Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata
2 ▪ Områder som har relation til standarderne i DDKM Patientsikkerhed Hygiejneområdet Det nationale indikatorprojekt Kontaktpersonordningen
3 ▪ Patientsikkerhed (I) Følgende organisatoriske standarder i DDKM relaterer sig til patientsikkerhed: Risikostyring Patientidentifikation Rapportering og opfølgning på utilsigtede hændelser Omsorg for patienter, pårørende og personale efter en utilsigtet hændelse Allergi og intolerans
4 ▪ Patientsikkerhed - kvalitet Følgende generelle forløbsstandarder i DDKM relaterer sig til patientsikkerhed, kvalitet og effektivitet: Vurdering af selvmordsrisiko Rekvisition af og prøvetagning til diagnostisk undersøgelse Laboratorieydelser Rettidig reaktion på prøvesvar Lægemiddelordination Lægemiddeldispensering Lægemiddeladministration Observation og opfølgning på kritiske observationsfund Sedation af patienter i forbindelse med invasive procedurer uden medvirken af anæstesiologisk personale Forebyggelse af forvekslingsindgreb Optælling og kontrol af anvendt materiale i forbindelse med kirurgiske og andre invasive procedurer Hjertestopbehandling Patienttransport med sundhedsfaglig ledsager
5 ▪ Hygiejneområdet beskyttelse mod hospitalserhvervede infektioner Følgende standarder i DDKM relaterer sig til hygiejne: Hygiejnepolitik Hygiejneorganisation Dokumentation og monitorering af nosokomielle infektioner Procedurer og arbejdsgange ved genbehandling af medicinsk udstyr, tekstiler og inventar Håndhygiejne
6 ▪ Generelle patientforløbsstandarder Der arbejdes generelt med hensigtsmæssige og sammenhængende patientforløb Akkrediteringsstandarderne under temaet generelle patientforløbsstandarder omhandler dette