Klasserumsledelse og elevinddragelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læselyst Et læsetiltag på mellemtrinnet på Randersgades Skole, hvor eleverne læser 20 min. hver dag over en periode på to måneder. Randersgades Skole Randersgade.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Midtvejsseminar Læringsmiljø på hhx -kvaliteter og udfordringer ’Hvis jeg ikke har pc’en med ville jeg få mere ud af det” – om IT og medier i undervisningen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Læringsstile og lektier
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Gymnasiekultur og elevdeltagelse
Supervision og faglig feedback
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Konference om fravær og frafald i de gymnasiale uddannelser
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Børn og unge med handicap siger deres mening
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Læreren som læringsleder
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Delprøver, eksamensforsøg i fagene matematik og oldtidskundskab, 2012/2013 Borupgaard og Ørestad Gymnasium. Andreas Lange, Oldtidskundskab, Borupgaard.
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Klasserumsledelse og elevinddragelse Hvilke tendenser tegner sig fra følgeforskningen? Ved Astrid Lundby, CeFU

Fælles undersøgelsesspørgsmål Udfordring: Hvordan motiveres og inddrages en stadig mere sammensat elevgruppe? Projekt Projekt Projekt Projekt Projekt Projekt Projekt Projekt Udvikling, afprøvning, dokumentation Viden, dataindsamling, analyse Ny viden: Hvordan kan elevinddragelse og klasserumsledelse bidrage til at flere elever oplever motivation og læring?

Komponenter i klasserumskulturen Skolekultur Elevkultur Lærerkultur KLASSERUMSKULTUR

Undervisningsformer og læring Gymnasieundersøgelsen startbillede :: 16/12/2013 :: CEFU, Aalborg Universitet

Gymnasieundersøgelsen startbillede :: 16/12/2013 :: CEFU, Aalborg Universitet

Jeg lærer bedst, når…. (tematiseret og i vilkårlig rækkefølge) …vi kan hjælpe og støtte hinanden fagligt i klassen ...når der er forbindelse mellem teori og anvendelse …når jeg kan relatere mig personligt/interessemæssigt til det faglige indhold …når der er fokus på læring (i stedet for karakterer) …jeg selv kan være med til at præge undervisningen …der bliver varieret mellem forskellige undervisningsformer …læreren tager udgangspunkt i mit faglige niveau

Faglig hjælp og støtte blandt eleverne ”At man kan, man kan sådan hjælpe hinanden. (…)Jeg føler, altså hende jeg sidder ved siden af, hun er god til matematik, og så nogle gang kan vi hjælpe hinanden. Hvis nu der er noget, som hun ikke forstår, eller som jeg ikke forstår. Så i stedet for, at vi skal vente på, at læreren kommer ned og hjælper os, hvis hun for eksempel hjælper tre andre, så kunne hun for eksempel hjælpe mig…” (Elev 1.g, STX) ”Ligesom når jeg læser en tekst. Så har jeg også millioner af spørgsmål nogle gange, eller, så er der noget, jeg ikke helt lige forstår. Og så er der nogle ting, jeg virkelig har forstået, som jeg, altså, du ved. Hvor der er andre, som ikke har forstået det, og så kan man sidde og snakke om det, og så kan den anden berige mig på noget, som jeg ikke har forstået” (Elev 3.g, STX)

At sætte sit præg på undervisningen (form/indhold) Elev 1: Ja, også- Altså de der gruppefremlæggelser i biologi, det synes jeg også har fungeret rigtig godt, fordi han bare har sagt, ’Jamen, I må egentlig formidle det, som I vil..(…) og det fik jeg egentlig rigtig meget ud af. Jeg synes, at det var skide sjovt, og selvom jeg, selvom man bruger lidt mere tid på det, så er det noget man brænder for, og det er noget- Altså, så lærer man det bare meget mere, og det synes jeg bare er vildt sjovt. Og så kunne jeg også, altså, så kunne de andre også se, sådan kunne man også gøre det. Eller sådan noget. Elev 2: Det handler også om, at vi skal have nogle faste rammer, men alligevel også have noget frihed, til også selv at kunne vælge nogle ting. (Elever 3.g STX)

Elevstrategier Elevstrategier: Elevernes bevidste og ubevidste navigation i klasserumskulturen

Tværgående temaer, der har betydning for elevstrategierne: Lærings- eller performanceorientering Oplevelse af ‘at høre til’ og at kunne navigere (herunder den enkelte elevs forudsætninger) Mening med uddannelsen – her og nu og på sigt

