Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm2 10.09.09, Kirsten Schmidt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Progression i de større skriftlige opgaver:
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Evalueringskriterier for artikel
Almen studieforberedelse
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Bytte   PowerPoint  .
Kursus i problemformulering
(almene målsætninger)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Økonomiske kompetencer
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Problemorienteret Projektmetode
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Problemer eller udfordringer.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
Udvidet problemformulering
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Problemorienteret projektarbejde
Synopsis VIP13 HH3.
AT4 Torsdagsplan. Dagens 4 timer: 1. modul: Undersøg om jeres samfundsfaglige hypoteser holder (tjek også om jeres naturvidenskabelige forsøg stemmer.
Studie rapport opbygning
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Om brug af empiri i bachelorprojektet
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
SKABELON.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
1. Trin – Problemstilling
Infomøde om synteseopgaven
SRO 2018 hHx.
- og hvordan du undgår dem…
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Samarbejde, Læring, Projektmanagement Problemformuleringens svære kunst mm , Kirsten Schmidt

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt2 Agenda Problemer, problemstillinger, problemformuleringer Gode og dårlige problemformuleringer Hvad er et projekt Fra problemformulering til projekt Diskussion af jeres problemformuleringer

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt3 Problemorienteret læring Læring, der tager udgangspunkt i et problem, som undersøges, og eventuelle løsninger foreslås. - dvs. at det ikke er en lærebogstilgang Hvad er et problem? Fordele og ulemper ved at arbejde problemorienteret Fokus på ”ikke-viden” (Olsen og Pedersen: 2004) Sum med sidemanden

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt4 Problem-ord Problem: - Noget der mangler viden om Problemstilling: - Beskrivelse af den kontekst, problemet indgår i Problemanalyse - Analyse af problemstillingen mhp. at fastlægge en Problemformulering: - Formulering af et konkret spørgsmål inden for en problemstilling Rienecker og Jørgensen, 1999

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt5 En problemformulering er Èt eller flere sammenhængende spørgsmål, der skal besvares Et eller flere sammenhængende udsagn der skal - beskrives, redegøres for - klassificeres - analyseres og fortolkes - diskuteres, argumenteres for og imod - syntetiseres (integrere flere bidrag) - vurderes - omsættes til handleforskrift Rienecker og Jørgensen, 1999

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt6 Problemformulering versus formål Problemformuleringen er IKKE opgavens formål. Formålet udtrykker hvorfor man gerne vil finde svaret på det spørgsmål, som PF stiller  Fastlæg begge dele!

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt7 Den gode problemformulering Giver teksten ét og kun ét fokus Er baseret på eller lægger op til den studerendes pointe/tolkning Bygger gerne på en observation af et eksisterende problem (manglende viden, undren,…) Giver mulighed for videntransformation Giver mulighed for at bruge væsentlige dele af fagets viden og redskaber Giver mulighed for argumentation Lægger op til analyse, fortolkning, diskussion, vurdering ud fra faglige kriterier, handleanvisning og perspektivering Rienecker og Jørgensen, 1999

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt8 Den dårlige problemformulering Kun beskrivende og videnrefererende Uden påstand, kun belæg – eller omvendt Ufokuseret – for mange sideordnede og/eller urelaterede spørgsmål Ukontroversiel, uden mulighed for argumentation Skrevet (1000 gange) før – på samme måde Kan ikke svares på Dækker ikke tekstens/analysens tyngdepunkt Sprogligt upræcis Rienecker og Jørgensen, 1999

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt9 Eksempel fra P0 Projektgruppens problem tager udgangspunkt i efterspørgslen af landinspektører i den offentlige og private sektor. Problemet er, at for få potentielle studerende vælger at uddanne sig til landinspektører i forhold til efterspørgslen fra erhvervslivet (…) Projektgruppen vil i rapporten give konstruktive idéer til en effektivisering af promoveringen, med henblik på at øge antallet af landinspektørstuderende.

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt10 Eksempel fra P0 Hvilke anledninger har en landinspektør til at være udenfor i arbejdstiden og hvor stor en del af arbejdstiden tilbringes udenfor?

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt11 Eksempel fra P0 Hvilken rolle spiller erhvervslivet for implementeringen af klimastrategien i Albertslund kommune?

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt12 Eksempel fra P0 At undersøge forskelle og uligheder mellem de privatpraktiserende landinspektørers, de offentligt ansatte landinspektører ved amt og kommune og landinspektørforskerne ved universitetets jobmuligheder

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt13 Eksempel P0 Hvilke teknologiske, politiske og økonomiske barrierer inden for den offentlige og kommunale transportsektor vil man i Frederikshavn by møde, før Frederikshavn kan blive vedvarende energiby i 2015?

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt14 Fra problemformulering til projekt….

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt15 Problemorienteret projekt i forhold til andre genrer vejledning Regulerende tekster anmeldelse Vurderende tekster fristil essay kronik Ræsonnerende tekster lærebog Leksikale tekster Populariserende artikler Formidlende tekster Fortælling beretning feltdagbog rapport Registrende tekster Selvstændig opgave Undersøgende tekster Rienecker & Jørgensen, 1999 Fokus på ikke viden

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt16 Problemformuleringens styring af projektet – et bud på en metode Trin 1: Identificer områder og deres indbyrdes relationer i jeres problemformulering Trin 2: Formuler underspørgsmål der afdækker hvad I skal vide om områderne og relationen for at besvare det centrale spørgsmål Trin 3: Identificer hvilke metoder I vil bruge for at besvare underspørgsmålene fra trin 2

SLP, modul 2 Kirsten Schmidt17 Eksempel PF: Hvilke teknologiske, politiske og økonomiske barrierer inden for den offentlige og kommunale transportsektor vil man i Frederikshavn by møde, før Frederikshavn kan blive vedvarende energiby i 2015? Hvilke områder og tilhørende underspørgsmål er der? Hvordan kan man finde svar på underspørgsmålene?