Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier -EDP
Hvad er EDP Et observationsredskab Et refleksionsredskab for lærere Bruges på børn i vanskelige læringssammenhænge Det er ikke et koncept Hvorfor er det relevant med observationer? Hvorfor er det vigtigt at det ikke er et koncept?
Hvem er involveret Læreren En observatør (en anden lærer, man er tryg ved) Teamet Kan inddrages i senere faser; Ledelse, PPR, skolekonsulenter, forældre m.v.
Hvad kan EDP bruges til? Generering af information om, hvad der foregår i forhold til den elev, som man er interesseret i Generering af information om, hvad der generelt forgår i klassen Meget hurtig syntetisering af information via et visuelt snapshot af situationen Guidning af problem-identifikation og -løsningsprocesser mod de aspekter, som man ønsker at ændre i forhold til fokuselev, hele klassen eller samspillet mellem fokuselev og hele klassen
Sådan fungerer EDP Alle med pædagogisk baggrund kan være observatør Observationen foregår i undervisningssituationen Observationerne foregår i en lektion i intervaller a’ 5 minutter bilag 1 Observationer prikkes i skemaet ved slutning af hvert interval. Kommentarer indskrives Bilag 2 Se eks.
Spørgsmål der guider observatøren Hvordan er eleverne grupperet? Hvilken slags undervisning foregår der? Hvad foretager sammenligningseleven sig? Matcher det, hvad de andre elever i klassen foretager sig? (se under sammenligning med kammerater, bilag 2) Matcher fokuselevens aktiviteter sammenligningselevens aktiviteter? (se under fokuselev i bilag 2) Hvad karakteriserer fokuselevens læringssituation, sammenlignet med de andre elever? Hvilke grupperinger indgår fokuseleven i? Hvilke undervisningsaktiviteter og socialsamspil er fokuseleven involveret i, og hvordan ser det ud sammenlignet med klassens øvrige elever?
Hvad ellers? Refleksion vedrørende det generelle læringsmiljø og fokuselevens rolle Dette noteres Lige efter endt observation sammenfatter observatøren observationerne i et elevportræt (se bilag 3) Prikkerne i observationerne forbindes til en graf
Efter observationen Snarest efter observationen mødes de involverede professionelle Problemidentifikation og problemløsning i fokus Hvad syntes problemstillingen at handle om? Behøver vi at ændre noget for hele klassen? Behøver vi at ændre noget for fokuseleven? Hvem skal involveres? Hvad skal gøres nu? (se bilag 4)