System Analysis and Design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Grundlæggende IT, niveau G
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Vores projektorganisering
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Vejlederens kommunikation
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Gruppeudviklingssamtaler
Modul 4 Teamsamarbejde Hvis der er tid kan man prioritere at bruge mere tid på dette modul end på det foregående, da den ekstra tid kan anvendes på øvelserne.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Reflektion over jeres egen praksis
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Situationsbestemt metodevalg
SKABELON.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Naturfag.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

System Analysis and Design Intro til kursus

Dagsplan 10-10.30 Introduktion 10.40 - 11.30 Systemdefinering - læring, kurset, ressourcer - systemudvikling, objektorienteret analyse og design > 10.40 - 11.30 Systemdefinering 12.00 – 15.30 Øvelser: Systemdefinering - beskriv situationen - udforsk ideer - systemet - systemdefinitionen

Læringsmål for forelæsningen Kende og forstå kursets formål Kende de praktiske detaljer Have erkendt dit ansvar for din læring i dette kursus – og overvejer aktivt hvordan det bedst sker Have dannet dig en mening om hvad systemudvikling er Have dannet dig en mening om hvad objektorienteret analyse og design er

Læring ”Læring må forstås som enhver nogenlunde varig ændring af menneskelige kapaciteter, der ikke er forårsaget af biologisk modning eller aldring” ”Man lærer ved at mentalt at opbygge og stadig videreudvikle og omstrukturere sine egne kundskaber, færdigheder, forståelser og måder at forholde sig på” ”Læring må forstås som en aktiv proces, som den lærende selv gennemfører ved at omsætte impulser fra sit samspil med omverden i en tilegnelsesproces, hvorigennem de nye impulser relateres til det, der tidligere er lært” Samspil med omgivelserne individuel tilegnelse og bearbejdelse

Læringsstile Aktiv Sansende Visuel Sekventiel Refleksiv Intuitiv Verbal Global 75% Lad os prøve det Lad os tænke over det 65% Fokus på input fra sanser Fokus på det ubevidste 87% Vis mig hvordan Forklar mig hvordan 44% Forstår en ting af gangen Forstår gennem at få overblik

Læringsressourcer Kurset Forelæsning Aktiv: fremlægge, diskutere, bidrage til eksemplerne Refleksiv: Tage noter, tænke, kigge i bogen, lytte Visuel og verbalt Globalt (overblik og opsamling) Litteratur, slides og andre materialer Aktiv: slå op, afprøv teknikker og ideer, diskuter, Refleksiv: læs, noter, tænk, tegn mindmaps, Visuel: figurer Sekventiel: bogen, slides Global: slides Øvelser Aktiv: Små øvelser i læs og forstå, Lave projekt, Spøge (vejleder, hjælpelærere og hinanden) Refleksiv: hjemmearbejde /forberedelse/efterbrænder Projektet, konsultationer, systemmesser og review Alle muligheder, men brug dem bevidst Samle trådene til overblik Øve sig til detalje viden Sjov øger motivationen Diskutere øger dybden i indlæringen Afprøve teori Spørge vejledere og kursus holdere – samspil med ”eksperter” Suppleringsgruppe M.M.M…..

Kurset Omfang: 3 moduler Forudsætninger: Grundlæggende kvalifikationer i programmering Prøve: Evalueres gennem projektet Formål: ”opnå erfaring med at analysere, designe, programmere og afprøve et edb-system, som understøtter arbejdet i en organisation” = SYSTEMUDVIKLING

Kurset Holder ideen til løsning? Holder løsningen? Iterativ proces Dokumenteret produkt Projektarbejdet <> kursusarbejdet Vejledere <> kursusholder (mig:) Reflektion / læring

Folk: Underviser Gitte Tjørnehøj gtj@cs.aau.dk /rum 5.2.58 Hjælpelærer Lise Heeager liseh@cs.aau.dk /rum 5.2.34

Tid Øvelse Engagement Forklaring Opmuntring Feedback Udfordringer Sjov Iagttagelse Ros Hjælp Træning

Systemudvikling En arbejdsproces der fører til at et IT system kan tages i anvendelse Proces: noget der gøres over tid (beskrives som aktiviteter) System: noget vi vælger at se som en helhed IT system: En samling ideer, kode og teknologi der kan køres til gavn for nogle brugere Anvendelse: Et IT system er ikke noget … hvis ikke det bruges. Det er jo ikke kunst vi laver… Først: hvad er der brug for ? Og hvem har brug for det? Dernæst: Hvordan kunne er it system, der opfylder de behov se ud? Dernæst: Hvordan skal det bygges op? Dernæst: Byg det Dernæst: Prøv det Slut: Brug det

Systemudvikling

Systemudvikling Hjælp til systemudvikling Processer: …. Metoder: foreskriver aktiviteter og række følge for en større sammenhængende opgave (madopskrifter) Teknikker: måder at løse mindre delproblemer på (udrulning af dej) Værktøjer: UML, CASE, mønstre, programmeringsomgivelser, papir, … (kniv, kagerulle)

Pause

Metoders betydning Forkorter oplæringstiden for nye Formidler erfaring Letter samarbejdet fordi processen er forholdsvis veldefineret En god metode kan dog ikke kompensere for: Manglende kompetence hos udviklere og brugere Dårlige vilkår for analyse og design arbejdet

Om strukturen i OOA&D Et IT system til at administrere, overvåge eller styre en dynamisk virkelighed Hvilken del af virkeligheden er det at systemet skal bruges til at administrere, overvåge eller styre? (p.o.) Hvordan skal systemet hjælpe dem der administrerer, overvåger eller styrer? (a.o.) Hvordan skal edb-systemets arkitektur designes, for at man kan realisere kravene på den tekniske platform? (arkitektur) – suppleres med anden litteratur Hvilke komponenter er nødvendige for at realisere kravene? (komponenter) – suppleres med anden litteratur

Edb-systemets omgivelser og dele Systemvalget går ud på at fastlægge disse aspekter for en konkret edb-løsning

Aktiviteter i Systemvalg Skab forankring for Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog.

Beskriv situationen i et rigt billede Elementer Proces Struktur Problemer Fokus på forandring i situation Fokus på stabil situation

Aktiviteter i Systemvalg Skab forankring for Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog.

Skab nye ideer Studér et eksisterende Se på standardsystemer Forbilleder Eksempel: Forbillede for et nyt tekstbehandlingssystem kunne være word, wordperfect, papir og blyant (i brug) Studér et eksisterende Se på standardsystemer Metaforer Eksempel: En metaforer for et bibliotekssystem kunne være et lager en butik en kunstudstilling Eksperimenter med prototyper: Planlægning Udvikling Forberedelse Afprøvning Sammenfatning

Aktiviteter i Systemvalg Skab forankring for Systemdefinition: En kortfattet og præcis beskrivelse af en IT-løsning udtrykt i naturligt sprog.

Systemdefinition (BATOFF) Betingelser: De betingelser, som systemets videre udvikling og brug er underlagt. Anvendelsesområde: En eller flere organisatoriske enheders administration, styring eller overvågning af et problemområde. Teknologi: Den teknologi, som systemet udvikles til og ved hjælp af. Objekter: En kommende brugers opfattelse af et problemområde. Funktionalitet: De hovedfunktioner, som systemet tilbyder til understøttelse af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet. Filosofi: Den filosofi, der ligger bag edb-systemet. B Frivillig arbejdskraft med relativt stor entusiasme og stærkt varierende admini- strativ erfaring. Kan udvikles selv om der er modstridende eller manglende krav. A Ledelsen af fodboldklubben, trænerne og forældrene T Billig PC-platform med gængse værk- tøjer. O Spillere, kampe, hold, facilliteter, materialer F Støtte til planlægning af et holds aktiviteter og til kommunikationen til forældre og ledelse. F Planlægnings- og kommunikations værktøj

Definér systemer Systemdefinition 1: Et edb-system, der bruges i arbejdet med planlægningen af et fodboldholds aktiviteter i løbet af sæsonnen.med hovedvægten på kamp og træningsplaner. Systemet skal primært være et planlægningsværktøj værktøj, men sekundært også et kommunikationsmedium til brug for trænere, forældre og klubbens ledelse. Systemet skal baseres på en billig PC med gængse værktøjer. Der skal i øvrigt tages hensyn til, at systemet skal kunne fungere i forskellige typer af miljøer præget af frivillig arbejdskraft med relativt stor entusiasme, men stærkt varierende PC erfaring System 1 Filosofi: støtte Funktionalitet: planlægge Betingelser: De betingelser, som systemets videre udvikling og brug er underlagt. Anvendelsesområde: En eller flere organisatoriske enheders administration, styring eller overvågning af et problemområde. Teknologi: Den teknologi, som systemet udvikles til og ved hjælp af. Objekter: En kommende brugers opfattelse af et problemområde. Funktionalitet: De hovedfunktioner, som systemet tilbyder til understøttelse af arbejdsopgaver i anvendelsesområdet. Filosofi: Den filosofi, der ligger bag edb-systemet. Systemdefinition 2: Et edb-system, der bruges i styring af et fodboldhold gennem registrering af medlemmer og deres økonomiske og andre mellemværende med klubben. Fakturering, automatisk kamplanlægning og andre ressuorcefordelinger skal være mulig. Styringen skal være simpel at lære, idet klubben benytter ulønnet og utrænet arbejdskraft System 2 Filosofi: automatisk planlægning Funktionalitet: registrere

Valg af system Et system er en helhedsopfattelse Systemer fastlægges i systemdefinitioner Der skal vælges ét system Argumentation baseret på pålidelig information Det er brugernes valg Systemudviklerne organiserer og støtter

Oversigt over foranalyse

Foranalysens formål At systemudviklere og brugere får en nuanceret forståelse af situationen At fastlægge de overordnede egenskaber ved det nye system At overveje alternative løsningsmuligheder mens det er billigt at ændre kurs At afstikke rammerne for det efterfølgende analyse og design arbejde At muliggøre en vurdering af omkostninger og fordele ved at udvikle systemet At danne grundlag for beslutningen om hvorvidt projektet skal fortsætte – og indgå endelig aftale

Foranalysens kendetegn Varighed: Fra få uger til flere måneder Fokus på opbygning af samarbejdsrelationer, indlevelse, innovation og ejerskab Er det fundament resten af projektet bygger på. En forkert beslutning vil typisk være dyr at lave om senere Meget afhængig af at det er de ”rigtige” brugere / udviklere der deltager Vil vise nødvendige tilpasninger af metoden

Foranalyse: Risici Kun blik for én løsning For stor detalje – for lidt detalje No problem attitude hos udviklerne Ingen fremdrift – svær at afslutte Manglende forståelse for konsekvenserne af de valg der træffes Udviklerne står som ejere af systemet – ikke kunden og brugerne Svært at vurdere omkostningerne ved at udvikle systemet