Fleksible partnerskabskontrakter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældrearrangement om folkeskolereform
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Implementering af folkeskolereform
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Offentligt-Privat-Samarbejde
Skolepolitiske visioner og mål
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Professor (mso) Christina D. Tvarnø Udbud og innovation Fremtidens muligheder og anbefalinger.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Forældremøde X årgang.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Samlet udbud - Hvad er det?
Velkommen til valgmøde
HØJELSE SKOLE.
1 Ledelse, samarbejde og lærerarbejdstidsaftalen Anders Balle.
Hvis digitalisering er svaret, hvad var så spørgsmålet?
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Lidt om at flytte bjerge
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
FM januar 2004 H:S/Rigshospitalet/Servicecentret H:S-Bestyrelse Københavns kommune - Frederiksberg kommune - Staten H:S-Direktion Administrerende direktør.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Virksomhedsoverdragelse  Er det ikke ”bare lige”?  FOPS FOPS Claus Thykjær.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
OPP-projektet Vildbjerg skole. 27. september 2005OPP-netværksmøde2 Projektet m2 2-sporet grundskole 4-sporet overbygningsskole SFO Idrætshal samt.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Lind Skole Version 2 FYRAFTENSMØDE MED FORÆLDRE D. 8. OG D. 9. JUNI 2015.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Investering i skoletoiletter
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed

Hvad er Byggeri til Drift?
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Fleksible partnerskabskontrakter FOPS | onsdag den 23. november 2011 18. januar 2007

Partnerskabslignende kontrakter ESCO aftaler med garanti | anlæg og drift Driftspartnerskaber | drift Tilstandskrav ≠ udførselskrav Arkitektkonkurrencer | anlæg og/eller drift Omvendt udbud | anlæg og/eller drift Totalentrepriser m/u partnering | anlæg OPP & OPS | anlæg og drift ESCO aftaler med garanti | anlæg og drift Parametre > Tilbagebetalingstid, låneadgang, Garanti, Baseline, ansvarsfordeling, datagrundlag Driftspartnerskaber | drift Tilstandskrav ≠ udførselskrav Beskrivelse af det vi vil have (resultatet) og ikke hvordan man gør! Erfaringer fra VD og en kritisk overgang Arkitektkonkurrencer | anlæg og/eller drift Vi har fokus på indhold og ikke rammerne > men rammerne er AFGØRENDE for vores valg Omvendt udbud | anlæg og/eller drift Vi ved ikke helt hvad vi vil have men økonomien er HELT fast. OPP & OPS | anlæg og drift Kan være ufleksible og indgås uden brug af funktionsudbud

Parametre i en Partnerskabskontrakt Længerevarende samarbejde Ønske om nytænkning og innovation Ekstraordinært tidsbegrænsninger Særlige økonomiske udfordringer Nye løsninger, materialer og kvalitetskrav Totaløkonomi Sammensætning af flere kompetencer Funktionsbeskrivelser Fokus på viden i egen virksomhed (bestiller) Tillid… Længerevarende samarbejde Ønske om nytænkning og innovation Ekstraordinært tidsbegrænsninger Særlige økonomiske udfordringer Nye løsninger, materialer og kvalitetskrav Totaløkonomi Sammensætning af flere kompetencer Funktionsbeskrivelser Fokus på viden i egen virksomhed (bestiller) Tillid…

Muligheder og trimning UDBUD PROJEKTERING UDFØRELSE UDBUD / DIALOG PROJEKTERING UDFØRELSE

Funktionsudbud Eksempler på vores ambition: Gennem formuleringen af funktionskravene forventer Gribskov Kommune at have skabt de bedste rammer for nye måder at tænke opgaveløsningen på i et kombineret anlægs- og driftsperspektiv. Områder som vi har beskrevet funktionskrav til: Samspillet mellem nyt og gammelt | Skolens og Svømmehallens fysiske rammer | Arkitektur | Miljøhensyn | Energiramme | Forsyningsforhold | Sikkerhed | Tilgængelighed | Byggetekniske forhold | Indeklima | VVS-installationer | Vandbehandlingsanlæg | El-installationer | Udearealer |Trafikforhold | Anlægsfasen | Serviceydelser | Ombygning af eksisterende bygningsmasse Eksempler på vores ambition: Gennem formuleringen af funktionskravene forventer Gribskov Kommune at have skabt de bedste rammer for nye måder at tænke opgaveløsningen på i et kombineret anlægs- og driftsperspektiv. Områder som vi har beskrevet funktionskrav til: Samspillet mellem nyt og gammelt | Skolens og Svømmehallens fysiske rammer | Arkitektur | Miljøhensyn | Energiramme | Forsyningsforhold | Sikkerhed | Tilgængelighed | Byggetekniske forhold | Indeklima | VVS-installationer | Vandbehandlingsanlæg | El-installationer | Udearealer | Trafikforhold | Anlægsfasen | Serviceydelser | Ombygning af eksisterende bygningsmasse

