Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv Brugerinddragelse Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Motivation Brugerinddragelse indgår ofte som et centralt aspekt i udviklingsarbejde (organisationsudvikling, produktudvikling, formidlingsstrategisk udvikling m.m.) Inddragelse af brugere kan bygge på mange forskelligartede motiver og have forskellige funktioner og former. Fx som middel i produktudvikling, som mål i et demokratisk perspektiv Også i pædagogiske/læringsteoretiske og i forsknings metodologisk tænkning er brugeraspektet kommet i fokus
Kursusindhold (generelt) Indholdet/lektionsplanen kan løbende drejes i.f.t. de genstandsfelter man interesserer sig for og vil skrive projektet indenfor. Kurset vil indledningsvist forsøge at give et overblik over forskellige begrundelser for den stigende interesse i at inddrage brugere og eksemplificere forskellige typer af brugerinddragelse indenfor forskellige domæner (produktudvikling, undervisning, formidling og forskning).
Indhold 1 Hvem/hvad er brugeren? En belysning af brugerbegrebet vil som baggrund have to forskellige almene teoretiske tilgange: teorier om identitetsdannelse teoridannelser om hverdagsliv
Indhold 2 Brugerinddragelse og forskning i brugere Brugeren som forskningsgenstand (a) contra brugeren som deltager i forskningsprocessen (b) a) beskrivende og fortolkende forskning (fx forskning i brugeradfærd) b) aktionsforskning (participative action research), praksisforskning (brugere som medforskere)
Indhold 3 Brugerinddragelse og produktudvikling Brugerdreven innovation Brugerdreven design
Indhold 4 Brugerinddragelse, undervisning og formidling Fra undervisning/uddannelse til læring Fra kvalifikationer til kompetencer Didaktik og metoder Erfaringspædagogik Ansvar for egen læring/livslang læring
Form Holdundervisning, lærer/studenter oplæg Forelæsninger Eventuelt feltarbejde