Eksempel på elevstrategiernes udtryk (1/3) ”Det er også meget det der, for eksempel lektierne, det der med motivation, jeg føler ikke, altså når vi får så mange lektier for. Altså afleveringer, det er det vigtigste for læreren. Så når jeg får for mange afleveringer for, så laver jeg ikke de der lektier, vi har til… for eksempel i dag har vi måske lektier for til i morgen i dansk, hvor vi måske sådan skal læse ditten og datten(…)For eksempel næste uge har jeg 4-5 afleveringer. ” (Elev, 1.g., STX)

(Eksempel 2/3) Elevstrategi udtrykt gennem deltagelse i undervisningen: ”…et eller andet sted, så er det jo lidt en forkert motivation ik’, at, på en måde, at man har til at deltage i undervisningen, at man gør det egentlig kun for at få en god karakter. Det synes jeg egentlig lidt selv, at det ligger bare bag i hovedet hele tiden ,og det altså det er bare en stressende faktor, der ikke burde være der, den burde være at det er sjovt at lære, at det er interessant at lære, og at man er glad for at komme i skole ikke? Og ikke bare for at få en god karakter. ” (Elev, 3.g, STX)

(Eksempel 3/3) ”Altså jeg har i rigtig, i hele første halve år og rigtig lang tid inden, har jeg faktisk ikke sagt noget, fordi jeg er rigtig genert på mange punkter, men jeg synes, at jeg er blevet bedre til sådan at række hånden op, og, og tvinge mig selv til at sige nogle ting, og så række hånden op når det så endeligt er (…)” (Elev, 1.g, STX)

Klasserumskultur og relation til lærer Klasserumskulturen skabes kontinuerligt og i et samspil Lærerrollen er ikke på forhånd givet, men bliver opbygget i relationen mellem lærer og klasse

Opbygning af relation mellem lærer og klasse ”Det er sådan, altså jeg synes generelt, at vi snakker godt med alle lærerne og føler at alle lærerne, synes vi har lidt for meget krudt i røven, og laver måske lidt for lidt. Men jeg tror alle sammen godt kan lide os. Og, det er behageligt, at de godt kan lide os. (…) Vores [-]lærer er der ikke rigtig nogen, der er så gode venner med, og man bliver sådan lidt trist i timerne og sådan, man bliver sådan, årh, det gider jeg ikke. Hvorimod dem man har det godt med, og dem man godt kan lide, der bliver man meget mere motiveret ik’? Til at lave noget.” (Elev, 3.g, STX)

Indsatserne Der er to håndtag at skrue på: ‘Rammer og styring’ og ‘elevinddragelse’

‘Rammer og styring’ Fokus på adfærd i klasserummet Vær opmærksom på hvordan og om de ændrede rammer understøtter elevernes læring Temaer fra indsatserne Klasserumsledelse når eleverne ikke har lavet lektier Siddepladser og nye vaner Normer og klasserumsregler

Når eleverne ikke har lavet lektier… Udfordringer: Negativt afsæt for undervisningen (frustrationer, forsvarsposition) Eleverne er til stede men de er uopmærksomme og deltager ikke Fokus på forstyrrende adfærd i stedet for læring fx ”læg den mobil væk”

Eksempler fra indsatserne Eleverne bliver fordelt i grupper ud fra forberedelsesniveau 2. Lektieintegration

Opmærksomhedspunkter Inkluderende læringsmiljø vs. accept af manglende forberedelse Undervisning med fokus på eksamenspensum

Siddepladser og deltagelse Siddepladser afspejler elevernes deltagelsesmønstre ”Jeg har altid været den der, der har siddet på bagerste række ik’? Og jeg havde nogle mål med, at nu skulle jeg sgu længere frem, og det var lige efter en god periode, og sådan, men så blev det sommerferie, og så blev karakterne ikke lige så gode igen, og det var demotiverende ik’? Og så har jeg faktisk ikke holdt dem siden, men holdt dem faktisk starten, med at der var jeg sgu på(…)”

Opmærksomhedspunkter Nye siddepladser ændrer ikke nødvendigvis elevernes deltagelsesmønstre Pædagogisk opfølgning er nødvendig Der ligger et potentiale i at inddrage eleverne

