Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet 15.04.2004.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Advertisements

Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
4 Strategisk planlægning
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Hvad er det der sker, når der ingenting sker?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
IM-Strategi.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Udvikling og styring af en virksomhed
Ledelse af medarbejdere
1 Samspillet mellem virksomheder og kompetencecentre.
IS-Strategi.
THOMAS MILSTED Thomas Milsted Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og Tænketanken ”Lighed i Sundhed” Medlem af.
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
NOEA/Aalborg Universitet
Lone Stubberup; Director, EHS Development
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Knowledge Management E-BUSS Session 7, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Implementering af brandingstrategi på nettet
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
»Vi åbner os for verden over nettet«
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Inklusion og inkluderende processer
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Employer Branding, Gå-hjem-møde, ASBccc 7. maj 2008 Employer Branding Gå-hjem-møde, 7. maj 2008 Helle Kryger Aggerholm, ph.d.-studerende Mona Agerholm.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Globalisering, side
Den koordinerede ungeindsats
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Socialisering Kapitel 5.
Karriereudvikling på dagsordenen. Hvorfor vil vi arbejde med karriereudvikling? For at udvikle strategisk vigtige kompetencer? For at fastholde og tiltrække.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Finanskrise og arbejdsmarked Torben M. Andersen Institut for Økonomi.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Hvad er vigtigst? Tillidsvalgtes opgaver
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Præsentationens transcript:

Kursus i Videnledelse Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Syddansk Universitet

Kursus i Videnledelse: Program 17:00-17:10 Introduktion og velkomst 17:10-17:50 Bo Eriksen: Strategisk videnledelse 17:50-18:20 Sandwich og sodavand 18:20-19:00 Kent Wickstrøm Jensen: Videndeling og projektledelse 19:00-19:40 Pernille Dissing Sørensen: Virksomhedens videndelingskultur 19:40-20:00 Afrunding

Introduktion nAktuel forskningsprofil på Institut for Organisation og Ledelse nKnowledge Management aktiviteter på Institut for Organisation og Ledelse nErhvervssamarbejde inden for rammerne af Knowledge Lab DK nHvem er Bo, Kent og Pernille?

Vi bevæger os mod et vidensamfund Branchestrukturer ændres n Stigende betydning af den tertiære sektor n Konkurrencemiljøet bliver mere turbulent og internationaliseret Arbejdsstyrkens uddannelsesniveu stiger Ansættelser bliver mere kortvarige

Problemstillinger: Det bliver vigtigere at skabe ny viden pga. konkurrenceforholdene Det er svært at fastholde personlig viden Det er svært at dele og dermed nyttiggøre viden

Vidensbaserede strategimodeller 1980’erne: Fokus på markedsbaserede strategimodeller 1990’erne: Fokus på kompetence- og ressourcebaserede strategimodeller, dvs. n De særlige ressourcer, der adskiller virksomheden fra konkurrenterne n De særlige kompetencer, der adskiller virksomheden fra konkurrenterne – m.a.o.: Det er det virksomheden ved, der adskiller den fra sine konkurrenter

Vidensstrategier 1 Kodificering af viden gennem formel repræsentation i f.eks. dokumenter og systemer. Kodificering muliggør genbrug af viden og dermed en økonomisering med virksomhedens ressourcer. Personalisering af viden, det vil sige en slags ekspertorganisation, hvor det er evnen til at koble eksperter sammen på tværs af opgaver og personer, der er afgørende. Personaliseringsstrategier er baseret på, at det er individerne i organisationen, der tilegner sig og er bærer af virksomhedens viden. Socialisering af viden, hvorigennem organisationen overfører en fælles referenceramme til den enkelte medarbejder og hjælper ham til at agere i organisationen. En fokuseret socialiseringsindsats kan sprede praksisser internt, det vil sige, i en given situation ved en medarbejder, hvad han skal gøre, fordi han lært at gøre sådan.

Vidensstrategier 2 Kodificeringsstrategier understøtter bestræbelserne på at genbruge viden n Vanskelliggør udnyttelse af den tavs viden n Kræver standardisering og understøtter virksomhedens nuværende kompetencer Personaliseringsstrategien understøtter udviklingen af nye kompetencer n Tavs viden er personlig når den opstår n Er vanskelig at overføre til andre og kommunikeres bedst mellem eksperter n Rene personaliseringsstrategier lider under mangel på redundans i viden Socialiseringsstrategien er velegnet til overførsel og bevarelse af virksomhedens tavse viden

Koblinger: Strategi og vidensstrategi TABEL 1. SAMMENHÆNGE MELLEM OVERORDNET STRATEGI OG VIDENSSTRATEGI Grundlag for overordnet strategiGrundlag for vidensstrategi Hvilke er virksomhedens kernekompetencer? Hvad er det virksomheden ved noget om? Hvilke nøgleressourcer understøtter virksomhedens kernekompetencer? Hvor er virksomhedens viden lokaliseret? (Personer, systemer, dokumenter, værdier mv.) Hvilke strukturer, systemer og processer understøtter virksomhedens kompetencer? Hvordan er der vi ved noget om indlejret i virksomhedens formelle strukturer, systemer og processer? Er virksomhedens strategier indarbejdet i virksomhedens værdigrundlag? Hvordan er der vi ved noget om indlejret i virksomhedens værdigrundlag?

Dilemmaer Skal virksomheden fastholde og udnytte sine eksisterende kernekompetencer eller udvikle nye? n En kodificeringsstrategi er ofte bedst, når eksisterende viden skal udnyttes bedre n Personaliseringsstrategien ofte er bedst, når der skal udvikles ny viden n Socialiseringsstrategien kan understøtte udnyttelsen af eksisterende kernekompetencer eller udvikling af nye kernekompetencer