Skolereform Kildebakkeskolen 2014. Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Skolereform Kildebakkeskolen 2014

Aftenens program Skolereformen på Kildebakkeskolen De nye nationale mål – et fagligt løft af folkeskolen En forandret skoledag Samarbejdet mellem skole og hjem Et anderledes fritidstilbud

De nye nationale mål - et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Elementerne fra reformen En længere og mere varieret skoledag 0. – 3. klasse skal være i skole 30 timer pr. uge. Dvs. kl – hver dag. 4. – 6. klasse skal være i skole 33 timer pr. uge. Dvs. kl – man., tirs. og tors. og 7.50 – ons. og fre. Skoleugen = Faglige timer – dansk, matematik, engelsk, osv. Understøttende undervisning (UsU) – en ny læringsaktivitet Studietid – faglig fordybelse / lektiehjælp Pauser – frikvarter, spisepauser

Et eksempel på et ugeskema 0.kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag USU morgensang USU USU morgensang USU USU morgensang USU STU USU

Faglige timer De kendte fag – flere timer, bedre undervisning, mere læring Dansk og Matematik – 1 lektion ekstra fra 4. klasse Engelsk – starter i 1. klasse Tysk – starter i 5. klasse – dvs. nyt fag på Kildebakkeskolen Natur og teknik – 1 lektion ekstra i 2. og 4. klasse Idræt og Musik – 1 lektion ekstra i 1. klasse Historie, kristendom, billedkunst fortsætter som nu Nye fag Madkundskab erstatter hjemkundskab Håndværk og design erstatter fagene Sløjd og Håndarbejde senest fra 2016

Understøttende Undervisning (UsU) En læringsaktivitet – en forlængelse af undervisningen Arbejde med det, der giver bedre læring Styrke de sociale kompetencer Arbejde med elevernes alsidige personlige udvikling Udvikle børnenes motivation Øge børnenes trivsel Varetages af pædagoger og lærere samt eksterne personer Pædagoger fra SFO

Studietid (Faglig Fordybelse /Lektiehjælp) Indhold Frivilligt – frem til næste valg – men vi skal have en tilkendegivelse 0. – 3. klasse: 2 timer pr. uge 4. – 6. klasse: 3 timer pr. uge Lektier i fremtiden

Mere bevægelse Krav om 45 min. bevægelse om dagen – i gennemsnit Integreres i fagene Mål: Sundhed – pulsen op og udholdenhed Bedre læring Styrkelse af det sociale fællesskab Arbejde med inklusion

Et eksempel på et ugeskema 6.kl. 6.kl.MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag USU - MI USU - HØUSU - MIMusik - JF Musik - JF STU - MISTU - HØ STU HØ

Mere læring Kildebakkeskolens faglige niveau – nu og fremadrettet De nationale test Læsetest i alle klasser MG-prøver Individuelle målsætninger Udviklingsplaner for eleverne

Mere trivsel Målinger af elevernes undervisningsmiljø - trivsel Indsatser i forhold til børn, der ikke trives AKT-lærer (Adfærd, Kontakt og Trivsel) Resursecentret PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) Andre – ergoterapeuter, tale/høre lærere, osv.

Samarbejdet mellem skole og hjem Ny arbejdstidslov for lærerne = en ny virkelighed Fuld tilstedeværelsestid Al arbejde (inkl. forberedelse) skal ske på skolen 40 timer pr. uge i 42 uger Sammenhængende arbejdstid Værnsregler Tillæg for arbejde efter kl. 17 Samarbejdet Planlagt samarbejde – samtaler, forældremøder mm. Ad hoc samarbejde Nødsituationer – kontakt skolelederen

Spørgsmål?? Vil du vide mere … ? familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformenhttp:// familie/folkeskolereform/foraeldreorientering-om-folkeskolereformen

Kildebakkens SFO efter skolereformen Et anderledes fritidstilbud

Linjer i SFO for 3. og 4. klasse Mål:  Give børnene et godt og indholdsrigt fritidstilbud  Udvikle børnenes relations kompetencer  Udvikle børnenes motorik  Udvikle børnenes kreativitet og musiske evner

Linjerne Bevægelseslinjen - tennis håndbold fodbold – atletik motionscenteret ?? Oplevelser -Træne med forskellige u landsholdsspillere og tidligere prof i fodbold -Professionelle håndboldspillere fra Skjern, FCM og HC Midtjylland -Se FCM træne i Ikast -Får en fed spillertrøje af samarbejdsklubberne

Musiklinjen Samarbejde med Herning Musikskole forår 2015 Sammenspil – rytmer – sang Udtrykke sig musikalsk Lære forskellige færdigheder Udvikle sig på det/de instrumenter, man kan lide at spille på

Kreativ linie Samarbejde med Herning Billedskole 34-37, 44-47, 3-6 Større fokus på at udtrykke sig kreativt Grundlæggende færdigheder indenfor tegning, malerier, grafik og skulptur Udvikle teknikker og arbejdsgange Færdiggøre et produkt - omhyggelighed