Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til patientens hospital

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til patientens hospital"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til patientens hospital
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital

2 Kvalitet, patientsikkerhed og Klinisk IT
K&U – en afdeling i Staben m ca 20 medarbejdere. Vores mål er at bidrage til gode og sikre patientforløb, samt støtte resten af HEV’s personale hvor der er behov. Vi bygger bro Vi har blandt andet en håndfuld forbedringsvejleder/-agenter som faciliterer forbedringsprojekter i afdelingerne Vi deltager som konsulenter i kvalitetsudvalgsmøder og vores KIT-kolleger har tæt kontakt til alle afdelinger når de elektroniske tavler skal anvendes optimalt. Mål - at skabe gode patientforløb Hospitalsenheden Vest ▪

3 Det sammenhængende patientforløb
Sundhedsaftalen Region Midt En politisk aftale som danner rammen om det tværsektorielle samarbejde. Bidrage til sammenhængende patient-forløb på tværs af kommuner, hospital og praksissektor. Fælles retning for udviklingen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen. FILM Sundhedsaftalen.rm.dk Sundhedsaftalen – hospital, kommune og almen praksis. Sundhedsaftalerne er underskrevet af alle parter – derfor skal vi også leve op til dem Kommuner og almen praksis varetager mange sundhedsopgaver i borgerens eget hjem . Det nære sundhedsvæsen Bygge bro mellem sektorerne – vi er ét team. Patient/borger må ikke blive tabt mellem to stole. Hospitalsenheden Vest ▪

4 Vestklyngen Vestklyngen – HEV modtager/afleverer patienter fra Vestklyngen – men også fra andre kommuner, hospitaler Vestklyngen har ca ´indbyggere fordelt på 6 kommuner til sammenligning med Aarhus på indbyggere. I Vestklyngen har vi et meget godt samarbejde med kommunerne og de praktiserende læger – hvilket vi er meget stolte over Derfor er der behov for ensartede retningslinjer – aftaler Pt. er indlagt meget kort tid Patienterne bliver i eget hjem længere – de er ofte meget syge, når de kommer til os Patienterne er kun indlagt 2,9 dage i gennemsnit – og her skal der nåes så meget Behandlingsplan skal følges op i eget hjem i samarbejde med kommunen og egen læge Opgaver som for fem år siden naturligt lå i hospitalsregi ligger nu i kommunerne – fx rehablitering og forebyggelsesopgaver 4 ▪ Hospitalsenheden Vest ▪

5 Et sammenhængende patient-/borgerforløb
IV- Akut antibiotika Ledsager MedCom Forebyggelse Svangre-området Sundhedsaftalen.rm.dk en god side at kende m bl.a. en værktøjskasse med gode råd og muligheder. Der er i Vestklyngen bl. a lavet aftaler indenfor områderne indlæggelse og udskrivning. Etableret IV – ordning, så patienterne kan være hjemme til behandling frem for indlæggelse opfølgende hjemmebesøg – screening for 65+ akutområdet – tæt samarbejde mellem hospital og kommunernes akutfunktioner Genoptræning og rehabilitering – hurtig opfølgning i kommunalt regi, når en patient udskrives med en genoptræningsplan hjælpemidler og behandlingsredskaber forebyggelse Svangreområdet Børn og unge elektronisk kommunikation mellem sektorer – MedCom – korrespondancebreve – elektronisk henvisning Vi skal alle følge vores aftaler – for så hjælper vi patienten i overgange – og hermed minimere risiko for utilsigtede hændelser Rehabilitering Opfølgende hjemme- besøg Hospitalsenheden Vest ▪

6 Involvering af patienter og pårørende
Brugerråd - sammensat af patienter, pårørende og repræsentanter fra: kommuner praksissektor hospital Lokale initiativer i afdelingerne: Brugerråd og feedbackmøder på afdelingerne Patientniveau: Fælles beslutningstagen og Ambuflex Aktuelle indsatser for Brugerrådet en del af en kulturarbejdsgruppe, der arbejder med kultur på vej mod patientens hospital i Gødstrup materielle der opfordrer og hjælper patienter og pårørende med at rapportere uth’er etablering af prøvehandlinger, der skaber tryghed ved udskrivelse Mange lokale initiativer – inspirationskatalog opdateres årligt Hospitalsenheden Vest ▪

