Accelererede forløb - kolonopererede patienter oplevelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Skolebladet Interview med Jakob J- Afstemning- Interview med Rose-Elevernes mening om skolen- Landsbyhuset-Vitser-Gåder-Tegning.
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Gammelheds-Philosophy
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
” Nyligt laryngectomerede patienters oplevelse af at have fået overdraget ansvaret for ændret krop”. En kvalitativ eksplorerende undersøgelse af fem.
Rehabilitering Brønderslev Kommune
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
i dødens og omsorgens rum
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
At vente på Guds time.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hold fast, hold ud eller hold igen
Sygeplejerskeuddannelsen
Kan omsorg accelereres?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Mestring af ADHD som voksen.
3. N OVEMBER 2009 DØGNKONFERENCE, HORSENS. I NDHOLD Hash- og Kokainprojektet Grupperne Formål Målgruppe Tilgang Udvalgte resultater.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Guidet Egenbeslutning
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Brugerinddragelse i psykiatrien – Temadag DSR
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Tryghed ved udskrivelsen
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Kommunikation i kontekst
Team Nordahl og Skibet Skole
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Accelererede forløb - kolonopererede patienter oplevelser Annelise Norlyk, sygeplejerske, cand.cur., Ph.d. A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science

Baggrund Patient perspektivet er sparsomt belyst og afgrænset til bestemte parametre At sætte fokus på patientens egne oplevelser af at være patient i et accelereret forløb indebærer et forskningsmæssigt paradigme skift - afsæt i menneskers livsverden A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science

Formål At undersøge kolonopererede patienters oplevelse af et accelereret forløb, inden for en fænomenologisk ramme The study addresses the following questions: How do the patients experience following the daily regimen at the hospital? What challenges do the patients experience during hospitalisation and how do they cope? What is it like to be at home right after discharge? How do the patients experience following the daily regimen after discharge? What challenges do the patients experience after discharge and how do they cope with their situation? A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science

Fænomenologisk undersøgelse Afsæt i livsverden Fænomenologiens ærinde er at afdække fænomenernes iboende tavse betydninger gennem en fænomenologisk analyse A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science

Deltagerne Inklusionskriterier: Patienter med koloncancer 16 patienter, 9 mænd og 7 kvinder i alderen 53- 77 år 7 deltagere udskrevet 2. postoperative dag 4 deltagere 3. dag 2 deltagere henholdsvis 4. og 5. postoperative dag 7 af deltagerne skulle have opfølgende kemoterapi A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science

Data og analyse Data: Analyse (Dahlberg et al., 2008) Patienterne blev interviewet to uger og to måneder efter udskrivelsen Åbne dybde interview Analyse (Dahlberg et al., 2008) Målet er at konkretisere fænomenets essens Essens (typiske) og konstituenter (variation, nuancer)

Resultater: Værdsætter muligheden for aktivt at bidrage til deres restitutions proces Deltagelse i det accelererede forløb er vævet sammen med komplekse magtstrukturer, som kan sætte patienterne under pres Patienterne håndterer de faglige anbefalinger forskelligt på sygehuset og i eget hjem. Hovedbudskabet er, at accelererede operationsforløb fordrer en særlig opmærksomhed på asymmetriske magtforhold og patientens autonomi, og at støtte til patientens egenomsorg fordrer inddragelse af den individuelle patients livsverden

Essensen af deltagelse på sygehuset Daglige regime som både medspiller og modspiller Eksistentielt tomrum præget af usikkerhed og følelse af sårbarhed To sæt af forventninger Spænding mellem regimets mål og patientens egne signaler om hvad der bidrager til restitution og velvære Tillid, tryghed og respons fra de professionelle ligger som fundament for at patienterne har det fornødne mod 8

Fem konstituenter Oplevelse af sårbarhed Ansvarlig deltagelse (Facing vulnerability) Ansvarlig deltagelse (Responsible participation) Relationen mellem at efterleve og tilsidesætte (Compliance – Defiance relationship) Støtte fra de professionelle (Getting professional support) Følelse af sikkerhed (Feeling safe) 9

Konstituenten ”Ansvarlig deltagelse” Indtog rollen som den gode samarbejdsvillige patient og ville nødig afvige fra regimets normer jeg kunne godt tænke mig at blive liggende... men jeg vidste, at der var risiko for blodpropper, og det skulle jeg i hvert fald ikke risikere, og jeg havde også læst, at jeg i princippet havde forpligtet mig til at være oppe 8 timer næste dag. Så det var min indstilling til det, og på mit ur holdt jeg øje med, om jeg nu var oppe i de der 8 timer

”Ansvarlig deltagelse” - fortsat Sygehusopholdet var forbundet med en vis afmagt det er som et kaserne liv, der er ikke nogen steder at gå hen… du er bundet til det, sådan som det nu er, du kan ikke gøre oprør mod det Tanken om udskrivelse kan både udløse bekymring og være en stærk drivkraft i baghovedet på mig lå der noget med, at nu skal du være en stor dreng, for du skal hurtigst muligt ud herfra. Det tænkte jeg ..for jeg ville væk fra det der miljø, de var søde og .. flinke alle dem, der var omkring mig, utrolig …utrolig søde. Men alligevel så lå det i baghovedet … at ville være dejligt at komme hjem