Funktionsudbud > Processen Udvilkingen på skoleområdet: Fremtidsværksted for alle skolers bestyrelser og lokaludvalg. Fællesmøde for alle medarbejdere på skolen Drøftelse i referencegruppe Drøftelse på Børne- og Ungehøringen Drøftelse med medarbejdere, elever, bestyrelse og forældre på Helsinge Skole Fokuserede drøftelser med nøglepersoner vedrørende fx musik, udearealer, bibliotek m.v. Løbende dialog med 2 politiske udvalg; Børneudvalget og Ny Helsinge Skole udvalget Udvilkingen på skoleområdet: Fremtidsværksted for alle skolers bestyrelser og lokaludvalg. Fællesmøde for alle medarbejdere på skolen Drøftelse i referencegruppe Drøftelse på Børne- og Ungehøringen Drøftelse med medarbejdere, elever, bestyrelse og forældre på Helsinge Skole Fokuserede drøftelser med nøglepersoner vedrørende fx musik, udearealer, bibliotek m.v. Løbende dialog med 2 politiske udvalg; Børneudvalget og Ny Helsinge Skole udvalget

Funktionsudbud > Beskrivelser ≠ løsning Skolens udeareal Der er let tilgængelige overgange mellem inde- og udearealer. Udearealerne lever op til flere forskellige funktioner. Dels etablerer de et ekstra lærings- og oplevelsesrum i direkte tilknytning til basis- og faglokaler. Dels understøtter de etablering af sociale fællesskaber i klasser og på tværs af klasser og aldre. De skaber endvidere gode rammer for lege, fysiske udfordringer og aktiviteter, hvor hjerne og krop sættes i spil. Aktiviteter, som kræver såvel mange som få deltagere. ADK på flugtsvejsdøre fra basis- og faglokaler eller en krog? Skolens udeareal Der er let tilgængelige overgange mellem inde- og udearealer. Udearealerne lever op til flere forskellige funktioner. Dels etablerer de et ekstra lærings- og oplevelsesrum i direkte tilknytning til basis- og faglokaler. Dels understøtter de etablering af sociale fællesskaber i klasser og på tværs af klasser og aldre. De skaber endvidere gode rammer for lege, fysiske udfordringer og aktiviteter, hvor hjerne og krop sættes i spil. Aktiviteter, som kræver såvel mange som få deltagere. ADK på flugtsvejsdøre fra basis- og faglokaler eller en krog?

Funktionsudbud > Beskrivelser ≠ løsning det naturvidenskabelige fagområde Det naturvidenskabelige fagområde skal disponeres i tre zoner – den yderste, mellemste og inderste zone I den yderste zone skal der være mulighed for at arbejde med enkle forsøg. Denne zone skal være åben for eleverne i frikvartererne og uden for skoletid Den mellemste zone skal være auditorium/ undervisnings- område for samlet klasseundervisning. Denne zone skal kunne bruges af elever og lærere i undervisningen Den inderste zone skal være laboratorieområde. Denne zone skal kunne bruges af faglærere og elever i undervisningen Zonerne skal kunne opdeles/afgrænses, men samtidig signalere åbenhed. Det kan være ved brug af glaspartier, åbne/lukkede rumforløb eller lign. det naturvidenskabelige fagområde = 1 fysik/kemilokale 1 biologilokale 1 geografilokale 1 natur/teknik-lokale fællesområde/ydre zone 4 fagdepoter (kan sammenlægges) 1 toilet-areal udeværksteder Det naturvidenskabelige fagområde skal disponeres i tre zoner – den yderste, mellemste og inderste zone I den yderste zone skal der være mulighed for at arbejde med enkle forsøg. Denne zone skal være åben for eleverne i frikvartererne og uden for skoletid Den mellemste zone skal være auditorium/ undervisnings- område for samlet klasseundervisning. Denne zone skal kunne bruges af elever og lærere i undervisningen Den inderste zone skal være laboratorieområde. Denne zone skal kunne bruges af faglærere og elever i undervisningen Zonerne skal kunne opdeles/afgrænses, men samtidig signalere åbenhed. Det kan være ved brug af glaspartier, åbne/lukkede rumforløb eller lign. Den inderste og mellemste zone skal kunne aflåses uafhængigt Det bemærkes at zonernes rækkefølge er fleksibel. + Lokalerne skal rumme op til 28 elever og 2 voksne, 30 personer i alt Lokalerne skal have vinduespartier, så der kommer meget lys ind i lokalerne uden, at elever og medarbejdere bliver generet af direkte sollys og således at e-tavler kan bruges uden brug af blænding eller mørklægningsgardiner Lokalerne skal være indrettet således, at der er mulighed for at gennemføre undervisning med mange forskellige læringsstile, herunder også at rumme børn med særlige behov, hvilket kan omfatte afskærmning, nicher/birum/ hems Lokalerne skal have direkte udgang til det fri. Det kan være til tagterras-se/svalegang I lokalerne skal der være mulighed for direkte face-to-face kontakt mellem lærer og elever i instruks-situationer

Udfordringer ved funktionsudbud Forstår vi det selv? Er der modsatrettet krav i beskrivelserne? Overblik og Tjekliste … Falder vi tilbage i den traditionelle detaljefokus Tør tilbudsgiveren/totalentreprenøren ta’ beslutningerne Kan vi fokusere på afvigelser uden for funktionskravene og Respektere løsningerne inden for kravene – selvom vi havde et andet billede da vi beskrev funktionen? Forstår vi det selv? Er der modsatrettet krav i beskrivelserne? Overblik og Tjekliste … Falder vi tilbage i den traditionelle detaljefokus Tør tilbudsgiveren/totalentreprenøren ta’ beslutningerne Kan vi fokusere på afvigelser uden for funktionskravene og Respektere løsningerne inden for kravene – selvom vi havde et andet billede da vi beskrev funktionen?

Hvad er det så vi bygger? Tak :)