Fysik/kemi – hvad er det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Matematik årsplan for 3.x
Møde om anbefalingerne
”Den røde tråd” - overgange i naturfagsundervisningen
Faglig læsning i naturfagene
Fysik/Kemi i samspil og udvikling Vejle Peter Norrild
Velkommen til workshoppen
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Handler om naturvidenskab
Hvad kan gøre energiundervisningen engagerende og lærerig?
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Tuberkulose (1) Beskriv forløbet af en infektion med tuberkulosebakterien Mucobacterium tuberculosis. Forklar hvordan bakterien spredes og hvad immunsystemet.
Kladde til informationsdias
Science Class Juelsminde Skole
The Fittest will survive
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Nye krav og kompetencer i naturfag
Tværfagligt undervisningsforløb
Et uformelt læringsmiljø
Fagets formål, fokus og fagmål
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Viden, læring og progression
IT i undervisningen.
Fremtidens student med kemi
Elevers læring gennem undersøgelse og faglig læsning
Forskningsperspektiver på læremidler
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturfagsundervisning.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fagkonsulent.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Landbrugskemi.
Bæredygtighed – Naturfag
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Dagens program Kl Introduktion til NTS + program for dagen 5 minutter (MRT/HNN) Kort bevægelseaktivitet 5-10 min (ryste sammen) (MRT) Fælles.
-Akademiet NTS repræsentantskabsmøde den
UBU i folkeskolens forenklede Fælles Mål? GGI-møde 15. december 2014
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Økologiske grundbegreber 2
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Forslag til Kommuneplan 2009 Klima Task Force Klimaarbejdet i Hjørring Kommune I Kommuneplanen står der: Hjørring Kommune følger den globale debat om klima.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Kulhydrater og dannelse af ATP
Den naturvidenskabelige metode
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Naturfag.
Bænkebidere Et forløb for 2. klasse.
Undersøgelse Fase 1: Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes egne undersøgelser af forbrugsvarens vej fra ressource til butik. Eleverne skal her.
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Fysik/kemi – hvad er det?

Plan Indhold Arbejdsformer Udfordringer i fremtidens skole Samarbejdet med de andre fag

Slutmålene Fysikkens og kemiens verden Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at benytte fysiske og kemiske begreber og enkle modeller til at beskrive og forklare fænomener og hændelser kende til udvalgte stoffers kredsløb i naturen.   Udvikling i naturvidenskabelig erkendelse kende til udviklingen i den atomare beskrivelse af grundstoffer og kemiske forbindelser kende til forskellige tiders forestillinger om universets opbygning og udvikling kende til væsentlige træk ved den teknologiske udvikling. Anvendelse af fysik og kemi i hverdag og samfund gøre rede for, diskutere og tage stilling til samfundets ressource- og energiforsyning beskrive og forklare eksempler på energiomsætninger beskrive og forklare eksempler på fremstilling af produkter samt vurdere produktionsprocessers belastning af miljøet beskrive hverdagslivets teknik og dens betydning for den enkelte og samfundet.

Arbejdsmåder og tankegange Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at identificere og formulere relevante spørgsmål, samt opstille enkle hypoteser planlægge, gennemføre og vurdere undersøgelser og eksperimenter vælge udstyr, redskaber og hjælpemidler, der passer til opgaven.

Udfordringer i fremtidens skole Faglighedsbegrebet: snævert eller bredt? Målstyring eller målorienteret undervisning Evalueringskulturen Team samarbejdet Dilemma: strukturelle forhold >< arbejdsformer Samarbejdet med de andre naturfag

Lokalitet: En svinefarm Delemner Fagligt indhold   Biologi Geografi Kemi Fysik Produktion af svin Energiomsætning og fødeudnyttelse Demografi, infrastruktur, erhvervsfordeling, udvikling indenfor landbrug, landbrugsformer, EU Dyrevelfærd Metoder til vurdering af dyrevelfærd, dyreadfærd EU Frilandsgrise/staldgrise, effekt på nedsivning, eksempler på elektronisk styring i staldene Svinekød Ernæring Madkemi Resistensudvikling hos bakterier Mikrobiologi og patologi Pesticidrester i fødevarer Toksikologi, fødekæder Toksikologi Transport af husdyrgødning til vandmiljøet og effekt på vandmiljøet Ferskvandsøkologi, marinøkologi Hydrologi, fosforkredsløb, kvælstoffets kredsløb, Kvælstofforbindelser, ioner, salte, opløselighed, organiske forbindelser Effekt på overdrev Terrestrisk planteøkologi Transport af kvælstof-aerosol Forskelle på sårbarheden ved forskellige jordbundstyper Jordbund, istidsaflejringer jordbundsanalyser Stofomsætning, fotosyntese Bæredygtig produktion Økologi Globale miljøproblemer, økonomi, import/eksport, EU Positionsbestemt dyrkning (Gødning af marker) GPS (Markstyring på computer) Forsuring, gødningssalte GPS, trådløs kommunikation