TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Læreruddannelsens didaktik
Klasseledelses- og relationskompetence
på seminariet Tankegange og indhold
Den 16.august 2010 Regionsgården
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Chris Argyris f
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
At udforske sin egen praksis
Formativ evaluering Januar Juni 2012 Karen Marie Hedegaard og Birgitte Lund Nielsen Oplæg til diskussion d. 1 juni, 2011, ved styregruppedag i Ry.
Forskningsprojektets grundideer
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Evidens om vejledning Gitte Wichmann-Hansen, adjunkt, ph.d.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
VERSITET DORTHE JØRGENSEN OG METTE AMALIE BUNDGAARD STUD.CAND.PÆD. I DIDAKTIK MED SÆRLIG HENBLIK PÅ MATEMATIK AARHUS UNIVERSITET 5. februar 2014 UNI Institut.
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Hvad er faglig kerne? Per Fibæk Laursen DPU, Center for grundskoleforskning Børne- og kulturchefforeningen
Undervisning i særklasse
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Madkamp - DM i madkundskab
Den korte version Autenticitet er at kunne udfylde lærerrollen kompetent på et personligt tilegnet værdi-grundlag.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Hva er god klasseledelse ?
Personligheden og selvet
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Spørgeskema som evalueringsværktøj for ledelsen Nordvestskolen Tommy Sørensen©
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
ET SAMARBEJDSPROJEKT MELLEM GAMMEL ESTRUP – HERREGÅRDMUSEET, PADERUP GYMNASIUM, MUSEET PÅ SØNDERSKOV OG VEJEN GYMNASIUM Partnerfællesskaber på tværs.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET AT FINDE MENING I LÆRERJOBBET KRAV OG UDFORDRINGER I HVERDAGEN UDDANNELSESDEBATTEN 2016 PER FIBÆK LAURSEN.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 22. AUGUST 2016 ALMEN DIDAKTISK GRUNDKURSUS ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU DIDAKTISKE.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.

Faglig Udvikling i Praksis Teknologi
At gøre karriere.
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Folkeskolereform Frederikssund
© Effektiv undervisning
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Effektiv undervisning
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Hvad er fremtidens efter- og videreuddannelsesbehov for eud- og AMU-lærere? Indfrier diplom i erhvervspædagogik fremtidens lærerkvalifikationer på eud/AMU?
Professionsidentitet og teori/praksis
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
og få alle elever med Odense Lærerforening, 12. november 2015
Simulering af binomialforsøg
Præsentationens transcript:

TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN

AARHUS UNIVERSITET HOVEDBUDSKAB ›Lærerens praksis i undervisningslokalet er afgørende for en uddannelses kvalitet ›Læreres praksis ændres kun, hvis de eksperimenterer og får støtte inde i undervisningslokalet 2

AARHUS UNIVERSITET UDGANGSPUNKT ›Det er svært at ændre sin undervisning. Den er rutinepræget og rodfæstet i tradition, personlighed, institutionelle rammer, elevers forventninger m.m. ›Aktuelt ideal: Evidens ›Men, det er svært at bruge teori i praksis ›Aktuelt ideal: Den reflekterende praktiker ›Men det er svært at reflektere over praksis på en sådan måde, at det åbner nye handlemuligheder ›Coaching i undervisningslokalet virker 3

AARHUS UNIVERSITET 4

AARHUS UNIVERSITET ET PAR DANSKE EKSEMPLER ›Teaching Lab, Læreruddannelsen Nørre Nissum ›Læringsugen, Aarhus Kommune 5

AARHUS UNIVERSITET FOKUS ›Hvordan påvirker lærerens handlinger elevernes læring? ›John Hattie om kernen i lærerprofessionalisme: ›Know thy impact! 6