Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trivsel - et fokusområde
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Trivselspolitik på Løsning Skole
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Forældremøde på Stestrup Skole
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Det svære liv i en sportstaske
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Roskilde Tekniske Skole
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
God trivsel = God læring
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
1 Video-regelquiz - Inkl. svar. 2 I denne lille video-regelquiz bliver I stillet over for ni regelsituationer i slagspil. Hver situation beskrives i en.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
BESØG VORES HJEMMESIDE JÆVNLIGT. GERNE HVER DAG - DOG MINDST ET PAR GANGE OM UGEN. Her finder du vigtige informationer om SFO Asgårds dagligdag. VIGTIGT.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Information om folkeskolereformen mandag den 28
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
ØBRO FRI SKOLE Visioner 2020 Øbro Fri Visioner 2020 København den 7. marts 2013 Vores visioner Øbro Fri 2020 Er vores visioner stadig de rigtige? og hvordan.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Folkeskolereform 2014.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
INDSKRIVNINGSMØDE.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Nørre Aaby Realskole - en skole jeg er stolt af Velkommen til info-møde om Ællinger 2015 tirsdag den 4. november 2014.
Mandag den 18. august Udedag Vi laver snobrød på bålet. Marianne fri Jens vikar.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
BØRNEHAVEKLASSESTART 2010 Skovshoved Skole en verden af liv.
Mandag den 14. april Gymnastiksal 14 – 15. Bo syg.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Velkommen til fælles Informationsmøde
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Rullende skolestart August 2010.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
Orienteringsmøde Torstorp Skole.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Præsentationens transcript:

Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010 1.Klasser skoleåret 2010/11

Løjtegårdsskolen Velkommen til alle samarbejdsparter: Forældre Fritidshjemspersonale fra Byggelegepladsen og Løjtegårdsvej 60 0.klassepersonale Kommende 1.klasselærere

Løjtegårdsskolen Nuværende lærere og pædagoger kender I, men hvem bliver de nye 1. klasselærere? Julie Flindt Kristina Borre Petersen Mia Sørensen Katja Gøtrik Lone Funder Petersen

Løjtegårdsskolen 0.klasser 2009/10 0.a – 27 børn 0.b – 27 børn 0.c – 24 børn

Løjtegårdsskolen Matematikken: 78 børn i 3 klasser = gennemsnitligt 26 elever pr. klasse 78 børn i 4 klasse = gennemsnitligt 19,5 elever pr. klasse

Løjtegårdsskolen Hvis vi fortsatte med 3 klasser: Risiko for endnu højere klassekvotienter, fordi der skal være plads til tilflyttere Megen støj Ved 27 elever og 1 lærer er der 1½ minut pr. elev i hver lektion Vanskelige vilkår for undervisningsdifferentiering

Løjtegårdsskolen Ulemper ved at dele klasserne: Forholde sig til andre samarbejdsrelationer Opbrud med én klasse ét fritidshjem - tanken

Løjtegårdsskolen Fordele: Roligere læringsmiljø Bedre muligheder for undervisningsdifferentiering Flere lærerminutter pr. elev Bedre plads i klasselokalet

Løjtegårdsskolen Hvordan: Perioden januar – maj Iagttage elevers relationer og relationskompetencer Iagttage elevers (sam)arbejdsmønstre Tværklasse undervisning ”Ønskebørn”

Løjtegårdsskolen Iagttage elevers relationer og relationskompetence Hvem trives det enkelte barn i leg med? Hvordan er barnet i stand til at etablere nye relationer? Hvordan indgår barnet i en leg? Hvordan løser barnet sine konflikter? Er der andre børn, som den enkelte er særlig knyttet til – og er den tilknytning gensidig?

Løjtegårdsskolen Iagttage elevers (sam)arbejdsmønstre: Hvordan arbejder barnet alene? Hvordan indgår barnet i samarbejde med andre? to – og – to / grupper / større klassefællesskab Hvordan lader barnet sig (klasse)lede? Hvem har barnet gode samarbejdsvaner sammen med?