7 Nationale kvalitetsmål
Målet med den nye kvalitetsmodel er at skabe forbedringer med værdi for patienten 8 nye nationale mål – 22 indikatorer Heraf nogle meget brede – opfyldelse af kvalitetsmål i de kliniske kvalitetsdatabaser (ca. 40 databaser i HEV med gennemsnitlig 10 indikatorer) Eksempler på andre indikatorer akutte genindlæggelser indenfor 30 dage sygehuserhvervede infektioner (bakteriæmier, clostridium difficile) ventetid til planlagt operation patienttilfredshed/-inddragelse (fra LUP) Lokalt ligges der an til, at alle får mulighed for at påvirke, hvordan man kommer i mål via arbejde med konkrete lokale kvalitetsudfordringer. De mål der er gældende for jer, vil I høre nærmere om i afdelingerne. Udviklingen vil blive fulgt via trafiklys Grøn: Positiv udvikling og over gennemsnittet Gul: Enten positiv udvikling og under gennemsnittet eller negativ udvikling og over gennemsnittet Rød: Negativ udvikling og under gennemsnittet 8 mål – 22 indikatorer Fx akutte genindlæggelser, sygehuserhvervede infektioner, ventetid, patienttilfredshed/LUP mm Hospitalsenheden Vest ▪

8 Kvalitetsorganisationen
Organisering af kvalitetsarbejdet Ledelser og nøglepersoner Kvalitetsråd og kvalitetsudvalg Forbedringskultur Kvalitetsforbedringer og datastyring Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår er en forandring en forbedring? Små prøvehandlinger Vi står på to ben og går små skridt ad gangen i kvalitetsarbejdet Kvalitetsråd – kvalitetsudvalg Nøglepersoner – ledelser Vi arbejder med kvalitetsforbedringer i HEV gennem forbedringsarbejdet/forbedringskulturen Vi er i gang med at videreudvikle forbedringskulturen – i første omgang med 5 kvalitets- og forbedringsprojekter Med udgangspunkt i Hvad ønsker vi at opnå? Hvornår ved vi, at en forandring er en forbedring? Hvilke forandringer kan iværksættes for at skabe forbedringer? Små PDSA’er (prøvehandlinger) (Giv gerne eksempler på organisation samt med kliniske kvalitetsdatabaser og pakkeforløb) Datastyret (BI-portal) Arbejdet med databaser FMK Forebyggelige genindlæggelser Epikriser og kræftpakker (Proaktiv via early warning) Hospitalsenheden Vest ▪

9 Organisering af patientsikkerhed
Mindst én patientsikkerheds-nøgleperson pr. afdeling. Alle ledere er forpligtede til at tage UTH’er alvorligt og støtte op om at drage læring. Retningslinjer i e-Dok beskriver patientsikkerhedsarbejdet. Se de sidste nye opdateringer på vest.intra.rm.dk. Også i patientsikkerheden står vi på to ben – nøgleperson og ledelse Alle dokumenter omkring pt-sikkerhed finder opdateret på intranettet Hospitalsenheden Vest ▪

10 Utilsigtede hændelser handler om patientsikkerhed
En utilsigtet hændelse: kan ofte relateres til undersøgelse, behandling, pleje eller rehabilitering skyldes ikke patientens grundlæggende sygdom er skadevoldende for patienten - eller kunne have været det. Hvad kom først hønen eller ægget? Alt vores kvalitetsarbejde drejer sig i virkeligheden om patienternes sikkerhed Patientsikkerhed er mere end de utilsigtede hændelser Det drejer sig om at skabe en sikkerhedskultur – at tænke på at designe organisationen så patienternes sikkerhed hele tiden er i fokus. Når / hvis der så alligevel sker noget som ikke burde være sket, så har vi pligt til at rapportere det som en utilsigtet hændelse Eventuelt 5 min’s summeøvelse – har du været involveret i en uth som ansat eller som patient eller pårørende? Hospitalsenheden Vest ▪

11 De hyppigste UTH’er er relateret til
Overgange mellem sektorer og afdelinger Kommunikation og samarbejde Medicin ID-problematikker Men der findes en mangfoldighed af UTH- typer eks. ID problematikker Fald teknisk nedbrud EPJ Manglende viden / oplæring Kommunikation – ISBAR! Hospitalsenheden Vest ▪

12 Utilsigtede hændelser
Rapporteres på stps.dk. Rapportering er lovpligtigt. Alle kan rapportere, også patienter og pårørende. Fokus i rapporterne skal være: Hvad, der skete – ikke hvem, der gjorde det. Det er menneskeligt at fejle, MEN vi skal lære af det! Det drejer sig om læring – og husk: Det er menneskeligt at fejle, MEN det er ikke tilladeligt IKKE at lære af fejlene! Kender nogen af jer til en UTH fra et ophold på hospitalet? Har nogen været involveret i en UTH? Hvad mener i vi kan bruge de utilsigtede hændelser til? Hospitalsenheden Vest ▪

13 Forebyggelse af infektioner
Patienter Pårørende Personalet Eget hjem 20% af alle patienter har en infektion. Halvdelen har en hospitalserhvervet infektion (80.000– patienter). Det svarer til en udgift på 1 milliard kroner, alene for postoperative sårinfektioner. Hospitalsenheden Vest ▪

14 Hospitalserhvervede infektioner 2008-2016
Hospitalsenheden Vest ▪ Hospitalsenheden Vest ▪

15 Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

16 HAIBA - infektionsregistrering
Bakteriæmier Urinvejsinfektioner Clostridium difficile Antal/ risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 8,02 7,66 7,46 Region Midt 7,50 6,22 6,04 Hospitalsenheden Vest 7,97 6,19 4,63 Antal/ risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 44,06 44,74 Region Midt 41,03 39,15 37,96 Hospitalsenheden Vest 51,07 45,80 36,78 (HOHA) Antal/ risikodøgn 2015 2016 2017 Hele landet 5,33 5,17 5,12 Region Midt 4,51 5,06 5,37 Hospitalsenheden Vest 5,18 6,20 8,25 Kilde: HAIBA

17 Hvem er mon smittet og med hvad?
Derfor: Betragtes alle patienter som smittede Behandles alle patienter ens uanset deres smittestatus Skelnes ikke mellem patienter med en kendt infektion og patienter uden påvist infektion. Hospitalsenheden Vest ▪

18 Generelle infektionshygiejniske forholdsregler
Håndhygiejne Uniformshygiejne Rengøring Forholdsregler ved procedurer Hospitalsenheden Vest ▪

19 vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning
Håndhygiejne er den vigtigste enkeltstående handling til at forebygge smittespredning Hospitalsenheden Vest ▪

20 Håndhygiejne – 3 muligheder
Hånddesinfektion (Ethanolsprit 85% med Glycerin Handsker + hånddesinfektion Håndvask efterfulgt af hånddesinfektion Statens Serum Institut. Nationale infektionshygiejniske retningslinjer om håndhygiejne. 1. udgave Håndhygiejne. Infektionshygiejniske forholdsregler – Regional retningslinje. E-dok. Hospitalsenheden Vest ▪

21 Patienters håndhygiejne!
Kan du sige til patienten: “Du har ikke gjort det godt nok”? Kan patienten sige det til dig? Hvem har ansvaret? Hospitalsenheden Vest ▪

22 Hospitalsenheden Vest ▪ www.vest.rm.dk

23 Uniformshygiejne Uniform/kittel med korte ærmer Ingen ærmer
Ingen smykker på hænder og håndled Ingen neglelak og kunstige negle Kittel skal være lukket over privat tøj Langt hår skal samles Hospitalsenheden Vest ▪

24 Hvad signalerer vi? Sådan eller sådan
Hospitalsenheden Vest ▪

25 Rengøring Inventar Omgivelser Hospitalsenheden Vest ▪

26 I særlige tilfælde Brug af værnemidler: handsker, overtrækskittel, evt. maske med visir Valg af stue: Enestue Patienten skal opholde sig på stuen Kommunikation og skiltning Hospitalsenheden Vest ▪

27 Opsamling Afbrydelse af smitteveje
Forebyggelse af hospitalshvervede infektioner! Håndhygiejne Uniformshygiejne Adfærd Værnemidler Handsker Plastikforklæde, overtrækskittel Evt. Maske og visir Rengøring og desinfektion Udstyr Omgivelser Isolation Hospitalsenheden Vest ▪

28 Hvem spørger jeg? Hygiejnenøglepersoner i alle afsnit
E-dok: både regionale og lokale dokumenter Infektionshygiejnisk dokumentsamling Hygiejnesygeplejersken Desuden e-Læring i hånd- og uniformshygiejne Hospitalsenheden Vest ▪

29 Lyskassen Hospitalsenheden Vest ▪


Download ppt "Velkommen til patientens hospital"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google