Klasserumsregler og normer Udfordring forud for indsats: Nogle elever/klasser navigerer ud fra et afvigende regel- og normsæt i forhold til, hvad der er accepteret og anerkendt i den givne skolekultur ”-én ting var, hvis de ikke havde læst, men hvis de ikke engang havde bøger med! Så vi skal simpelthen lære dem at være HF- eller gymnasieelever og gøre vores forventninger fuldstændig tydelige” (Lærer, STX og HF)

Eksempel Interviewer: (…)’blackliste’ [styringstiltag i forbindelse med indsats], er det godt for at få gode vaner, eller er det godt for at man holder op med at larme?   Elev 1: Jeg tror bare det er godt ift. at man holder op med at larme Elev 2: Ja, det tror jeg også. Dette der med vanerne, det tror jeg ikke de kan gøre så meget ved, det tror jeg er eleverne individuelt, der skal, altså min holdning er jo, at man også selv har valgt at gå her ikke? (Elever, 1. HF)

Opmærksomhedspunkter: På den ene side er der blandt eleverne tilfredshed med den store lærerstyring, men på den anden side lærer de ikke at ‘styre sig selv’ Fokus på adfærd kan komme til at skygge for læringsudbyttet  

Elevinddragelse Fokus på læring Eleven som aktør Elevinddragelse i både undervisningsformer og indhold Eksempler fra indsatserne: Valg og indflydelse Inddragelse af elevernes hverdagsliv/interesser Elevens selvledelse

Valg og indflydelse ”De skal i gang med at tone studieretningen, siger hun [læreren]. De starter med to minutter, hvor de individuelt sidder og skriver ned, hvordan de tænker at man kan arbejde med [studieretningen] i dansk. Der går mere end to minutter, men Jette lader dem sidde og skrive. De første sidder nu og kigger, men et par enkelte skriver stadig. Jette går rundt i klassen. ”Det sidste halve minut”, siger hun. ”I kan se, det er ikke nemt at være lærer. Vi er ved at lave et undervisningsforløb sammen”. Jette deler dem op i grupper og beder dem snakke sammen og så skal de skrive noget op på tavlen fra hver gruppe. Jette går i gang med at lave en mindmap på tavlen. Hun tager først den ene gruppe. ”Meget originalt”, siger hun. Næste gruppe begynder at forklare om deres emne. ”Kan man belyse det med danskfaget?”, spørger Jette. ”Det tror jeg godt, men jeg ved det ikke”, svarer eleven. ”Prøv at tænke over det, så kommer jeg tilbage til dig” (Feltnoter, STX, 1.g)

Inddragelse af elevernes hverdagsliv/interesser Lærer 1: Jens og jeg, er du sindssyg, hvor vi tænker meget over hvad det er for nogle eksempler man tager op, fordi det er jo virkelig noget der kan, noget de kan relatere til er enormt vigtigt altså, og det er nogle gange svært i matematik, men nogle gange så kan man altså faktisk godt finde nogle eksempler som siger dem noget ikke. Lærer 2: Altså i geografi der lader jeg dem meget tage udgangspunkt i deres egen hjemadresse osv., når vi ligeså snart vi ser på et kort (…) når de skal se på kort og se på hvor der er forurenet osv., jamen så lader jeg dem tage deres egen adresse fordi det synes de faktisk er lidt mere sjovt at sidde at se på historisk kort, og se hvad der egentlig har ligget der før. Altså det får fanget de fleste af dem vil jeg sige, ikke alle, men næsten alle vil jeg sige, så kan man alligevel. (Interview med lærere og ledelse)

Elevens selvledelse Teknikker/redskaber som eleverne bruger til udvikling af deres personlige læreproces Noteteknik Eleverne arbejder med at producere egne noter og bruge dem som del af personlig læreproces (kontra at skrive noter af fra tavlen) Mindfulness Klassen arbejder med at skabe nærvær og fokus hos den enkelte elev Vær opmærksom på: Eksplicitering af læringsformålet Inddragelse af eleverne i processen og evaluering af indsatsen sammen med eleverne

Refleksionspunkter fra interviews med lærere og ledelse Projektets forankring. Afhænger af organiseringsform og hvem, der er initiativtager til projektet (fx leder, lærer) Projektets omfang. Der er stor forskel på hvor mange, der har været involveret og hvor store forandringsprocesser, der har været sat i gang Inddragelse af elever. Der er uudnyttet potentiale for inddragelse af elever før, under og efter processen