Kompetenceafklaring Hvordan og hvorfor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Hvad gør livet værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Anette Schjødt Thorsen
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Det autentiske menneske
Kommunikation / it.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Sådan bruger du præsentationen
Arbejdsglæde Alexander Kjerulf. Chief Happiness Officer. Cand. scient. i datateknologi, Odense Universitet, Medstifter af IT-firmaet Enterprise.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
” System-/Seniorsystem- konsulenter til dynamisk konsulenthus Har du teknisk flair kombineret med et udpræget konsulentgén, og kan du lide at være virksomhedens.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Bachelorprojektvejledning?
Grundliggende principper
Ansvarlig.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
APV - Arbejdspladsvurdering
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Kompetenceafklaring Hvordan og hvorfor

Alice i eventyrland "Søde, lille filurkat," begyndte hun, meget forsigtigt – hun vidste jo nemlig slet ikke, om den kunne lide at blive tiltalt på den måde! Men katten grinede bare endnu mere. "Nå," tænkte Alice, "foreløbig er den altså godt tilfreds." Så sagde hun: "Vil du ikke nok fortælle mig, hvilken vej jeg skal gå for at komme herfra .?" "Det afhænger jo en hel del af, hvor du vil hen," sagde katten. "Det er mig temmelig ligegyldigt ..." sagde Alice. "Så kan det jo også være det samme, hvilken vej du går," sagde katten. "- bare jeg kommer et eller andet sted hen," føjede hun til som en slags forklaring. "Åh, det gør du sikkert," sagde katten, "når bare du går tilstrækkelig langt." Af Lewis Carroll, tegninger af John Tenniel (1865)

Motivation Motivation – er en psykologisk tilstand – psykologisk energi – som påvirker vores adfærd. Derved bliver det synligt! Er løn er en motivationsfaktor? Hvad finder der ellers? Spørgsmål: Hvad motiverer adfærd? Hvordan bliver en sådan adfærd vedligeholdt?

Maslow’s behovspyramide

Herzberg’s 2 faktor-teori Hygiejnefaktorer (Rammerne omkring arbejdet) Motivationsfaktorer (Selve arbejdet) Løn Ansvar Fysisk og psykisk arbejdsmiljø Avancement Jobsikkerhed Meningsfyldt arbejde Benefits Anerkendelse

Arbejdsglæde / loyalitet Samarbejdet med dine nærmeste kolleger Løn- og ansættelsesforhold Det image som virksomheden har i offentligheden Forholdet til din nærmeste leder (i betydningen af at vise retning, vise handlekraft og coache) Overordnet lederskab (ledelsens evne til at synliggøre virksomhedens strategi - dens betydning og indvirkning på netop dit arbejde) Faglig og personlig udvikling Det daglige arbejde (arbejdsopgaver, arbejdspres og fysisk arbejdsmiljø Det psykiske arbejdsmiljø Muligheden for at yde god kvalitet / service i arbejdet European Employee Index 2005 & Det Personalepolitiske Forum 2006

Medarbejdertilfredshed

Kompetencebeskrivelse – skema Opbygning: Faktuelle oplysninger Resumé – kompetencer og værdier Administrative funktioner Formidlingskompetencer Specialistarbejde Forhandling Vidensdeling Sociale kompetencer Forvaltningserfaring IT-kompetencer Fremmedsprog Internationalisering Erhvervserfaring Uddannelse / kurser Sprog – skrift og tale

Fortælling om en arbejdsdag Prøv at beskrive hvordan en typisk arbejdsdag ser ud Hvad sker der på en almindelig dag? Hvordan er det at møde på arbejdet? Hvordan arbejder du med opgaverne? Hvordan er samarbejdet med kollegerne? Hvordan er samarbejdet med ledelsen? Hvordan anvender du dine styrker og kompetencer?

Den indre dialog Over stregen – mulighedernes verden Syn på fortid: Fokus på gode oplevelser Syn på fremtiden: Det bliver spændende (proaktiv attitude) Fokus på dårlige oplevelser – øv! Det bliver nok værre – øv! (reaktiv attitude) Under stregen – begrænsningernes verden

Hvad har jeg af kompetencer? Faglige kompetencer Kundskaber og færdigheder som anvendes i udførelsen af jobbet. Kompetencerne er erhvervet gennem uddannelse og gennem jobbet. Personlige kompetencer Personlige egenskaber som har indflydelse på, hvordan man takler og udfører sit daglige arbejde. Om man fx er rolig, har selvtillid, er analytisk, omstillingsparat, fleksibel osv. Sociale kompetencer Sociale kompetencer siger noget om evnerne til at kommunikere og samarbejde med andre mennesker. Herunder evnen til at indgå i sociale relationer, opbygge netværk osv.

