Skolereform Kildebakkeskolen 2014
Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret skoledag Samarbejdet mellem skole og hjem Et anderledes fritidstilbud
De nye nationale mål - et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
Elementerne fra reformen En længere og mere varieret skoledag 0. – 3. klasse skal være i skole 30 timer pr. uge. Dvs. kl – hver dag. 4. – 6. klasse skal være i skole 33 timer pr. uge. Dvs. kl – man., tirs. og tors. og 7.50 – ons. og fre. Skoleugen = Faglige timer – dansk, matematik, engelsk, osv. Understøttende undervisning (UsU) – en ny læringsaktivitet Studietid – faglig fordybelse / lektiehjælp Pauser – frikvarter, spisepauser
Et eksempel på et ugeskema 0.kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag USU morgensang USU USU morgensang USU USU morgensang USU STU USU
Faglige timer De kendte fag – flere timer, bedre undervisning, mere læring Dansk og Matematik – 1 lektion ekstra fra 4. klasse Engelsk – starter i 1. klasse Tysk – starter i 5. klasse – dvs. nyt fag på Kildebakkeskolen Natur og teknik – 1 lektion ekstra i 2. og 4. klasse Idræt og Musik – 1 lektion ekstra i 1. klasse Historie, kristendom, billedkunst fortsætter som nu Nye fag Madkundskab erstatter hjemkundskab Håndværk og design erstatter fagene Sløjd og Håndarbejde senest fra 2016
Understøttende Undervisning (UsU) En læringsaktivitet – en forlængelse af undervisningen Arbejde med det, der giver bedre læring Styrke de sociale kompetencer Arbejde med elevernes alsidige personlige udvikling Udvikle børnenes motivation Øge børnenes trivsel Varetages af pædagoger og lærere samt eksterne personer Pædagoger fra SFO
Studietid (Faglig Fordybelse /Lektiehjælp) Indhold Frivilligt – frem til næste valg – men vi skal have en tilkendegivelse 0. – 3. klasse: 2 timer pr. uge 4. – 6. klasse: 3 timer pr. uge Lektier i fremtiden
Mere bevægelse Krav om 45 min. bevægelse om dagen – i gennemsnit Integreres i fagene Mål: Sundhed – pulsen op og udholdenhed Bedre læring Styrkelse af det sociale fællesskab Arbejde med inklusion
Et eksempel på et ugeskema 6.kl. 6.kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag USU - MI USU - HØUSU - MIMusik - JF Musik - JF STU - MISTU - HØ STU HØ
Mere læring Kildebakkeskolens faglige niveau – nu og fremadrettet De nationale test Læsetest i alle klasser MG-prøver Individuelle målsætninger Udviklingsplaner for eleverne
Mere trivsel Målinger af elevernes undervisningsmiljø - trivsel Indsatser i forhold til børn, der ikke trives AKT-lærer (Adfærd, Kontakt og Trivsel) Resursecentret PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) Andre – ergoterapeuter, tale/høre lærere, osv.
Samarbejdet mellem skole og hjem Ny arbejdstidslov for lærerne = en ny virkelighed Fuld tilstedeværelsestid Al arbejde (inkl. forberedelse) skal ske på skolen 40 timer pr. uge i 42 uger Sammenhængende arbejdstid Værnsregler Tillæg for arbejde efter kl. 17 Samarbejdet Planlagt samarbejde – samtaler, forældremøder mm. Ad hoc samarbejde Nødsituationer – kontakt skolelederen
Spørgsmål?? Vil du vide mere … ? familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformenhttp:// familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformen
Kildebakkens SFO efter skolereformen Et anderledes fritidstilbud
Linjer i SFO for 3. og 4. klasse Mål: Give børnene et godt og indholdsrigt fritidstilbud Udvikle børnenes relations kompetencer Udvikle børnenes motorik Udvikle børnenes kreativitet og musiske evner
Linjerne Bevægelseslinjen - tennis håndbold fodbold – atletik motionscenteret ?? Oplevelser -Træne med forskellige u landsholdsspillere og tidligere prof i fodbold -Professionelle håndboldspillere fra Skjern, FCM og HC Midtjylland -Se FCM træne i Ikast -Får en fed spillertrøje af samarbejdsklubberne
Musiklinjen Samarbejde med Herning Musikskole forår 2015 Sammenspil – rytmer – sang Udtrykke sig musikalsk Lære forskellige færdigheder Udvikle sig på det/de instrumenter, man kan lide at spille på
Kreativ linie Samarbejde med Herning Billedskole 34-37, 44-47, 3-6 Større fokus på at udtrykke sig kreativt Grundlæggende færdigheder indenfor tegning, malerier, grafik og skulptur Udvikle teknikker og arbejdsgange Færdiggøre et produkt - omhyggelighed