Løjtegårdsskolen Tværklasse undervisning: Man starter alle dage i egen (gamle) klasse Derefter i mindre grupper Sproglig opmærksomhed Matematiske forståelser Fri leg Samarbejdsøvelser

Løjtegårdsskolen I marts måned kan man få ”Ønskebørn”: Alle elever får mulighed for at vælge 4-6 kammerater, som de ønsker at gå i klasse med Alle hjem får en ”ønskeseddel” Vi vil bestræbe os på at alle børn får mindst 2 ønskevenner med

Løjtegårdsskolen Når man ønsker, skal man huske: Hvad der er bedst for sit barn At det der bedst for dit barn ikke nødvendigvis er det du synes er det bedste for dig som forælder

Løjtegårdsskolen Vær opmærksom på: Hvordan dit barn leger Er der ligeværdighed i legen? Kan børnene selv finde på, eller har de brug for voksenstyring / igangsætning af lege Hvordan løser dit barn og kammeraten konflikter?

Løjtegårdsskolen Læg mærke til: Hvem taler dit barn om? Hvordan omtaler dit barn kammerater? Når dit barn gerne vil lege med en bestemt kammerat, går det så godt?

Løjtegårdsskolen Spørg dit barn: Hvem er god til at arbejde sammen med dig? Hvorfor er han/hun god? Hvem synes du er en god kammerat? Hvorfor er han/hun en god kammerat?

Løjtegårdsskolen Husk: Børnevenskaber skifter Man kan sagtens have flere ”bedste venner” – og de kan blive skiftet ud i løbet af kort tid… At dit barn har stadig kammeraterne på fritidshjemmet At en god (sam)arbejdesrelation ikke nødvendigvis er det samme som en god legerelation

Løjtegårdsskolen Perioden uge 14 – 18 Perioden uge 18 – 24 Større grupper arbejder sammen som klasse nogle moduler om ugen Ugerne 14 – 16 bruges af personalet til at sammensætte klasser Perioden uge 18 – 24 Ugerne 18 – 20 klasselærerne vurderer i samarabejde med pædagogisk personale de nye sammensætninger Kommende 1. klasselærere med i undervisningen onsdag i 2. modul og torsdag i 1. modul

Løjtegårdsskolen Hvornår ved vi noget? Nye klasselister er færdige i uge 20 (17. – 21. maj) Forældremøde i nye klasser inden skolernes sommerferie Evt. nye aftaler Evt. nye legegrupper Valg af nyt klasserådsrep.

Løjtegårdsskolen Hvem gør hvad? Fritidshjemspædagogerne: Iagttager relationer og relationskompetencer Indgår i klassesammensætningen 0.klasselærerne: Iagttager arbejdsrelationer Strukturerer samarbejdsfora Laver klassesammensætningsforslag 1.klasselærerne: Iagttager elevsamspillet Forældrene Iagttager børnenes indbyrdes relationer Laver ”Ønskeseddel” til brug ved klassesammensætning

Løjtegårdsskolen FAQ Har man vetoret? Nej Bliver klasserne måske slået sammen igen, hvis nu nogen flytter? Det ved man ikke Bliver der lige mange elever i hver klasse? Nej Kan der tages særlige hensyn? Ja – der bliver plads på ”ønskebørneseddel” til særlige kommentarer

Løjtegårdsskolen Målet er: At få 4 rigtig gode klasser hvor børnene kan trives og lære i et godt, roligt og inspirerende læringsmiljø At lege de nye sammensætninger på plads på en for børnene så rolig og overskuelig måde som muligt At sikre at flest mulige relevante betragtninger inddrages i planlægningen At sikre størst mulig tryghed for børn og forældre igennem hele processen

Tak for i aften Kom godt hjem Spørgsmål? Tak for i aften Kom godt hjem