Personlige / sociale kompetencer Grundig Social bevidst Gå-på-mod Stabil Humoristisk Struktureret Humørfyldt Systematisk Hurtig i opfattelsen Tillidsvækkende Høflig Tolerant Indfølingsevne Troværdig Initiativrig Tålmodig Kontaktskabende Udadvendt Kreativ Velformuleret Kvalitetsbevidst Åben Ambitiøs Loyal Analytisk Målrettet Ansvarsbevidst Nysgerrig Beslutsom Omstillingsparat Dynamisk Præcis og nøjagtig Effektiv Pålidelig Energisk Resultatorienteret Engageret Samarbejdsvillig Fleksibel Selvstændig God tlf-stemme Serviceminded God til at lytte Smilende

Kompetencekortlæggeren Sådan finder du ud af hvilke kompetencer du har For at vide hvilke kompetencer du har, du skal styrke eller udvikle, er du nødt til at vide hvilke kompetencer du anvender i dit arbejde. Det kan være svært at få overblik over. Men ved at bruge værktøjet ”Kompetencekortlæggeren”, kan du nemmere få overblik over hvilke kompetencer du bruger i dit nuværende arbejde. Samtidig hjælper det dig til at sætte fokus på hvilke kompetencer du ønsker at styrke og skal bruge mere tid på at udvikle. Sådan bruger du Kompetencekortlæggeren Tegn en cirkel. Her skriver du navnet på den kompetence / funktion du vil se på Skriv rundt om cirklen, eksempelvis de opgaver der knytter sig til kompetencen / funktionen Ud for hver opgave skriver du hvilken erfaring du har i forhold til opgaven og hvilken uddannelse / kurser du har taget Skriv hvilke personlige og sociale kompetencer du anvender for at løse opgaven Du kan også vælge at lave en liste med hovedoverskrifter og punkter Det vigtigste er, at du kommer i gang med opgaven og kommer ”et spadestik” dybere i forhold til dine arbejdsopgaver. Brug eventuelt de næste dias som inspiration. Få en kollega til at hjælpe Det kan nogle gange hjælpe at inddrage en kollega i øvelsen efter at du har udført punkt 1-4. Vis kollegaen din tegning og spørg din kollega om hun kan få øje på andre kompetencer. Måske kan hun se nogle du ikke selv er bevidst om. Yderligere refleksion Når du har dannet dig et overblik, kan du stille dig selv spørgsmålene: Hvilke kompetencer har jeg lyst til at udvikle yderligere? Hvilke opgaver foretrækker jeg frem for andre? Er der noget jeg vil ændre på?

Kompetencekortlæggeren – Eksempel 1

Kompetencekortlæggeren – Eksempel 2

Resumé – Del-kompetence Formidlingskompetencer Jeg har siden 2001 stået for formidling til de nye studerende af ”?”, via klasseundervisning, face to face, plenumoplæg samt vedligeholdelse af instituttets hjemmeside vedr. ”?”. Jeg har løbende kvalificeret mig til dette, bl.a. ved kurser indenfor undervisningskompetence (VPG + Åben Uddannelse) samt specifikke it-færdigheder (Power Point – hjemmesidekursus – skrivekursus). Hver formidlingsopgave har jeg løst analytisk, struktureret og kreativt. I selve formidlingssituationerne har jeg været god til at skabe kontakt til de studerende, været nysgerrig når de har spurgt og på sigt skabt et tillidsforhold som rækker ud over den konkrete situation.

Resumé – Opsummerende Samlede kompetenceprofil Mine mere end 20 års erfaring fra store offentlige institutioner (10 år ved Told & Skat), gør mig til en kompetent medarbejder, i et miljø der stadig er under forandring, og stiller krav til professionalisme, politisk gehør og diplomatisk sans. Jeg har bevidst arbejdet med at tilegne mig specifikke kompetencer indenfor administrative funktioner og formidlingsområdet. De forefaldende administrative opgaver løser jeg effektivt, serviceminded og altid med mit personlige krav til kvalitet. Mine sociale og kreative kompetencer anvender jeg engageret i formidlingssituationerne, og jeg oplever der, at jeg har en stor troværdighed. Derfor vil gerne gerne i fremtiden arbejde mere målbevidst med vidensdeling indenfor instituttet.

SPAR(R)- metoden Situationen – Hvad var konteksten? Problemstillingen – Hvad handlede det om? Aktion – Hvad gjorde du? Resultat – Hvad forskel gjorde det? --- Refleksion – Hvad vil du gøre for eftertiden i lignende situationer?

Hvorfor denne proces? Kompetencebeskrivelsen – effektivt redskab til Ny Løn Kompetencebeskrivelsen – god dokumenteret beskrivelse af jeres kompetencer Kompetencebeskrivelsen – godt udgangspunkt til MUSamtalen Kompetencebeskrivelsen – jeres input af individuelle udviklingsmål til arbejdspladsens kompetencestrategi Kompetencebeskrivelsen – kladde til et CV (funktionsopdelt)