LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Set i forældreperspektiv
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Alle børn skal være del af fællesskabet
Implementering af folkeskolereform
TIP TEAMET Teamet for inkluderende pædagogik
PR Kampagne for folkeskolen
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Styring og dialog Reformgrupper Ledelsesudvikling - Sikre at lederne er rustet til opgaven. Politisk system De overordnede rammesættende beslutninger for.
1 Sundhedsprojektet. 2 Sundhedsprojekt •Projektansøgning 2006 udarbejdet i samarbejde med CVU 2.8mio. fra Familieministeriets pulje til kvalitetsudvikling.
Roller og afgrænsninger
Fælles forældremøde Thurø
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Sanna Dragholm projektleder
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Udmøntning af reform på specialområdet BUU 30
Inklusion med læring Hvilke navne??.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Sprogstimulering, tværfagligt samarbejde og inklusion Torben Munkholm Pia Østergaard Morten Anker Hansen Workshop på konference om inklusion Maj 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
AKT på Dybbøl Skolen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Ledelsens betydning for at lykkes!
Årshjul April - Juni. Juli - Sep. Jan - Marts. Okt - Dec.
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Statens HR – Implementeringskoncept
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens Inkluderende læringsmiljøer – forvaltningens ansvar og muligheder

Tilpasning til lokal kontekst Fra vision til pædagogisk praksis Inkluderende læringsmiljøer – forvaltningens ansvar og muligheder Børn og Undervisning Tidslinje Mosaikken Børnehavelederne Kommissoriet LP kick-off Tilpasning til lokal kontekst Fra vision til pædagogisk praksis At sætte sine sejl – forvaltningens ansvar og muligheder

Børn og Undervisning Unikke børn i Unikke børnehaver

Tidslinje 2008 – LP-modellen indføres i skoler 2008 – DUB, et 3-årigt projekt i dagtilbud 2009 – Implementering af ICDP for alle ledere og souschefer i daginstitutioner 2009 – ICDP niveau 1indføres til start i enkelte daginstitutioner – nu alle 2010 – Mosaikken 2011 – Beslutning vedr. implementering af LP-modellen i dagtilbud - Børnehavelederne - Kommissoriet 2012 – LP kick-off - Tilpasning til lokal kontekst 2012 – 1. uddannelsesår 2014 – 2. uddannelsesår - Institutioner vælger selv fagligt tema 2015 – 3. uddannelsesår - Fælles fagligt tema 2016 – Fejring. Hvordan skal LP-modellen leve videre i institutionen?

Vision – at fremme inklusion Mosaikken Vision – at fremme inklusion

Fælles tilgang til børn og unges udvikling og læring Teoretisk grundlag for det pædagogiske arbejde i Børn og Undervisning Det systemiske – den relationelle tænkning Den anerkendende tilgang Sprogets betydning – livet skabes gennem sproget Den narrative tilgang

hvorpå du sætter dine sejl" Børnehavelederne "Det er ikke vinden, der styrer din sejlads, men måden, hvorpå du sætter dine sejl"

Daginstitutionsleder møder – LP et fast punkt inden projektstart Sept. 2011 - Info vedr. beslutning om at indføre LP-modellen i dagtilbud Okt. 2011 - Drøftelse af artikel: Disponibel model til analyse og problemløsning – en undersøgelse i pædagogiske dagtilbud Nov. 2011 - LP-projektleder UCN: oplæg vedr.: LP-modellen, implementeringens 4 dele, lederens rolle og ansvar ift. implementeringen Dec. 2011 - Oplæg omkring LP-ICDP-KRAP – hvor de adskiller og spiller sammen Uddannelse af LP-vejleder i Hamar Jan. 2012 - LP-modellen gennemgået og konkretiseret gennem cases. Feb. 2012 - Områdeleder fra Tønder kommune - erfarings- og vidensudveksling vedr. implementering LP-vejledning – hvem, hvordan, hvor ofte Drøftelse af LP-tovholderens rolle og opgaver Marts 2012 - LP-projektleder UCN: 0plæg vedr. kortlægningsundersøgelsen, institutionsoprettelse, samarbejdsaftale m.m. Beslutning vedr. valg af LP-tovholdere samt oprettelse af LP-grupper April 2012 - Færdiggørelse af kommissorium - hold og uddannelsesaftener meldes ud Aug. 2012 - LP kick off. Fyraftens møde for alle ledere og pædagogiske medarbejdere i dagtilbud

Kommissoriet Formål Delmål Succeskriterier Baggrunden for beslutningen Milepæle Implementeringsplan herunder uddannelseshold, datoer og indhold Projektorganisering med roller og funktioner for: Styregruppe Projektgruppe Arbejdsgruppe Projektleder Børnehaveleder LP-tovholder LP-gruppen LP-vejleder Modtagelse af nye medarbejdere Evaluering/opfølgning Netværk Ressourcer ift. uddannelse, e-læring, temadage, vejledning Budget

LP kick-off møde Chefen for Børn og Undervisning – Formålet med implementering af LP-modellen LP-projektleder dagtilbud Morsø – Organisering og implementering af arbejdet med LP-modellen Daginstitutionsleder – Lederens rolle og opgaver if. med implementering af LP-modellen LP-projektleder dagtilbud UCN – hvordan komplementerer LP-modellen og ICDP programmet hinanden?

Tilpasning til lokal kontekst Anbefaling: LP-gruppe størrelse: max. 4-6 deltagere I nogle LP-grupper er der 8 deltagere – en enkelt gruppe 9 deltagere! Alle institutioner har etableret 2-3 LP-grupper – flere er begyndt at blande grupperne på tværs Anbefaling: LP-møder afholdes mellem 2- 3uger og fastlægges for 6 mdr. De fleste steder går der ca. 4-6 uger mellem hvert møde 9 ud af 10 institutioner afholder LP-møder hver 14. dag Anbefaling: Lederen deltager ikke i LP-møderne men kan indkaldes ad hoc De fleste ledere har valgt at deltage i LP-møderne 8 ud af 10 ledere deltager i alle LP-møder Anbefaling: LP-tovholder må ikke være leder eller have ledelsesfunktion 7 ud af 22 tovholdere er souschefer og en enkelt er leder Leder og tovholdere sparrer og erfaringsudveksler omkring tovholderfunktionen med afsæt i bogen: Livgivende samtaler og relationer Anbefaling: Vejledning fra PPR mindst 2 gange pr. halve år Anbefalingen følges. Til de to første LP møder deltager 2 LP-vejledere Anbefalingen følges

Børnehavelederne Retning og inddragelse Rolle og funktion tydeliggjort Kvartalsvis LP-arbejdsgruppemøder (bevidning) En gang årligt afholdes ledertemadag med UCN

Fra vision til pædagogisk praksis Bedre trivsel og positive relationer blandt børnene De 3 perspektiver (aktør, individ og kontekst) giver mening og åbner op for dialog og nye vinkler De 3 perspektiver har gjort os opmærksomme på, hvad vi kan ændre og hvad vi ikke kan ændre på LP-analyse før løsning/tiltag – hvad ved vi og hvad har vi brug for at vide mere om? LP-møder ses som et fælles refleksionsrum LP-modellen er med til yderligere at optimere, kvalificere og holde fokus på de møder, hvor der drøftes pædagogisk praksis og børn. LP-sag før underretning et godt forarbejde LP-arbejdet skaber fælles sprog og afsæt, styrker samarbejdet– et godt arbejdsredskab Oplever indimellem at ”problemet” forsvinder efter første møde Positiv effekt på forældresamarbejdet

At sætte sine sejl - forvaltningens ansvar og muligheder Tydeliggøre retningen Kommissoriet Gennemsigtighed ift. beslutningen - forklar og præciser Involvere ledere og medarbejdere Støtte og opbakning til ledelsesopgaven Synliggøre den røde tråd – før, under og efter Meningsskabelse Projektleder