Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet."— Præsentationens transcript:

1 Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet

2 Oversigt  Hvad er forskningsbaseret undervisning?  Indkredsende eksempler  Studerendes perspektiv – hvordan møder de forskning?  Healeys 4 tilgange  Hvordan lave forskningsbaseret undervisning?  Hvilke læringsmål kan adresseres i forskellige tilgange?  Hvad kræver det af underviseren?  Forskningsmæssigt og pædagogisk  Sammenhæng forskning <> undervisning – for forskeren  Uddybet eksempel inden for hver af Healeys tilgange  Diskussion  Hvorfor lave forskningsbaseret undervisning? Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

3 ”Hvordan er din undervisning forskningsbaseret?” Eksempler på svar fra session på SDUs universitetspædagogikum  ”De studerende lærer den nyeste, mest up-to-date viden”  Indhold (kunne også foregå på andre uddannelsesniveauer?)  ”Vi læser forskningsartikler, som bruges i forskningsfeltet”  Indhold  ”Når studerende undervises af de bedste og mest aktive forskere, burde de få den nyeste viden”  Underviserkvalifikationer (+indhold?) Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

4  ”Vi læser og diskuterer en forskningsbog, jeg er ved at skrive”  Aktivitet (også de studerendes?) – indhold (+metode)  ”De studerende deltager i mine forskningsprojekter, f.eks. laver spørgeskemaer, indsamler data, analyserer data”  Aktivitet (også de studerendes?) – indhold +metode  ”De studerende udforsker selv en problemstilling”  Aktivitet (også underviserens?) – metode (+indhold?) ”Hvordan er din undervisning forskningsbaseret?” Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

5 Studerendes perspektiv – hvad møder de hvordan? I Dohn & Dolin, 2013, efter Healey Forelæsning om nyeste forskning (også ens egen) Paneldebat mellem forskere Læse, præsentere, diskutere forskningsartikler (også underviserens) Rollespil med teoripositioner Studerende finder forskningslitteratur Strukturering af teoretisk fag ud fra studerendes undersøgelsesspørgsmål Projektarbejde (Masterprojekter) Deltage i forskningsprojekter Undersøgelsesbaseret produktudvikling ”Find evidens for denne praksis” Forelæsning om metode (også egne) Læse og vurdere tidligere opgaver Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

6 Hvilke læringsmål kan adresseres i tilgangene? I Dohn & Dolin, 2013, efter Healey Vidensmål Færdighedsmål pr stedfortræder (virker det?) Vidensmål Færdigheder i akademisk argumentation præsentation kritisk stillingtagen Samarbejdskompetencer (?) Vidensmål (?) Færdighedsmål anvendelse af teorier og metoder argumentation, kritisk stillingtagen Kompetencemål (?) Samarbejde, egen læring, udvikling af egen ledelsespraksis Vidensmål (især metode+videnskabsteori) (hvor meget metode kan læres teoretisk?) Færdighedsmål pr stedfortræder (virker det?) Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

7 Hvad kræver tilgangene af underviseren? – forskningsmæssigt og pædagogisk I Dohn & Dolin, 2013, efter Healey Stort overblik over forskningsfeltet (skal man selv forske for at have det?) ”aktiverende undervisning” Overblik over forskningsfeltet Facilitere og indgå i diskussioner Faciltere gruppeprocesser? Overblik over metode+videnskabsteori Kendskab til forskningsfeltet Facilitere projektprocesser problemformulering litteratursøgning metode, databehandling Facilitere gruppeprocesser (?) Stort overblik over metode+videnskabsteori (skal man selv forske for at have det?) ”aktiverende undervisning” Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

8 Sammenhæng mellem forskning og undervisning – for forskeren? I Dohn & Dolin, 2013, efter Healey Gennemarbejdning af forskningslitteratur Overblik med henblik på egen forskning Hvor relevant er overblikket og litteraturen ift. fagets vidensmål? Gennemarbejdning af forskningslitteratur Kvalificering af egne forskningstekster Er den udvalgte litteratur den mest relevante ift. fagets vidensmål? Inddrage studerende i forskningsgruppen Litteraturoverblik Indsamling og behandling af data Produkt/teknologiudvikling Sammenhæng mellem projekt- og læringsmål? Involveres studerende i de læringsmæssigt vigtige projektprocesser (gratis arbejdskraft?)? – Med hvilke risici for de studerendes læring? Gennemarbejdning af metodelitteratur Overblik med henblik på egen forskning Hvor relevant er overblikket og litteraturen ift. fagets læringsmål? Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

9 Uddybet forskningsledet eksempel Paneldebat mellem forskere  Fag: Kulturanalyse, Åbent Universitet  2 forskere underviser i (vild) diskussion med hinanden  Studerende deltager, som de vil  Forskningsbasering  ‘Mesterlære’/læring gennem rollemodel  Fremvisning – og deltagelse i? – ‘levende’ forskning  Fokus på forskningsmæssig udvikling af fagets indhold  Erfaringer:  Ifølge underviser: studerende var begejstrede!  Diskussion havde autenticitet (modsat overpædagogiseren) Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