Konstituenten ”Støtte fra de professionelle” Patienterne fokuserede på, om de levede op til forventningerne og de brugte både personalets implicitte og eksplicitte feedback som indikatorer Respons kan på samme tid opleves positiv og magtfuld De har en masse overtalelsesevner … så måtte jeg ud af kanen. Men det er jo ikke sjovt … bestemt ikke, men jeg kom ud, og jeg gik da turen fra stuen og ned ad gangen… og fik ros

Støtte fra de professionelle - fortsat Kunst at ramme netop det pres, som virker befordrende uden at virke befalende Måden de gør det på, der føler man, at man er lidt med (…) de kommer ind og siger, så nu skal du ud i bad. Nej, nej, nej, jeg har lige lagt mig. Nå, om 20 min så kommer jeg og så vil jeg ingen vrøvl høre (griner), men altså sådan …..øh…… lavede man et kompromis med hinanden Autoritær uden invitation til samarbejde Der var en sygeplejerske, der sagde, jeg synes ikke, at jeg har set dig ude på gangen, har du ikke været ude at gå (fortæller med skrap stemme) så tænkte jeg hu hej, så må du hellere ud at gå frem og tilbage ude på gangen…

Essensen af deltagelse i eget hjem I patientens eget hjem hviler deltagelsen på patientens egne præmisser Perioden efter udskrivelsen relaterer sig både til en tilpasning til det forandrede liv og til et ansvar for restitutionen. At genvinde sine kræfter efter operationen er kun første dimension i den proces I den fremadskridende restitution udfordrer patienterne de faglige råd

Syv konstituenter Sygdomsrelateret sårbarhed (Illness related vulnerability) Opmærksomhed mod kropslige reaktioner (Attention toward bodily reactions) Dilemma mellem at følge regimet eller egne kropslige signaler (Dilemma between following the regimen or the body´s lead) Tilpasning af anbefalingerne til livsverdenen (Adjusting recommendations to the lifeworld) Længsel efter et hverdagsliv (Desiring a return to everyday life) Hvilestunder (Moments of rest) Interaktion med pårørende (Interaction with relatives)

Konstituenten ”Tilpasning af anbefalingerne til livsverdenen” …jeg fik at vide, at jeg måtte ikke pudse vinduer og sådan noget (griner)... og støvsuge …… men det gør jeg nu alligevel … det betyder ikke noget, det er jo ikke noget, der belaster Jeg bestemte mig for, at smide de smertestillende tabletter væk (...) jeg tror, at tabletterne forlænger processen. Så det var bare om … at bide tænderne sammen og komme igennem det (...) det eneste jeg har bevaret af det, jeg fik besked på, det er afføringstabletterne, og dem drosler jeg så selv lidt op og ned med …(..) fordi jeg vil ikke risikere en situation, hvor det sætter sig fast, eller ikke kan komme igennem

Diskussion af centrale pointer Spændingen mellem den individuelle patients selvstændighed og det standardiserede evidensbaserede program og forskellen mellem patienternes oplevelse af det levede rum på sygehuset og i eget hjem 17

Spænding mellem ekspertviden og patientens autonomi Ekspertviden legitimerer en rationel begrundet magt Tildelt autoritet (positiv) - ranet autoritet (negativ) Eksperten må distancere sig fra sin ekspertviden og erkende dens begrænsninger Patientens selvstændighed er det centrale Evidensbaserede anbefalinger og patientens selvstændighed kan eksistere i et dialektisk forhold

Forskelle mellem patienternes oplevelse af det levede rum på sygehuset og i eget hjem De fysiske omgivelser, til kulturelle og sociale konventioner, til rummenes atmosfære, og til følelsen af at være på fremmed territorium eller på eget territorium I modsætning til sygehuset havde hjemmet en positiv resonans som gjorde hjemmet til en attraktiv mulighed trods potentiel usikkerhed. Hjemmet som tilflugtssted Kan i det accelererede forløb ændre sig til følelsen af at blive ladt alene med for meget ansvar

Konklusion Karakteriseret af flere transitionsprocesser og dilemmaer Potentiel konflikt De evidensbaserede anbefalinger og patientens selvstændighed kan optræde i et dialektisk forhold Det levede rum spiller en betydningsfuld rolle

Kliniske implikationer Opmærksomheden kan rettes mod følgende aspekter: Patienternes individuelle oplevelse Indflydelsen af sårbarhed Refleksion over måden professionel autoritet træder frem Refleksion over kommunikationen fra professionelle til patienter Indflydelsen af det levede rum på patienternes restitutionsproces

Tak for jeres opmærksomhed! Tak til Novo Nordisk, Dansk Sygepleje Råd og Århus Sygehus for finansiering af studiet. A A R H U S U N I V E R S I T Y Institute of Public Health Department of Nursing Science