Forretningsmodel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Genvej til salg til kommuner? Offentlige private innovationsprojekter som adgang til det offentlige marked Juni 2014.
8 Segmentering på producentmarkedet
Segmentering på producentmarkedet
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
PEST Analyse værktøj.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Kapitel 2.
Venedig – PID konference
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
AFSÆTNING A – Schønberg
Iværksætteri: Af Thomas Buhelt..
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
14 Distribution Oversigt Opgaver i distributionskæden
POLITIK LEDELSESSYSTEM
A ktivitets B aseret O mkostningsfordeling.
Virksomheder - definition
Dansk produktion i globale værdikæder 14. november, 2013.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Potentialevurdering.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , kapitel 3, s. 1 Institut for Regnskab, Tom Hansen O O mkostninger & Definitioner Adfærd.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Business to Business På den JYSKe måde…...
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
Ny regering, nye tider – dag 1
Indkøbs- og logistikchef, Region Midtjylland
Kapitel 8 Innovation, metode og værktøjer. Add Presentation Title in Footer via ”Insert”; ”Header & Footer” Forretningsplan detaljer om produkt eller.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
People and solutions – working together værdier for millioner…..  hvis du kan SE dem…. Lau Jakobsen Channel Manager.
Produkt præsentation Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
OPI -en vej ind i kommunen 23. marts 2015, kl – Gunhild Sander Garsdal Projektchef Væksthus Hovedstadsregionen 1.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Økonomistrukturen Omkostningstyper.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Praktiske erfaringer med elbiler PRIMES temadag 6. oktober 2015 Tomas Sander Poulsen.
Dansk Supermarked i korthed
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Koncepter og butikskæder
Sælgeren ud af busken – og ud i butikken
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Skabelon til forretningsmodel
Leavitts model.
Præsentation af forretningsplan
Leavitts model.
Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?
Business Model Generation
CØ / FOKUSERET VÆRDIKÆDE
Kapitel 12 - Organisationsstruktur
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentationens transcript:

Forretningsmodel

Overblik over forretningspotentialet

Inspirationskort 1: Hvem er kunderne, og hvor findes de? Hvem er det, der skabes værdi for med produktet? Kunden! Når I fokuserer på kunden, skal I være opmærksom på, at køberen og slutbrugeren ikke nødvendigvis er den samme. Vær derfor opmærksom på: Hvem er brugerne af løsningen? Det kan både være slutbrugeren (ex. patienten), men også brugeren af løsningen (ex. sygeplejersken eller lægen). Hvem er beslutningstagerne, og hvem køber produktet? Hvem kan påvirke (både negativt og positivt) om produktet købes? Når I har identificeret de relevante kunder, arbejdes der videre med de tre vigtigste. (Brug forskellige farver til hver af de tre kundegrupper). Eksempler på niveauer, hvor kunderne findes Kommuner Patienter, brugere, ildsjæle/meningsdannere, fagpersonale, indkøbere, ledelse, politiske aktører. Praktiserende læger Sygehuse Patienter, brugere, ildsjæle/meningsdannere, fagpersonale, indkøbere, ledelse. Regioner Indkøbere, ledelse, ildsjæle/ meningsdannere, embedsfolk politiske aktører, konsulenter. Stat Sundhedsstyrelsen, politiske aktører. Samfund Borgere, pårørende, interesseorganisationer, foreninger.

Inspirationskort 2: Hvilken værdi kan skabes? Debatter med udgangspunkt i de valgte kundegrupper hvordan I skaber værdi (og hvilke former for værdi) for de forskelige kundegrupper. Vær opmærksom på: Hvordan løser kunden problemet i dag, og hvilken værdi tillægger kunden løsningen i dag? Hvis der er kundegrupper, som ikke opnår værdi, undersøges hvordan løsningen kan skabe værdi for kundegrupperne. Eksempler på hvor der kan skabes værdi Finansiel værdi pris, forbrug, vedligeholdelse, træning Funktionel værdi reduktion i håndtering, øget produktivitet, hygiejne, miljøvenlighed Følelsesmæssige værdi angst, holdninger, behag, sjov, image, bekvemlighed Uhåndgribelig værdi risiko, tid, innovation, etisk, samfundsmæssige forhold

Inspirationskort 3: Hvordan skabes salg? Eksempler på måder at sælge til kunden (salgskanaler) Egen salgsstyrke (internt i virksomheden) Grossister og mellemhandlere Salg på nettet Krydssalg (tilbud af andre relevante løsninger i forbindelse med salg) Hvordan får vi kontakt til kunderne? Vær opmærksom på følgende: Kommunikationen til kunden: Hvordan bliver kunden opmærksom på løsningen og værdien af den, hvordan køber kunden løsningen, hvordan leveres løsningen, hvad er der af eftermarked. Relationen til kunden: Valg af salgskanal, egen salgsstyrke eller ekstern, hvem skal der opbygges relationer med (– se evt. inspirationskort 2 igen) og hvordan vedligeholdes relationen efter salget?

Inspirationskort 4: Hvilke partnere er centrale? Der er forskellige partnere, som er nødvendige at involvere for at sælge løsningen. Det er partnere med eksempelvis…: viden om teknologi, organisation, projekt, marked, jura, politik. adgang til markeder, kunder, netværk, teknologi, distributionsnetværk. indflydelse på politiske og administrative prioriteringer. finansielle ressourcer. test- og dokumentationsfaciliteter. mulighed for at reducere usikkerhed og risici.

Inspirationskort 5: Hvordan ser den fremtidige indtjening ud? Et realistisk billede af forretningspotentialet fordrer et overblik over forventede omkostninger og indtjeningsmuligheder. Det er nu, grundlæggende antagelser skal undersøges. Indtægtskilder Salg af produkter/service Udlejning/leasing Salg af patenter/licens Abonnement Omkostningskilder Direkte/variable omkostninger (stykomkostninger) Indirekte/faste omkostninger (kapacitetsomkostninger) Meromkostninger (omkostninger ved transport, opbevaring, videreudvikling, salg, service, konsulentbistand osv.) Simpel udregning: (volumen*pris)-(volumen*omkostninger pr. stk.) = indtjeningspotentiale

Inspirationskort 6: Hvilke ressourcer og aktiviteter er vigtige? Hvilke aktiviteter og ressourcer skal aktiveres for at produktet kan nå ud til kunden? Hvad skal der til for at vedligeholde relationen med kunden og skabe værdi og en indtjening. Ressourcer:Produkter Relationer Udstyr Viden Kompetencer Finanser Aktiviteter: Produktion Udvikling Tilpasninger Salg/Marketing Relationsledelse Distribution Tests

Handlingskort Mål/aktivitet 3 vigtige ting der skal gøres her og nu (trin 1) 3 vigtige ting der skal gøres på sigt (trin 2) Hvem gør hvad?