Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Business Model Generation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Business Model Generation"— Præsentationens transcript:

1 Business Model Generation
I denne del er der fokus på canvasprocessen og de 9 byggesten.

2 Overblik – De fem hoveddele
Canvas: Værktøjer til at beskrive, analysere og designe forretningsmodeller Patterns: Et indblik i anderledes forretnings-modeller brugt af ledende virksomheder Design: Flere teknikker til at designe den helt rigtige model til din virksomhed Strategi: Genfortolkning af strategien i forhold til forretningsmodellen Proces: Hjælp til at kombinere og implemen-tere alle teknikker og værktøjer i bogen

3 Definitioner Hvad er en forretningsmodel? Hvad er en canvas?
”En forretningsmodel beskriver rationalet for, hvordan en organisation skaber, leverer, fastholder og opfanger værdi” Hvad er en canvas? ”Et fælles sprog til at beskrive, visualisere, vurdere og ændre forretningsmodeller”

4 Forretningsmodeller ”En organisations eller en virksomheds forretningsmodel er i princippet en redegørelse for dens eksistensberettigelse, og en præsentation af dens værdistrukturelle opbygning” ”Forretningsmodellering”- altså en designbaseret modellering af forretningsmodeller - skal betragtes som en kreativ medspiller i strategiudviklingsproces-sen, hvor produktets/virksomhedens poten-tiale kan udforskes”

5 Ni byggeklodser

6 1: Kunderne – Customer Segments
Hvem skaber vi værdi for? Hvem er vores vigtigste kunder? Hvad er vores kundesegmenter? Eksempler: Massemarked Nichemarkedet Kundesegmenter Kundepersona (aktiv beskrivelse af kunde) Multi-sided kunderelationer

7 Mere om – 1: Kundesegmenter
Et segment er karakteriseret af at: Deres behov nødvendiggør og retfærdiggør et specielt tilbud De forskellige segmenter nås gennem forskellige distributionskanaler De kræver brug af forskellige relationer til key partnere De har substantielt meget forskellige løn-somheder (profitablities) De er villige til at betale for forskellige dele af vores tilbud

8 2: Værdifaktorer – Value Propositions
Hvilken værdi skaber vi for kunderne? Hvilke af kundernes problemer løser vi? Hvilke af vores kunders behov opfylder vi? Hvilke bundles af produkter og services tilbyder vi hvert segment

9 Mere om- 2: Værdifaktorerne
Værdifaktorerne skaber værdi for kundesegmenterne gennem et distinkt mix – bemærk om værdifaktorerne er kvalitative eller kvantitative Nyheder Udførsel Customization ”Getting-the-job-done Design Brand/status Pris Cost reduction Risk reduction Tilgængelighed Convenience

10 3: Kunderelationer - Channels
Hvad er relationen mellem kunderne og os? Hvilke relationer foretrækker vores kunder? Hvilke kunderelationer gavner forretningen bedst? Hvad koster de? Hvordan skaber vi og vedligeholder relationer? Hvordan påvirker kunderelationer værdifakto-rer?

11 Mere om – 3: Kanalerne Typer af kanaler:
Egne kanaler – direkte: Salgsstyrke eller web-salg Egne kanaler – indirekte: Egne butikker Gennem partnere indirekte: Partner forretninger eller grossist

12 Mere om – 3: Kanalerne De fem stadier:
Awareness: hvordan øger vi kendskabet til virksomhedens produkter og services Evaluation: Hvordan hjælper vi kunderne med at evaluere værdifaktorer Purchase: Hvordan hjælper vi kunderne til at købe specifikke produkter og services Delivery: Hvordan leverer vi værdifaktorerne til kunderne After sales: hvordan sørger vi for og udfører after-sales service

13 Visualising the Customer Journey

14 4: Vejen til kunderne – Customer Relations
Via hvilke kanaler foretrækker vores kundesegmenter, at vi når dem? Hvordan når vi kunderne i dag? Hvordan hænger de forskellige kanaler sammen? Hvilke veje fungerer bedst? Hvilke veje er de mest omkostningseffektive? Hvordan integrerer vi dem med vores kunde-rutiner?