10 Uddybet forskningsorienteret eksempel Læse og vurdere opgaver fra tidligere studerende  Fag Metoder i etnografi, 4. sem. BA  Studerende vurderer metodetilgang og -gennemførelse  Giver karakter til projekterne  Diskussion af projektproces; oplæg til eget projekt  Forskningsbasering  Aktiverende forskningsorienteret undervisning  Fokus på forståelse af kvalitet i undersøgelsesdesign  Erfaringer  Lærerigt og engagerende – for mange, men ikke alle  Gode evalueringer – studierealistiske projekter Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

11 Uddybet forskningsstøttet eksempel Strukturering af fag ud fra studerendes undersøgelsesspørgsmål  Fag Agenter, handlinger og normer, 3. sem. kandidat, lille hold  Udvalg af 1/3 af semesterlitteratur til behandling af dem  En studerende laver begrebskort over tekst inden timen  Diskussion hver time ”hvad siger teksten om vores spsm?”  Eksamensspørgsmål formuleret ud fra undersøgelsesspsm  (men det vidste de studerende ikke på forhånd)  Forskningsbasering  Fokusering af faget ud fra studerendes faglige engagement  Erfaringer  Stort engagement, lærerigt især for ‘stærke’ studerende Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

12 Uddybet forskningsmetodisk eksempel ”Find evidens for denne praksis”  Fag Kiropraktik – teori og evidens, 3. sem. BA  Oplæg om behandlingsformer v. karismatisk kiropraktor   Studerende begejstres og overbevises  Følgende timer:  Identifikation af nødvendig evidens, søgning efter den, diskussion af resultat  Diskussion af forhold mellem erfaringsviden og forskningsevidens  Forskningsbasering  Fokus på søgestrategi, forskningsunderbygning  Ikke egne forskningsundersøgelser, men søgning af evidens  Erfaringer? Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

13 Diskussion Diskuter i grupper på ca. 3 (3 min.):  Hvilke spørgsmål rejser oplægget indtil nu for jer? Efterfølgende plenumdiskussion Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

14 Hvorfor lave forskningsbaseret undervisning? Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

15 Hvorfor forskningsbaseret undervisning? ”MMS-kandidater skal jo ikke være forskere – hvorfor skal de så have forskningsbaseret undervisning??” Forskellige typer begrundelser  Krav fra kandidaternes fremtidige jobs  De studerendes læring  Underviserperspektiv Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

16 Hvorfor forskningsbaseret undervisning? Krav fra kandidaternes fremtidige jobs  Behov for valid, opdateret viden på højeste niveau  Verden er kompleks og dynamisk  krav om  kritisk, rationel stillingtagen ud fra vurdering af evidens  produktion af ny viden  evne til at ”kunne undervise sig selv”  identificere mangler i egen viden og egne færdigheder  identificere løsningsstrategier  arbejde målrettet mod opnåelsen af viden og færdigheder  evne til at leve med usikkerhed Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

17 Hvorfor forskningsbaseret undervisning? De studerendes læring: ved selv at involveres i forskning  Motivation ved undersøgelse af selvvalgt problemstilling (?)  Dybdelæring, indhold forstås og huskes bedre  Læring af forskningspraksis mhp. masterprojekt  Konkret anvendelse af teorier på praksis Underviserperspektiv  Input og inspiration – fra studerende og fra fordybelsen  Motivationsfaktor for at levere god undervisning (?) Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

18 Fokuspunkter fra oplægs 1. del ”Hvad er forskningsbaseret undervisning?” + Healeys skematik  Undervisningens indhold  Indholdet af undervisningen er i væsentlig grad ’aktivt forskningsindhold og -metoder’  Underviserens aktiviteter i undervisningen  Underviseren inddrager sin forskning i undervisningen  Underviseren inddrager de studerende i sin forskning Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

19 Fokuspunkter fra indkredsningen  De studerendes aktivitet  De studerende deltager aktivt i et forskningsprojekt  De studerende anvender aktivt fagets forskningsmetoder  De studerende anvender fagets teori og metode på nye problemer  Organisering af undervisningen  Forskningsprojekt(er) er omdrejningspunktet  Underviserens kvalifikationer og aktiviteter andetsteds  Underviseren er aktiv forsker i fagområdet Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

20 Formål vs. fokuspunkter  Formål med forskningsbaseret undervisning:  Fremtidige jobs: viden, kritisk stillingtagen, leve med usikkerhed, selv-læring  Læring: dybdelæring, motivation, forskningspraksis, kobling teori-praksis  Underviserperspektiv: input & inspiration, motivation til undervisning  Fokuspunkter  Undervisningens indhold  Underviserens aktiviteter i undervisningen  Organisering af undervisningen  De studerendes aktivitet  Underviserens kvalifikationer og aktiviteter andetsteds Forskningsbaseret Undervisning Nina Bonderup Dohn, 16/11 2015

21 Tak for opmærksomheden!


Download ppt "Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google