Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Læring i bevægelse - hvorfor?
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Assens Kommune 16. November 2012
Lærerprofessionen.
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Skolereformen og ”FUF”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Målstyret læringsreform
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Inklusion og inkluderende processer
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Den pædagogiske læreplan
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012

Indhold Mål: Udfordringer og visioner Indhold: Helhed i læringsforløb Inklusion: Helhed af alment og specielt Netværk: Helhed i lokalsamfund Dialog: Helhed i styring

Udfordringer og visioner Polarisering blandt børn og unge Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Flere muligheder Bedre sundhed Lavere kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Udskillelse Dårlig trivsel Hård kriminalitet Stram økonomi og nye strukturer Stram økonomi og nye strukturer Skoletilknytning og kundskaber afgørende

Udfordringer og visioner Team Inst. Områ de Forvalt ning Byråd Færdigheder Individ Evidens Styringskæde Økonomi Dannelse Fællesskab Erfaring Autonomi Kvalitet Behovet for rammesætning og åbenhed

Udfordringer og visioner Faglige kompetencer Relationelle og innovative kompetencer Eksistentielle og etiske kompetencer Eksistentielle og etiske kompetencer Brug for et helstøbt kompetenceideal

Udfordringer og visioner Progression Gennemførelse af 1. år af ungdomsuddannelse Start på ungdomsuddannelse Tilmelding til ungdomsuddannelse Uddannelsesparathed og afgangsprøveresultat Overgang mellem indskoling, mellemtrin og overbygning Overgang fra dagtilbud Gennemførelse af ungdomsuddannelse

Barn Dagtilbud Skole Undomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Forebyggelse, beskyttelse, støtte og behandling Videnscentre og stabe Udfordringer og visioner

Helhed i læringsforløb Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Nærhed Kontinuitet Leg/læring Basale kompetencer Fokus på chancelighed Netværk Valgmuligheder Praktisk/teoretisk Uddannelsesparathed Fokus på gennemførelse

Helhed i læringsforløb Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Metodeprogrammer Lokal praksis Reflekterende praksis

Helhed i læringsforløb Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Fælles ledelse Netværksvariant: Kollegium Hierarkisk variant Distriktsledelse

Helhed af alment og specielt Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Eksklusion: Abstrakte kompetenceidealer/ “akademisering” Individualisering Faglige tunnelsyn/ Fejlfindingsspiraler Skel: alment-specielt Eksklusion: Abstrakte kompetenceidealer/ “akademisering” Individualisering Faglige tunnelsyn/ Fejlfindingsspiraler Skel: alment-specielt Inklusion Sammenhængende og alsidige læringsmiljøer Fokus på deltagelsesmuligheder i fællesskaber Fælles metodeansvar/refleksion anerkendelse, stifinding Arbejdsdeling/frontlinje-specialister Inklusion Sammenhængende og alsidige læringsmiljøer Fokus på deltagelsesmuligheder i fællesskaber Fælles metodeansvar/refleksion anerkendelse, stifinding Arbejdsdeling/frontlinje-specialister Koalitionsopbygning: Langsigtet strategi, forældreinddragelse, politisk ejerskab, faglig substans, forpligtende videndeling, fælles ejerskab til dilemmaer Koalitionsopbygning: Langsigtet strategi, forældreinddragelse, politisk ejerskab, faglig substans, forpligtende videndeling, fælles ejerskab til dilemmaer

Sundhed/ forebyggelse Sundhed/ forebyggelse Helhed af alment og specielt Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhedspleje Eksklusion: Test – diagnosticering uden for kontekst Midler udløses ved udskillelse Egne specielle metoder Specialtilbud: fokus på pladser Pseudo-inklusion Eksklusion: Test – diagnosticering uden for kontekst Midler udløses ved udskillelse Egne specielle metoder Specialtilbud: fokus på pladser Pseudo-inklusion Inklusion Konsultativ praksis – diagnose-i-kontekst Midler i spil i almenområdet Metodefællesskab med almenområdet Specialtilbud: fokus på forløb Inklusion Konsultativ praksis – diagnose-i-kontekst Midler i spil i almenområdet Metodefællesskab med almenområdet Specialtilbud: fokus på forløb Koalitionsopbygning: Klare samarbejdsaftaler med videnscentre, opbygning af metodefællesskaber, NY-SPECIALISERING Koalitionsopbygning: Klare samarbejdsaftaler med videnscentre, opbygning af metodefællesskaber, NY-SPECIALISERING PPR Familierådgiv- ning Specialtilbud

Helheden i lokalsamfundet Lokalsamfundet – hvor ligger det? Lokalsamfundet er det nære rum for fællesskaber Udvikler sig, bl.a. med barnets alder Har netværkskarakter – og er dynamisk

Helheden i lokalsamfundet Bevægelsen udad: Dagtilbud, skoler og klubber drager ud og omgivelsernes læringsrum, f.eks. –Naturen –Kulturskolerne –Folkebibliotekerne Bevægelsen indad: Dagtilbud, skoler og klubber inviterer omverdenen ind som entreprenører i udviklingen af læringsmiljøer: –Folkebiblioteket i samarbejde med pædagogiske læringscentre –Ungdomsskolen som udvikler af ungemiljøer –Familierådgivningen som fremskudt forpost i forebyggelse

Helhed i styringen Kvalitet i styringsdialogen Ledergruppen som strategisk forum I samspil med forvaltningen Understøtte partnerskaber mellem skolens interessenter Team Inst. Områ de Forvalt ning Byråd

Rammesætning Dialog Enkel styring Enkle og kontinuerlige mål Opfølgning og feedback Rammer, der frisætter Facillitering Plads til at dele dilemmaer Plads til meningsfulde handlerum