15 Mere om – 4: Kunderelationer
Opkøb af kunder Kunde fastholdelse + større fortjeneste pr. kunde Boosting sales (upselling) Eksempler: Personlig betjening; face2face Webbaseret, e-handel Webbaseret, socialt netværk Automatiseret service Community af brugere/kunder

16 5: Indtægter – Revenue streams
Hvilke værdifaktorer vil kunderne virkelig gerne betale for? Hvor meget er kunderne villige til at betale? Hvilke forskellige indtægtskilder er der? Hvordan foretrækker kunderne at betale? Hvor meget bidrager hver indtægtskilde til den totale omsætning?

17 5: Indtægter – Revenue streams
Eksempler: Produktsalg, betaling for brug, abonnement, leje/leasing, licens, provision/royalties, annoncering, serviceaftale, preemium Faste priser: Produktegenskab-afhængig, kundesegment- afhængig, volumen-afhængig Ikke faste priser: Forhandling, udbud

18 Mere om – 5: Indtægterne Basalt set er det indtægter - omkostninger
Der findes to forskellige revenue streams: Revenues, som et resultat af en éngangs- transaktion Revenues, som et resultat af flere forskellige transaktioner, enten som Led i at sælge værdifaktorerne (primær ydelse) After sale (kan være service)

19 6: Ressourcer - Key Resources
Hvilke ressourcer kræves der af Værdifaktorer? Kunderelationer? Vej til kunderne? Indtægtskilder? Eksempler Fysiske (bygninger, butikker, biler, maskiner) Intellektuelle (brands, rettigheder, data) Menneskelige Finansielle

20 Mere om – 6: Ressourcerne
Key resources skaber værdifaktorerne De er afgørende for at nå markedet og kundesegmenterne Hvilke værdifaktorer – fysiske, intellektuelle, menneskelige eller finansielle – er nødvendige givet forretningsmodellen Key resources kan ejes, leases eller opnås gennem key partners

21 7: Aktiviteter – Key Activities
Hvilke aktiviteter kræves af vores: Værdifaktorer? Kunderelationer? Vej til kunderne? Indtægtskilder? Eksempler: Produktion; design, fremstilling Problemløsning; konsulentydelser, service Platform/netværk; f.eks. eBay eller Apple App Store

22 8: Partnere – Key Partnerships
Hvem er vores vigtigste partnere? Hvem er vores vigtigste leverandører? Hvilke ressourcer køber vi hos vores partnere? Hvilke aktiviteter udfører vores partnere? Gode grunde til partnerskaber: Optimering og økonomi, begrænse risiko og usikkerhed, indkøb af specifikke ressourcer og aktiviteter

23 Mere om – 8: Partnerne Alliancer Kan optimere forretningsmodellen
Reducere risiko eller tilføre ressourcer Forstå, at kampen er mellem strategiske alliancer og forsyningskæder. Eksempler: Strategiske alliancer med ikke-konkurrenter Co-ope-tition: Strategic partnerships between competitors Joint venture to develop new business Buyer-seller partnerskaber til sikring af leverancer

24 9: Omkostninger - Cost Structure
Hvor er de vigtigste omkostninger i forretnings-modellen? Hvilke ressourcer er mest omkostningstunge? Hvilke aktiviteter er mest omkostningstunge? Er forretningsmodellen mest afhængig af: Lave omkostninger (stram omkostningsstruktur, lav salgspris som væsentlig værdifaktor, automatisering, outsourcing) Værdiskabelse (skabe værdi for kunderne, unikke værdifaktorer) Faste omkostninger Variable omkostninger

25 Mere om – 9: Omkostningerne
Vær opmærksom på: Omkostninger skal altid reduceres I nogle forretningsmodeller er omkostninger vigtigere end i andre Der findes to ekstremer: Cost-driven vs. Value-driven (mange forretningsmodeller falder i området mellem dem) Innovate in Lower-costs

26


Download ppt "Business Model Generation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google