Markedsanalysen i praksis
Planlægningsmodellen 2
Planlægning Datakilder Markedsanalysen søger ofte at be- eller afkræfte antagelser (hypoteser). Adfærdsanalyser Kundernes/målgruppens købs- og forbrugsvaner af f.eks. økologiske varer. Imageanalyser Kundernes/målgruppens oplevelse af virksomhedens sortiment, pris, service m.m. Effektmålinger Hvad har effekten været af en given ændring? Holdningsanalyser Afdække kundernes/målgruppens holdninger eller sanseoplevelser (f.eks. smagsoplevelser) ved et produkt.
Planlægning Datakilder Respondenter Totaldækning Her spørges alle i universet (hele målgruppen). Stikprøvedækning Her udvælges et repræsentativt udsnit af universet.
Gennemførsel Kontaktform Kvalitative Kvantitative Paneldiskussioner Observationer Kvantitative Personligt interview Telefoninterview Udsendt spørgeskema Internetinterview
Gennemførsel Spørgeskemaet Særlige forhold Spørgsmålstyper Spørgsmålsrækkefølge Valg af spørgsmål Formulering af spørgsmål Særlige forhold Fremmedord Afviklingstidspunkt Pilottest
Bearbejdning Åbne spørgsmål - skabe en bedre forståelse af de svar, markedsanalysen har givet. Lukkede samt skalaspørgsmål - der er faste rammer for svarmuligheder og svarene bliver typisk behandlet ved en procentfordeling.