nye læreplaner Samfundsfag A, B, C

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Digitalisering.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i international økonomi
Bestyrelsens beretning 2006 Samfundsfag og reformen.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Progression i samfundsfag
Innovation i samfundsfag og AT
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Samfundsfag A Matematik b
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Statistik Beskrivende statistik
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Faglig læsning i samfundsfag
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Diskursanalyse og kernestof
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Samfundsvidenskabelig metode
Matematik afgangsprøve 2013
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Almen sTudieforberedelse - AT
Almen sTudieforberedelse AT
Tina Sneholm Andersen tian
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Generalforsamlingskursus Middelfart 2013
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Taksonomisk mindmap i religion
Tina Sneholm Andersen tian
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Fagdidaktisk kursus i biologi
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
Samarbejde samfundsfag - matematik
Værkstedsundervisning
Matematik efter reformen
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Udkast til justering af KS
Fagdidaktisk kursus i biologi
Teoretisk pædagogikum
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Kvalitative og kvantitative data i en undersøgelsesopgave
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

nye læreplaner Samfundsfag A, B, C Bent Fischer-Nielsen 06.09.2010 nye læreplaner Samfundsfag A, B, C

Nye læreplaner og vejledninger Alle nye læreplaner og vejledninger ligger på www.uvm.dk: http://us.uvm.dk/Uddannelse/Gymnasiale%20uddannelser/Fagenes%20sider/Fag%20S-AA.aspx

Overgangsordning Nye læreplaner og vejledninger gælder for alle elever der starter efter 1. august 2010. C-niveau: Alle efter NY B-niveau: 1.g efter NY Nuværende 2.g /2.hf efter GAMMEL, men rektor kan tillade brug af NY (gælder kun B-niveau) A-niveau: 1.g efter NY Nuværende 2.-3.g efter GAMMEL jf. stx § 154 KS: 1.hf efter NY Nuværende 2.hf efter GAMMEL jf. hf § 82

Samfundsfag A Folketinget/minister: Øget anvendelse af matematik Lineær regression: Tolke tendenslinie og R2 (mat C) Mål for signifikant forskel: Tolke p-værdi i chi2-test (mat B) Multiplikatorvirkning: Forstå ligning Egne beregninger (%, indekstal) og diagrammer med brug af it (regneark) Undersøge magt og politiske meningsdannelse Vejledning: diskursanalyse eller anden undersøgelse Minimum af projekter fra 4 (3) til 2 (min. 1 med mat) Vid. skrift: Ikke krav om individuel formidling ”Effektivitetshindringer” og ”typer af goder” kun i vejl. ”Retssystemer” er ændret til ”retssystemet”

Skriftlig prøve 2013 Køn og politiske ideologier 2. Undersøg på grundlag af tabelmaterialet hypotesen: ”Der er ingen markant forskel på mænd og kvinders tilslutning til liberalistiske grundholdninger”. Tabel 5: En vis grad af ulighed er ønskelig, fordi der nu en gang er forskel på folks indsats. Absolutte tal (procenttal i parentes). Mand Kvinde Total Helt enig 90 (17) 71 (15) 161 Nærmest enig 250 (48) 209 (44) 459 Hverken/eller 112 (21) 121 (25) 233 Nærmest uenig 39 (7) 45 (9) 84 Helt uenig 31 (6) 32 (7) 63 I alt 522 (100) 478 (100) 1000 Chi2-test: p = 0,3117 Kilde: Morten Hansen Thorndal: Fremtidens opgaver. Findes på http://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=144829. Tal fra www.surveybank.dk

Skriftlig prøve 2013 Køn og løndannelse Demonstration 2. Undersøg hvad der af materialet kan udledes om sammenhængen mellem lønniveau/lønudvikling og køn. Figur 5. Fortjeneste i kr. pr. time i den private sektor efter antal år i uddannelse. y = 16,15x + 29,07 R2 = 0,930 y = 19,56x + 31,97 R2 = 0,941

Multiplikator-model m = 1/[1-(1-s)*(1-t)*(1-m)] Økonomi ABC side 146

Undersøge magt og politisk meningsdannelse Vejledning: Fx diskursanalyse hvordan magt opnås gennem italesættelse af et fænomen på en bestemt måde eller anden undersøgelse som fx forskellige aktørers kamp om at sætte den politiske dagsorden Materiale om diskursanalyse Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser – sprog, magt, politik. Columbus 2010. Rune Gregersen: Miljø- og klimapolitik i samfundsfag. Systime 2009. Marianne Winther Jørgensen og Louise Philip: Diskursanalyse som teori og metode. Samfundslitteratur. Roskilde Universitetsforlag 2008. Kursus 7. oktober 2010 (fals) Udviklingskursus i 2011

Mundtlig prøve. A og B Problemformulering/problemstillinger Normalsider a 1300 bogstaver. 4-7 minutter medieklip omregnes til 1 normalside Prøvematerialer skal til sammen dække alle faglige mål Både tekster og statistik i hvert sæt (A og B) Alle spørgsmål fra start. Gentagelse af spørgsmål (max 3 gange) OK fra dag til dag Ca. 10 minutter til fremlæggelse af synopsis Problemformulering/problemstillinger

Samfundsfag B Socialisation i forskellige lande, herunder Danmark Vejledningen: Kernestof i sociologi, politik og økonomi kan anvendes både på problemstillinger i Danmark og på problemstillinger i andre lande (jf. de faglige mål) Egne beregninger (%, indeks) og konstruktion af diagrammer med brug af it (regneark) Minimum af projekter fra 4 til 2 (min. 1 flerfagligt) Bedømmelseskriterier = de faglige mål

Samfundsfag C Kernestof Prøve Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter Metode: Kvantitativ og kvalitativ Prøve Kendt tema = overskrift på forløb 2-3 normalsider Bedømmelseskriterier = de faglige mål

Andre ændringer for A, B og C Viden om fagets identitet og metoder (alle fag) Nyt afsnit i vejledningen om samfundsfag og AT Skriftlighed Progression og samarbejde med andre fag (alle fag). Samfundsfag bidrager med faglig formidling på fagets taksonomiske niveauer og dermed anvendelse af begreber, teori, empiri og metode i et præcist og nuanceret sprog Dele af stoffet vælges og behandles, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil i SR (alle fag) Supplerende stof: Tekster, statistik og klip fra elektroniske medier Studiekompetence Anvendelse af begreber

Nye, kortere vejledninger. Nye afsnit om: Karakterbeskrivelse Synopsis, problemformulering og problemstillinger (A,B) Kvalitativ og komparativ metode It Opdatering af centrale begreber ”Opgavetyper og kvalitetskriterier til skr. prøve” er sat ind i vejledningen med en udvidet beskrivelse af ”notat” (A) Teorier, som eleverne forventes at kunne anvende til prøven, er nævnt under kernestof og faglige mål (A) At undervisningen på B og KS kan gøres mere international ved at begreber/teorier anvendes både på danske og udenlandske samfundsforhold

Stx-bekendgørelse mm Alle A-niveaufag Fra 11 til 9 prøver bruges til variation i evalueringen af skriftlige opgaver bl.a. samtale med elever og kommentering af delvis færdige opgaver i en processkrivning Fra 11 til 9 prøver bruges til 20 timers mere elevtid. Søg fx til samfundsfag B Tilbud til elever med særlig behov og særlige talenter. Ekstra terminsprøve ”Skrivestue" Klage kan medføre en lavere karakter