samordning af forskellige vejledningsordninger Internationalt samarbejde Web-understøttelse Analyser, evalueringer m.v.

Organisering Samarbejde med offentlige og private institutioner og virksomheder Nyhedstjeneste, virtuelt tidsskrift og virtuelt bibliotek varetages af Forlaget Studie og Erhverv Tilgængelig på www.ug.dk november 2004

Yderligere informationer Uddannelses- og erhvervsvejledning http://www.uvm.dk/vejl/index.htm?menuid=75 ”Vejledningsreformen – kort fortalt” http://pub.uvm.dk/2003/vejledning/ Nyhedsbrev: tilmelding på www.uvm.dk