Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

? Fra 1 til 10.
Foreningsudviklingstesten
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
BRAINSTORM DINE DESIGN KONCEPTER JOEK © TEC 2011 De fleste succesfulde designs er resultatet af, at man har plukket dele fra flere forskellige ideer og.
Flickr.com – online billeddeling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Kreativitet og innovation i ALT
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Readymades / genbrugskunst
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Sprog/billeder på Internettet
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Innovation og iværksætteri
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Kondenceret konceptudvikling DDK ITU F2007 John Paulin Hansen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Webdesign og informationsarkitektur BDMD 1. Sem. John Paulin Hansen Sept
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Grupper – hvordan gøres det?
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Større Skriftlig opgave
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Studiestartsprojekt Projektet Emne: Studenterlivet ved SDU Slagelse – I skal undersøge, hvordan forskellige parter (universitetet, medierne, kommunen,
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Workshop Sund By Netværket
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
Metaforik og alternative muligheder
Kontekst og klienter John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Kreative metoder John Paulin Hansen DDK ITU Feb 2007.
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Ordbank på Islandsk og dansk – Venskaber (papir)
Ordbank på Islandsk og dansk – Dyreliv og natur (sten)
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Øvelser til DREAM fasen
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Innovation.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Kreativitet og kvalitet i designprocessen FPW 4. November 2011

Tankeformer Logisk-analytisk Bevidste processer Systematisk Målrettet Verbal Konsekvensorienteret Intuitiv-spontan Ubevidste Fantasi Følelser Sammenhænge Billedlig Nye kombinationer Mulighedsorienteret

IDEO Etableret af David Kelley i 1991 Designet over 3000 produkter for mere end 200 virksomheder 350 ansatte ”Vi dyrker vanviddet fordi det ofte leder til de rette ideér” Ikke eksperter inden for noget bestemt felt.

IDEO´s arbejdsmetode Indsamler statistik og fakta Taler med folk i felten Brainstorm: Det ”dybe dyk” ned i problemet Deler opgaven ud til undergrupper (e.i. ”indkøb”, ”sikkerhed”, ”betaling” og ”find varerne i butikken”) Hver problemgruppe får bygget en fysisk model De bedste del-løsninger kombineres i den endelige model

IDEO video MHs&feature=related MHs&feature=related w&feature=related w&feature=related yk6VHXU&feature=related

IDEO´s fem regler for brainstorm En samtale af gangen Hold focus Gå efter de vilde ideér Udskyd vurderinger Byg videre på andres ideér

Brainstorm i grupper Udnævn en facillitator til at holde brainstormen i gang. Skriv ideerne ned på hvert sit papir og klæb det op Undgå afbrydelser Alt er godt - undtagen negativitet Stem med kommentarsedler klæbet op omkring ide´-arkene

Post-IT sedler Affinitetsdiagrammer Afstemninger Tema-indkredsninger Whiteboard giver ny struktur Husk at tage billede af sedlerne eller skriv dem ind i et dokument

Ide dræbere Det har vi allerede forsøgt Det har vi aldrig gjort før Sådan gør vi det ikke her (NIH-syndrome) Det virker aldrig Det har vi ikke budget til Vi har ikke tid til det Det har du ikke kapacitet/erfaring/resourcer til

Byd skæve ideér velkomne Skæve ideér skal bare rettes til af andre Skæve ideér flytter grænserne for hvad der er muligt

Skab en masse ideér Jo flere ideér jo mere er der at vælge imellem Hver ny ide kan blive mor til flere andre ideér

Find analogier Findes der en naturlig eller biologisk analogi? Hvordan ser det ud i en størrelse XXL? Hvad hvis det var en miniature? Hvilke redskaber eller mennesker har cirka samme FUNKTION som det vi leder efter?

Relaterede stimuli Lav en ide-liste alene Vis listen til de andre Se en liste af bruger-krav til produktet Se billeder fra de omgivelser hvor produktet skal bruges

Relaterede stimuli

Urelaterede stimuli

Hybrider Skrifte- toilettet

Glidende skalaer i Excel

Chindogu: Lær at SMS-e på den hårde måde

Chindogu´s 10 regler 1.Må ikke have nogen real-nytte 2.Skal bygges 3.Skal indeholde anarki 4.Skal kunne bruges I hverdagen 5.Må ikke have nogen salgsværdi/kunne sælges 6.Humoren må ikke være det bærende element 7.Må ikke være propagandistisk 8.Må ikke omhandle tabu-emner 9.Må ikke kunne patenteres 10.Må ikke være fordømmende

Individuel versus gruppe Folk der arbejder alene et stykke tid får flere ideér end de gør i grupper Men: gruppen sikrer fokus Skift mellem gruppearbejde og ene- arbejde

Sådan får man den gode idé: Gå en tur i et ukendt kvarter Spørg børn - og se det oplagte Opsøg de omgivelser eller situationer, hvor I kan tænke kreativt Opsøg ekstremer og modsætninger - gå til yderligheder - overdriv Gå væk fra projektet - vask op

Kreative ordspil Lav associationslege på de centrale ord - hvilke bi-betydninger vækker de? Dyrk metaforer - se om de kan tilføje liv, dynamik og underforståede forklaringer Udtal altid ordene og lad mange udtale dem

Billeder på ord Vent med billederne til koncepterne er på plads Tegn skitser og skriblerier mens du tænker eller diskuterer Skitser er også gode til at vise klienten, at dette er "work in progress" Søg inspiration i billeder på baser som og tag dem selv Vælg emotionelle motiver som er forståelige i konteksten Google søg på billeder

Redigering af ideer (VOJ) Smid væk - slank - skær ind til benet Prøv ideerne på en fra målgruppen - se om det giver: – "AHA" - indikation på interesse ved første øjekast – "Got It" - hurtig forståelse af budskabet-indhold- problemstilling – "More" - vil bladre/klikke/læse for at få tilfredsstillet den nysgerrighed der er blevet skabt – Hvis ikke, så drop dem.....

Skab et ide´galleri Idemateriale hænges op Gå på udstilling og snak om ”værkerne” Kræver et projektrum eller et virtuelt galleri

Dagens øvelse (individuel) Lav en forening med et formål i overenstemmelse med Chindogu-ånden – Giv foreningen et navn og et slogan – Lav forsiden til næste nummer af foreningens magasin – Lav en video (e.g. Jing screencast ) hvor du gennemgår magasinforsiden og din kreative proces (max. 3 minutter lang) – Upload video og tekst m. proces-reflektion senest onsdag d. 7 november kl. 18 i portfolioen – Proces-reflektion over anvendte metoder (e.g. brainstorm, hybrid & glidende skalaer) og over “alene- vs. gruppe”- problematikken samt stress på opgaven.

Metaforøvelse Hvis mit koncept var et magasin så ville forsiden se sådan ud! Brug redskabet på: