Velkommen til nye censorer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Om eksamen 2011.
Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Information til Bioanalytikeruddannelsen Professionshøjskolernes Censorsekretariat (PC)
Censorkursus SOSU Fyn Efterår 2013
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013
Velkommen til E-business
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
En opfølgning Herlev Sygepleje- og Radiografuddannelse 9.Marts 2006
Introduktion til opgaveskrivning
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Eksamen.
PÆDAGOGIKUM-KONFERENCE MARTS 2010
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Tove Laasholdt Censorrollen Bioanalytikerunderviser
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Muligheder og rettigheder
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Proces Ministeren beslutter, hvilke anbefalinger der skal følges, og hvordan de skal følges Lovgivning Forligskreds.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Eksamensgrundlag I skal sørge for at eksaminationsgrundlaget er i orden til den mundtlige eksamen i AT (almen studieforberedelse) Jeres studierapporter.
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
SSO Orientering om Større Skriftlig Opgave SSO er en skriftlig eksamen SSO er en eksamen - ikke bare en almindelig opgave Rammerne for SSO er bestemt.
Eksamensorientering S16 Marselisborg Gymnasium Else Marie Gejl Hans Christian Hulvej.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
Bedømmelse og karakterer
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Den gode prøve i faget dansk
Fagdidaktisk kursus i biologi
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Eksamensgrundlag I skal sørge for at eksaminationsgrundlaget er i orden til den mundtlige eksamen i AT (almen studieforberedelse) Jeres studierapporter.
Naturfag.
Grundfag og prøver – 2017 Oplæg om prøver
Grundfag og prøver – EUC Lillebælt 2. februar 2017
Eksamensgrundlag I skal sørge for at eksaminationsgrundlaget er i orden til den mundtlige eksamen i AT (almen studieforberedelse) Jeres studierapporter.
Orientering fra censorformandskaberne
Dagsorden Velkomst ved censorformanden Hans Krab Koed
Infomøde om synteseopgaven
Introduktion til nye censorer
Erfaringsmøde om prøverne i dansk som andetsprog
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Præsentationens transcript:

Velkommen til nye censorer Introduktion til censorfunktionen Ved censorformand Steen Hundborg, sygeplejerskeuddannelsen

Indhold At være beskikket censor – rettigheder og pligter Samarbejde med sekretariatet Eksamen, votering og håndtering af voteringssituationer Eksamenssnyd Evt. øvelse Kort om klage- og ankesager Kort om Censorformandskabets arbejde og samarbejdsflader Spørgsmål og afslutning

Retsgrundlag for censorvirksomhed BEK. om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelser. Nr. 1519 af 16/12/2013 – virkning fra 1. sep. 2014 BEK. om karakterskala og anden bedømmelse. Nr. 262 af 20/03/2007 BEK. om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje. Nr. 29 af 24/01/2008 Personalestyrelsens cirkulære om timelønnet undervisning og censorvederlag (2001).

Være orienteret i relevante bekendtgørelser og cirkulærer Censorpligter (1/5) Være orienteret i relevante bekendtgørelser og cirkulærer Medvirke ved alle uddannelsens eksterne prøver (og evt. interne prøver) Skrive notater om præstationen/ karakterfastsættelsen - notaterne skal gemmes i 1 år Have et opdateret og indgående kendskab til uddannelsen

Afgive censorrapporter Afgive evt. indberetning Censorpligter (2/5) Afgive censorrapporter Afgive evt. indberetning At medvirke til sagsbehandling klage- og ankesager At deltage i dialogmøder Afgive meddelelser om evt. stillings- og adresseændring

Påse at prøver gennemføres i overensstemmelse med gældende regler Censorpligter (3/5) Påse at prøver gennemføres i overensstemmelse med gældende regler Påse at de studerende får en ensartet og retfærdig behandling og at deres præstationer bliver bedømt pålideligt og ud fra faglige kriterier At der vurderes i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning

Censorpligter/opgaver (4/5) Tydelig rammesætning… overholdelse af tid og kriterier Være opmærksom på evt. dispensationer… typisk gruppestørrelser forhold som vedrører fysisk eller psykisk funktionsnedsættelser Er eksaminators spørgsmål forståelige…? Er eksaminationsgrundlaget relevant? Evt. stille uddybende spørgsmål

At være saglig og faglig orienteret Censorpligter (5/5) Rådgive om uddannelsens kvalitet og relevans i forhold til arbejdsmarkedet Evt. ad hoc opgaver At være saglig og faglig orienteret Det gode samarbejde på udbudsstederne 

Censorrettigheder Takke ja eller nej til tilbudte opgaver Modtage honorar, rejseudgifter og evt. hotelophold efter gældende aftaler Holde orlov efter aftale med sekretariatet Personlig samtale med censornæstformand eller formand Ophæve beskikkelsen før den udløber.

Samarbejde med sekretariatet Hvordan forløber allokeringsprocessen? Hvad kan sekretariatet være behjælpelig med? Hvem er min kontaktperson?

Den studerende medtager ALLE sine effekter når lokalet forlades! Votering Den studerende og evt. tilhørere forlader lokalet efter at den fastsatte tid til eksamination er udløbet Den studerende medtager ALLE sine effekter når lokalet forlades! Kun en nyansat lærer kan overvære voteringen efter aftale med institutionens ledelse og med censors accept §13, stk. 6

Bedømmelsesprocessen Er en forhandling Kriterier og karakterskala inddrages Der skal opnås enighed! Bedømmelsen er en samlet bedømmelse, hvis intet andet er bestemt i den aktuelle studieordningen – Ved BA – eksamen vægtes det skriftlige og mundtlige ligeligt (Studieordningen, side 25) Facts Vi har bundet os til, at karakterfordelingen på lang sigt stort set lever op til ECTS-skalaens fordeling. Derfor skal vi følge brugen af 7-trinsskalaen nøje fra starten. Fra centralt hold indstiller vi de tre nævnte håndtag ud fra en forventning om, at indstillingerne vil føre til den ønskede karakterfordeling. Hvis det over en længere periode viser sig, at den ønskede karakterfordeling ikke opnås, må nogle af de nævnte tre håndtag bringes i anvendelse, så karakterfordelingen ændres. Det er afgørende at understrege, at der skal være tale om et system med en høj grad af inerti. Man skal altså ikke i panik ændre en række faktorer bare fordi ’det går galt’ ved en enkelt prøve.

Voteringen - Hvornår begynder den? Opgaver drøftes ikke før bedømmerne når til voteringsprocessen Det er den skriftlige opgave og selve eksaminationen, som ligger til grund for voteringen – ikke andre subjektive betragtninger!

Voteringen Votering er en forhandlingssituation, som kræver etiske overvejelser Redegør for dine overvejelser Skriv karakterbegrundelsen ned forud for tilbagemeldingen Udtal dig ikke om noget, der ikke er diskuteret/aftalt med eksaminator inden udmeldingen til den studerende.

Tilbagemelding og udtalelser Eksaminator eller censor meddeler resultatet med korte begrundelser HUSK voteringen er en forhandling som er belagt med tavshedspligt – hverken eksaminator eller censor må kommenterer forhandlingerne eller forhandlingsresultatet, afgivne karakter eller andet vedr. eksamen Der kan efter eksamen udelukkende kommenteres skriftligt i forbindelse med en klage.

Habilitet/ inhabilitet Eksamensetik: Der er ingen etiske retningslinjer for eksamination, sparsom litteratur og forskning på området. Habilitet/ inhabilitet For censor gælder i øvrigt bestemmelserne i forvaltningsloven om inhabilitet og tavshedspligt. Kendskab, må ikke have undrvist de studerende man skal virke som censor for!!!

Bedømmernes menneskesyn har betydning: Bidrage til en positiv situation Ikke behov for at ”jorde” eksaminanden Rollefordeling: hvordan aftales/ opfattes henholdsvis eksaminator- og censorrollen Møder de tre parter hinanden med tillid Saglig og faglig bedømmelse Eksamen er en kontrolfunktion Af det faglige Af undervisningen Af eksamensregler

Censors eksamensadfærd Censor skal præsentere sig, kort fortælle, at censorarbejdet indebærer, at censor skriver ned, kan stille uddybende spørgsmål og evt. kan være med til at omformulere eksamensspørgsmål. Censor og eksaminator skal virke engageret og interesseret i eksamenssituationen. Skabe et trygt og stimulerende eksamensmiljø.

Bedømmerne arbejder med en formodning om snyd! Eksamenssnyd Bedømmerne arbejder med en formodning om snyd! plagiat er hyppigst årsag til eksamenssnyd har udgivet en andens arbejde for sit eget eller anvendt eget tidligere bedømt arbejde uden henvisning Formodningen dokumenteres overfor uddannelseslederen Bliver formodningen bekræftet, bortviser institutionen eksaminanden fra prøven – snyd skal ikke bedømmes!

Øvelse… Hvilke problemfelter mener du ligger indlejret i censorrollen? Faglige? Personlige? Samarbejde? Etiske? Erfaring? Psykologiske? Andet?

Nedskriv eksamensforløbet… Klager over eksamen Nedskriv eksamensforløbet… Eksamensklager skal være indgivet senest 2 uger efter bedømmelsen Personlige notater anvendes Eksamensklagen skal være skriftlig og begrundet Studerende kan klage over: Bedømmelsen Prøvegrundlaget Prøveforløbet

Den studerende klager til institutionens ledelse. Klager over eksamen Klager over undervisning, vejledning, fysiske rammer o.a. skal ikke behandles som en eksamensklage Den studerende klager til institutionens ledelse.

Overvej nøje besvarelsen af en klage… Klager over eksamen Overvej nøje besvarelsen af en klage… Forhold dig udelukkende til den studerendes klagepunkter! (dem alle – men ikke andet!) Være objektiv i besvarelsen – ”der er stillet relevante eksamensspørgsmål…” Søg evt. vejledning hos CF Anvend eksamensbekendtgørelsens begreber De oprindelige bedømmere kan vælge at skrive sammen eller hver for sig.

Studerende har én uge til at kommentere udtalelserne Klager over eksamen Studerende har én uge til at kommentere udtalelserne Afgørelsen træffes af institutionen på grundlag af de oprindelige bedømmeres udtalelse og den studerendes kommentarer til udtalelsen

Klageafgørelse Klager over eksamen Afgørelsen kan være: Ny bedømmelse (ombedømmelse) Tilbyde ny prøve (omprøve) Afvise klagen Tilbydes den studerende en ny prøve, er det karakteren herfra, der er gældende den endelige karakter kan dermed bliver lavere!

Klage håndtering Bedømmerne skal orienteres om ledelsens afgørelse Klager over eksamen Klage håndtering Bedømmerne skal orienteres om ledelsens afgørelse Den studerende skal gøres opmærksom på, at der er mulighed for at anke over afgørelsen – ledelsens ansvar

Håndtering af klager-anker Klager over eksamen Håndtering af klager-anker Der findes ingen samlet opgørelse over antallet af eksamensklager i de forskellige uddannelser. Det er den studerendes retssikkerhed at klage - det er ikke en personlig kritik. Institutionens afgørelse kan ankes af den studerende, censorformandskabet inddrages i sagsbehandlingen.

Klager over censorer CF og Ledernetværket i sygeplejerskeuddannelsen har en fastlagt procedure Få klager over censorer

Kvalitetssikring via censorrapporter anvendes løbende kontakt med censorer, ved censorkurser og til de årlige censorberetninger anvendes på eksamensinstitutionerne som kvalitetssikring af undervisningen, eksamensplanlægning generelt, tilrettelæggelsen af den praktiske del af den enkelte eksamen, tilrettelæggelsen af samarbejdet med censorer.

Kommunikationsdiagram Møder, høringer, Årsberetninger m.m. Uddannelsesministeriet Censorformandskabet Uddannelsesinstitutioner Censorer Eksaminatorer Studerende Møder og censor- rapporter Kommunikationsveje og kompetencer. Undervisningsministeriet = Lovgiver, udarbejder bekendtgørelser. Censorformandskabet har mulighed for at blive inviteret til høring af nye lov tiltag, og kan forelægge problemstillinger for UVM UVM beskikker censorer efter indstilling fra CFMS og uddannelsesinstitutionerne. CFMS holder løbende møder med Uddannelsesinstitutionerne (eksamensansvarlige og administratorer) Censorerne (møder, konferencer og debatdage) CFMS Tager løbende særlige problemstillinger fra feltet op. (klager over censorer - uddannelsesinst mm) Kan indstille censorer til afbeskikkelse Censorindberetninger Eksaminatorindberetninger Indberetninger fra uddannelsesinstitutionerne Gennem Formøder, votering og afsluttende evaluering af eksamenssituationen Gennem Tilbagemelding og dialog

Referencer Hundborg, S., B. Hørdam, Christiansen, R.: Eksamen og censur i professionsbacheloruddannelserne. København. Unge Pædagogers Forlag. 2011. Nielsen, M: Etik i eksamenssituationen. Uddannelsesnyt, nr. 1, 14. Årgang, 2003. pp. 2-8 Hundborg, S., Gudbergsen, B.: Den kliniske vejleder som eksaminator og bedømmer. Sygeplejersken, nr. 15, 106. Årgang, 2006. Pp. 36-39. Hundborg, S: Fire perspektiver på eksamensklage Uddannelsesnyt, nr. 1, 18. Årgang, 2007. Pp. 9-12. Diverse Bekendtgørelser.