Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAksel Steffensen Redigeret for ca. et år siden
1
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1
2
01.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Systemudvikling Analyse: –Forstå et system i forhold til omgivelserne –Aftale krav Design: –Forstå et system i forhold til platformen –Aftale tekniske løsninger Implementering: –Realisere et design på en teknisk platform Metode: –Retninglinier for arbejds- processer (OOA&D) –Retningslinier for dokumentation (UML)
3
01.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Hvad er objektorientering? Objekt: –en helhed med –identitet, tilstand og adfærd Et objekt tilhører en klasse Klasse: –en beskrivelse af en samling af objekter med –samme struktur, adfærdsmønster og attributter Til enhver klasse hører en mængde af objekter (begrebslig ekstension)
4
01.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objekter i analyse og design Analyse l Fænomener uden for edb- systemet l Identitet: identificere et objekt l Adfærd: de hændelser, som et objekt har udført eller er blevet påført Design (programmering) l Fænomener inden i edb- systemet l Identitet: få tilgang til et objekt l Adfærd: de operationer, som et objekt kan udføre og stiller til rådighed for andre objekter
5
01.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fordele ved objektorientering sammenhæng lokalt (struktur og proces beskrives samlet) sammenhæng på langs (samme beskrivelseselement i analyse, design, programmering og grænseflader) sammenhæng globalt (genbrug og samarbejdende systemer)
6
01.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellér omgivelserne l Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et edb- system l Anvendelsesområde: Den organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde
7
01.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fremhæv arkitekturen l Arkitektur: En generel grundstruktur, der senere udbygges l Edb-system: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflader
8
01.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Modellen af problemområdet Anvendelsesområde Problemområde Model Modellen er en opdateret repræsentation af situationen i problemområdet. Brugeren får gennem modellen information om problemområdet.
9
01.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Genbrug mønstre Eksempel: Rolle Problem:En person har forskellige roller, som skifter dynamisk over tid. Løsning:Der indføres et objekt, som aggregerer en samling af objekter, der hver repræsenterer en rolle.
10
01.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Skræddersy metoden Klasser Struktur Adfærd Brug Funktioner Grænseflader Kriterier Komponenter Processer Modelkomponent Funktionskomponent Forbind komponenter
11
01.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At aftale krav til et system. At designe et system uden væsentlige usikkerheder. At forstå etsystem, dets omgivelser og vilkårene for dets realisering. Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et system. Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde. System: En samling komponenter, der realiserer krav til model, funktioner og grænseflade. Modellér omgivelserne. Fremhæv arkitekturen. Genbrug mønstre. Skræddersy metoden. Et analysedokument og et designdokument. Formål Begreber Principper Resultat
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.