Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1."— Præsentationens transcript:

1 01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1

2 01.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Systemudvikling Analyse: –Forstå et system i forhold til omgivelserne –Aftale krav Design: –Forstå et system i forhold til platformen –Aftale tekniske løsninger Implementering: –Realisere et design på en teknisk platform Metode: –Retninglinier for arbejds- processer (OOA&D) –Retningslinier for dokumentation (UML)

3 01.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Hvad er objektorientering? Objekt: –en helhed med –identitet, tilstand og adfærd Et objekt tilhører en klasse Klasse: –en beskrivelse af en samling af objekter med –samme struktur, adfærdsmønster og attributter Til enhver klasse hører en mængde af objekter (begrebslig ekstension)

4 01.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objekter i analyse og design Analyse l Fænomener uden for edb- systemet l Identitet: identificere et objekt l Adfærd: de hændelser, som et objekt har udført eller er blevet påført Design (programmering) l Fænomener inden i edb- systemet l Identitet: få tilgang til et objekt l Adfærd: de operationer, som et objekt kan udføre og stiller til rådighed for andre objekter

5 01.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fordele ved objektorientering sammenhæng lokalt (struktur og proces beskrives samlet) sammenhæng på langs (samme beskrivelseselement i analyse, design, programmering og grænseflader) sammenhæng globalt (genbrug og samarbejdende systemer)

6 01.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellér omgivelserne l Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et edb- system l Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde

7 01.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fremhæv arkitekturen l Arkitektur: En generel grundstruktur, der senere udbygges l Edb-system: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflader

8 01.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellen af problemområdet Anvendelsesområde Problemområde Model Modellen er en opdateret repræsentation af situationen i problemområdet. Brugeren får gennem modellen information om problemområdet.

9 01.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Genbrug mønstre Eksempel: Rolle Problem:En person har forskellige roller, som skifter dynamisk over tid. Løsning:Der indføres et objekt, som aggregerer en samling af objekter, der hver repræsenterer en rolle.

10 01.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Skræddersy metoden Klasser Struktur Adfærd Brug Funktioner Grænseflader Kriterier Komponenter Processer Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter

11 01.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At aftale krav til et system. At designe et system uden væsentlige usikkerheder. At forstå etsystem, dets omgivelser og vilkårene for dets realisering. Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et system. Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde. System: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflade. Modellér omgivelserne. Fremhæv arkitekturen. Genbrug mønstre. Skræddersy metoden. Et analysedokument og et designdokument. Formål Begreber Principper Resultat


Download ppt "01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google