Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Undervisningsplanlægning
Grundlæggende IT, niveau G
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Gennemførelsesvejledning
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Teo.pæd. og den afsluttende opgave
IT i undervisningen.
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Drejebogen til eksamen på idræt B
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Lene Tortzen Bager & Ditte Nørtoft Nielsen
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
AKT på Dybbøl Skolen.
Studieprocessamtale og forsinkelsessamtale
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor Studieprocessamtalen Vejledningsseminar 15. November 2007 Aarhus Universitet.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
DPU – Aarhus Universitet
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtale som redskab i vejledning Årsmøde for studie- og erhvervsvejledere ved de videregående uddannelser Ved Lene Tortzen Bager

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Gennemførselsvejledning: styrk studiekulturen  at styrke en studiekultur i uddannelserne, som anerkender den personligt faglige afklaring som et naturligt og selvstændiggørende element i elevernes faglige processer.  at bygge den personlige, faglige kompetencerefleksion ind i uddannelsens arbejdsformer: et indbygget refleksionsniveau i uddannelserne, som også undervisere forholder sig eksplicit til.  At anerkende generelle studiekompetencer som specifikke og efterspurgte arbejdsmarkedskompetencer.

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Formål med vejledning jf. lovgrundlaget  At den enkelte fuldfører med størst muligt fagligt og personligt udbytte  At forståelse for sammenhæng ml valg og beskæftigelsesønske opnås  At formulere mål og delmål med uddannelse og opnå gode studie- og arbejdsvaner

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Kompetence jf. kvalifikationsrammen Kompetence hos en færdig Kandidat  Kan styre arbejds- og udviklingssituationer, der er komplekse  Kan selvstændigt igangsætte og gennemføre fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig prof. Ansvar  Kan selvstændigt tage ansvar for egen faglige udvikling

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtalen Studieprocessamtalen blev udviklet af studievejlederne ved Æstetik og Kultur, IÆF i Studieprocessamtalen er en form for helhedsvejledning, der er tiltænkt at skulle løse en række opgaver i studievejledningen.

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Hensigter og formål med studieprocessamtalen  at udvikle de studerendes bevidsthed om og evne til at udtrykke sig om egen studieproces, dvs. faglige valg, kompetencer og arbejdslivsperspektiver.  at styrke den studerendes oplevelse af læringsmæssig og faglig progression gennem den studerendes indsigt i egen studieproces og faglige tilegnelse.  at kvalificere udviklingen af undervisning gennem de studerendes styrkede kompetencer til at evaluere læringsforløb

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Samtalens indhold En studieprocessamtale udspinder sig over tre elementære spørgsmål:  Hvordan befinder jeg mig?  Hvad kan jeg?  Hvad vil jeg?

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Plan for placering af samtalerne  Ba: 2. og 3. semester ( )  Suppleringsfag: 6. semester (5.+6.)  Ka.uddannelse: 8. semester ( )

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Realisering af samtalerne:  Samtalerne er obligatoriske og arrangeres af studievejlederen.  Samtalerne foregår i grupper af studerende på op til 6 sammen med en studievejleder.  den studerende har på forhånd fået udleveret et handout med spørgsmål, er blevet bedt om selv at overveje sine svar og om at diskutere sine svar i sin faste læsegruppe. Herefter afholdes samtalen, der varer en time med 6 tilfældigt tilmeldte studerende.  Det samlede holds samtaler holdes i samme uge. Således er holdet samlet set optaget af disse overvejelser og kan bruge pauser, læsegruppemøder og sociale anledninger.

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Forudsætninger: samtaleteknik og anerkendelse  studieprocessamtalerne er struktureret ud fra systemisk samtaleteknik, som bl.a. anvendes i Kollegial Supervision.  Nødvendig fortsat kompetenceopbygning af vejledere og faglærere, der varetager studieprocessamtaler.  Nødvendig ledelsesmæssig anerkendelse af at understøtte en generel studiekompetence.

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Nødvendige kompetencer  Coaching teknikker  Coaching og vejledning af grupper/teams  Anerkendende og udviklende dialog  Viden om gruppeprocesser  Interesse og engagement

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Vigtige erfaringer fra første generation af samtaler:  at de er kollektive, foregår i plenum og i et tidsligt forløb henover en uddannelse  det giver indsigt i læringens virkning på den enkelte gennem den fælleserfaring/kollektive.  at refleksionen foregår i mundtlige formuleringer af den enkeltes kompetencer, som kammerater lytter til og går i dialog med.  træning i at sprogliggøre, hvad jeg kan, ønsker og vil.  At samtalerne for det enkelte hold foregår over en uge, dvs. hver enkelt studerende kan regne med at studiekammeraterne går og tumler med samme spørgsmål.  der bliver skabt en studiekultur, hvor refleksion i fællesskab over studieprocesserne er legale og udvikles.

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Studieprocessamtaler som vejledningsredskab 1.Fokus på refleksive processer i et uddannelsesforløb for den studerende 2.En faglig og personlig kompetenceafklaring 3.Det mere-end-individuelle 4.en generel studiekompetence 5.Gennemførsel! 6.Sammenhængskraft i uddannelse og studiemiljø

Lene Tortzen Bager Ph.d., lektor A A R H U S U N I V E R S I T E T Center for Undervisningsudvikling Det Humanistiske Fakultet og Teologi Referencer  Bekendtgørelse om vejledning. Juni 2008  Ny dansk Kvalifikationsramme for videregående uddannelser. VTU 2007  Lene Tortzen Bager Studieprocessamtale som led i udvikling af universitetsuddannelse Elektronisk på web:  Kirsten Floris & Hanne Leth Andersen Gruppe- og mentorvejledning: praksis og perspektiver Elektronisk på web: