INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning i og med praksis
Advertisements

Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Blended learning – hvordan?
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Introduktion til Sprogpakken
FlexVid Følgeforskning
Inklusion i Børneinstitution Højme
Den gode lærer i den gode skole –evidensinformeret praksis
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Professionsidentitet – og masteruddannelse
3 bud på, hvad god forskning er: Objektiv, evidensbaseret viden Kritisk forandringsorienteret viden Pragmatisk forandringsorienteret viden.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Projekt læring i praktik
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
At udforske sin egen praksis
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Inklusion med læring Hvilke navne??.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Planlægning, proces og evaluering
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Velkommen Midtvejskonference Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne.
Inklusion og inkluderende processer
Teori og praksis i ingeniøruddannelsen
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
DPU – Aarhus Universitet
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Marianne Georgsen E-learning lab, Institut for Kommunikation Aalborg Universitet Adjunkt i IKT og læring Humanistisk informatik og humanstisk datalogi.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Dorthe Mølgaard & Karen Paaske - Program Vejledning og mentoring
Refleksiv Praksis Læring
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Inspirationsworkshop med fokus på
Oplæg specialuddannelse i borgernær sygepleje
Din uddannelse – it-baseret November 2018
Vejledning i forflytning
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne – et systematisk review › Hvilke strategier i uddannelsen har betydning for relationen mellem teori og praksis i uddannelserne til pædagog, lærer, sygeplejerske og ingeniør, og hvordan? 2

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Oversigt over reviewproces 3 Identifikation af primærstudier. Databasesøgning referencer identificeret. Referencedubletter. 442 dubletter identificeret unikke referencer identificeret. Abstractscreening. Screening baseret på abstract referencer ekskluderet. 1. fase. Inkluderede dokumenter: 308. Fremskaffede dokumenter. 307 dokumenter fremskaffet. 1 dokument var ikke tilgængeligt. Fuldtekstscreening. Screening baseret på dokumentets fulde tekst. 222 referencer ekskluderet. Håndsøgning. Manuel søgning i kernetidsskrifter. 15 referencer identificeret. 2. fase. Inkluderede dokumenter: 100 Dataekstraktion. Dataekstraktion og kodning af inkluderede primærstudier. Yderligere 8 referencer ekskluderet. Forskningskortlægning. Karakteristik af de 92 inkluderede studier. Narrativ syntese Baseret på 61 inkluderede studier.

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forskningskortlægning › Meget forskning fra USA og en mindre del fra Australien, Canada, New Zealand, Storbritannien og Skandinavien. › Meget forskning om læreruddannelsen, en del om sygeplejerskeuddannelsen, men meget lidt om ingeniør- og pædagoguddannelsen. › Et stort antal strategier i form af pædagogiske metoder, forhold og fænomener undersøges i forskningen. › Der er en overvægt af studier med kvalitativt design. Der findes en del studier med mixed methods design og meget få studier med rent kvantitativt design. › Feltet er præget af et stort antal små studier og få større studier. › Aktionsforskning, casestudier og fænomenologiske studier dominerer feltet. Der findes kun få effektstudier. 4

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Strategier 5 Teori/praksis- relationen Teknologi Kollaborativ læring Portfolio og dagbog Vejledning Partnerskab og samarbejde Organisering af praktik Casebaseret læring Udforskning af praksis Narrativer Demonstrations laboratorium Undervisning i refleksiv tænkning

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teknologi › Faciliterer anvendelsen af andre strategier. › Onlineforum skaber en ramme for kollaborativ refleksion. › Video af egen og andres praksis. › Interaktive multimediemiljøer. 6

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Kollaborativ læring › Kollaborativ refleksion understøtter andre pædagogiske aktiviteter. › Medstuderende som ”kritisk ven”. › Seminar som kontekst for kollaborativ refleksion. › Diskussionsgrupper - refleksiv dialog, indsigt i praksis og perspektivering af egne forståelser. 7

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Portfolio og dagbog › Anvendelsen af portfolio og dagbog muliggør refleksion, men kan også være problematisk. › Portfolio – et redskab til læring eller vurdering? › Portfolio og dagbog – tidskrævende metoder for de studerende. › Støtte og feedback fra undervisere. 8

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Vejledning › Vejledningssamtalen › Nærhed til vejlederen og kontinuerlig adgang til vejledning. › Vejlederens støtte og accept. › Kollegialt samarbejde som udgangspunkt for vejledningssamtalen. › Vejlederens baggrund og forudsætninger. 9

DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * 10 For spørgsmål eller kommentarer kontakt: