25. Oktober 2011 Fokus på Folkeskolen Konkretisering af §17.4 udvalgets anbefalinger 8 arbejdsgruppers indspil: Nye tiltag på alle områder i skolen og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Advertisements

Aftale om Uddannelse og Job Fredericia og Middelfart Kommuner Overskrift.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
November 2010 Skolefusion i Fredensborg. November 2010 Fusionsplan Fusionsplanen er blevet til på baggrund af konstruktive drøftelser i: -Skolebestyrelserne.
8. december 2010 på Egegård Skole
Forudsætninger Den seneste befolkningsprognose for Vordingborg Kommune
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Implementering af folkeskolereform
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Beboermøde
Vedr. drøftelse af ny organisering af skolerne. Program for tirsdag den 31. maj 2011 kl på LO-skolen 19.00Velkomst. Formand før Børne- og.
Årsberetning fra Skolebestyrelsen 2010 / 11
Fokus LedelsenBestyrelsen Klar til skolelivet Andelen af skolestartere, der ikke har behov for særlige sprogstøttende foranstaltninger (herunder modtageklasser)
Lokalområde 4 På skolerne i lokalområde 4 foregår der høj grad af forandring og udvikling, som er med til at sikre, at alle skoler fungerer optimalt i.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
Invitation til skolebestyrelserne
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Fokus på Folkeskolen Konkretisering af §17.4 udvalgets anbefalinger
Ny skole. Møde d. 14. januar. 1 Ny skole – hvor er vi? Møde d. 14. januar 2013 Kl
LC-lederoverenskomsten
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg til fællesmøde om Ny skole 2013 Mandag d. 2. juni – 21: 30 på Søndergård Skole v/ skolechef Per Udesen og Børne- og Kulturdirektør Klaus.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Orientering om forslag til ny kontingentstruktur.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Velkommen til informationsaften på Enghaveskolen.
Folkeskolereformen på vores skole
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Fremtidens skole i. AHLMANN-MØDE DEN 7/ DAGSORDEN: (1)Velkomst v. skolebestyrelsesformanden (2)Hvad er der sket? -Gennemgang v. skolelederen -Spørgsmål.
Skolestruktur på Lundebakkeskolen Dagsorden 1. Velkomst v. skolebestyrelsen 2. Præsentation af Næstved Kommunes skolestrukturforslag v. Skoleafdelingen.
Stormøde om skolesammenlægninger på Amager - Gerbrandskolen, 28
Skolestruktur på dagsordenen
Kolding Kommune Børne- og Uddannelsesforvaltningen Nye veje i styring af specialundervisningen.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Bestyrelsesmøde den 9. april. Ændringer på specialområdet 1. Nye vilkår 2. Personalesituationen 3. Status på Enghaveskolen 21. marts 4. Stillingsbehov.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Visualisering af den nuværende struktur for udvidet specialpædagogisk bistand i Silkeborg Kommune Tilbud uden for kommunen Elever med svære generelle indlæringsvanskeligheder.
DEN ØKONOMISKE STRATEGI: RÅD TIL UDVIKLING MØDE MED SKOLERNES MED-UDVALG TORSDAG DEN 10. APRIL 2014.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Orientering om proces for tilpasning og ændret organisering af dagtilbuddene Elsted og Lystrup.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
Skoleanalyse i Holbæk Kommune Præsentation af resultater for Byrådet 17. november
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Velkommen Skolestruktur 2014.
Budgetmodel - grundlaget
Præsentationens transcript:

25. Oktober 2011 Fokus på Folkeskolen Konkretisering af §17.4 udvalgets anbefalinger 8 arbejdsgruppers indspil: Nye tiltag på alle områder i skolen og forskellige forslag til finansiering

25. Oktober 2011 Samlet plan for arbejdet med ”Fokus på folkeskolen” (§17 stk. 4 udvalgets anbefalinger) 1. Seminardag med skoleledere og tr’ere Arbejdsgrupperne arbejder Arbejdsgrupper fremlægger foreløbigt udkast. Drøftelse med skoleledere og tr’ere. Input fra seminardagen indarbejdes i arbejdsgruppernes arbejde. Arbejdsgrupper fremlægger foreløbigt udkast. Drøftelse med skoleledere og tr’ere. 2. Seminardag med skoleledere og tr’ere Arbejdsgrupperne arbejder – Input fra seminardagen indarbejdes i arbejdsgruppernes arbejde. Deadline Samlet oplæg til udtalelse i skolebestyrelser, lokalråd, medudvalg mv Skolebestyrelser,lo- kalråd, medudvalg mv. udarbejder udtalelser Fagsekretariat udsender samlede oplæg. Spørgsmål og debat Arbejdsgrupperne afleverer færdige oplæg Arbejdsgruppernes tovholdere indsender det færdige produkt til fagsekretariatet Arbejdsgrupperne starter deres arbejde ultimo august 2011 Kommissoriet beskriver opgave og arbejdsgang Arbejdsgrupper påbegynder arbejdet Drøftelse på skole- samrådsmøde Deadline for indsendelse Behandling i BUF-udvalget Samlet oplæg præsenteres og drøftes forud for udsendelse til udtalelse

25. Oktober 2011 Samlet plan for arbejdet med ”Fokus på folkeskolen” (§17 stk. 4 udvalgets anbefalinger) BUF-udvalget behandler BUF-udvalget tager endelig stilling til samlede oplæg: –Ændret indhold i folkeskolen. –Effektiviseringsmulig- heder inden for folkeskolen. Kommunalbestyrelsen 1. Behandling af det samlede oplæg Skolebestyrelser, med-udvalg mv ,2011 – BUF-udvalget endelig behandling – Kommunalbestyrelsen endelig behandling ultimo februar Efter 1. behandling sendes samlede oplæg til høring Offentliggørelse og udsendelse i offentlig høring i skolebestyrelser, faglige organisationer med flere. Offentliggørelse og udsendelse i offentlig høring i skolebestyrelser,lokalråd, medudvalg, faglige organi- sationer med flere. Alle høringssvar fremlægges og der laves indstilling til Kommunalbestyrelsen til 2. behandling. Beslutningerne implementeres.

25. Oktober 2011 De nye tiltag i kort form Faste rammer om dagen: –0.-3.årgang kl –4.-6.årgang kl –7.-9.årgang kl Fokus på øget faglighed med hold på tværs af klasser og årgange i 50 % af tiden Fag placeres parallelt 20 min. læsebånd hver dag Hvert barn har en kontaktvoksen (lærer eller pædagog) Lektiecafé i SFO, på mellemtrin og udskoling

25. Oktober 2011 Teamsamarbejde styrkes markant (årgang, på tværs af årgange og fag) med gruppearbejdsrum og rette IT udstyr til alle lærere 50 % af forberedelsen sker i teams Styrket efter- og videreuddannelse (diplom, liniefag, arbejdspladsbaseret kompetenceudvikling) Styrket fokus på kompetenceudvikling af lederne Markant løft på IKT (informations- og kommunikationsteknologi) –trådløse net, en device pr. 2 elever, relevante platforme, øget strømforsyning Tilpasning af aftaler og arbejdsforhold for medarbejdere De nye tiltag i kort form, fortsat

25. Oktober 2011 Beregning med estimat udgifter til realisering af anbefalinger I 1000 kr fremover Efter- og videreuddannelse Arbejdspladsbase- ret kompetence- udvikling IKT (net, PC, didatik) Arbejdspladser, tilpasning af aftaler, nye undervisnings- midler behov for flere lektioner 4.000? Total

25. Oktober 2011 Forslag til finansiering Ændret tildeling af ressourcer Ændret skolestruktur Ændret model for specialundervisning

25. Oktober 2011 Udfordringer Faldende elevtal pga. demografiudviklingen (9% i 2018 og 15% i 2024 i folkeskolen) og meget store geografiske forskelle Økonomisk skævvridning mellem skolerne til de små skolers fordel Sikring af faglig og økonomisk bæredygtighed (karakterniveau incl. korrektion for socio-økonomiske forhold blandt de ti laveste kommuner, omkostninger på landsgennemsnit og den skæve befolkningsudvikling betyder nogle skoler bliver meget små i de kommende år) Uhensigtsmæssig udnyttelse af bygninger Uhensigtsmæssige incitamentsstruktur vedr. målsætninger om en inkluderende skole (flere elever henvises til specialpædagogisk bistand) Diffus organisering af specialområdet

25. Oktober 2011 Prognose for antal børn i klasse i 2018 i forhold til 2011

25. Oktober 2011 Prognose for antal børn i klasse i 2024 i forhold til 2011

25. Oktober 2011 Mulige håndtag Ny Budget tildelingsmodel: Ændret skolestruktur: Potentiale i nuværende struktur 7-11 mio. kr. /år. Potentiale mio. kr./år

25. Oktober 2011 Mulige håndtag Almen-specialområdet: Mål: Landsniveau 5,1 % P. t. 6,5% =48 mio. kr. Hvis tilpasning til landsniveau Potentiale 2012 – mio. kr./år

25. Oktober 2011 Budgettildelingsmodeller Nuværende (klassetildelingsmodel) En lærer til en klasse Vejledende timetal + 30 timer ekstra i udskolingen Holdtimer – 30 timer pr. elev over 20 elever i klassen Alm. Spec. pæd bistand –Bh. kl. 0 timer pr. elev –1. – 3. kl 4,25 timer pr. elev –4. – 10. klasse 2.25 timer pr. elev 1 leder fuldtid på hver selvstændig skole kr./elev til afd. ledere og viceskoleinspektører. 1 SFO-leder fuldtid på hver SFO Til SFO tildeles kr. (SFO 1) og kr. (SFO 2) pr. elev Ny (elevtildelingsmodel) Til undervisning tildeles pr. elev – kr. (0.-3.kl.) – kr. (4.-6. kl.) – kr. (7.-9. kl.) – kr. (10. kl.) –3.400 kr. pr. elev til inklusion – kr. pr. barn i SFO I –8.235 kr. pr. barn i SFO II – kr. i grundbeløb og 2142 kr. pr. elev til skoleledelse – kr. i grundbeløb og 2038 kr. pr. barn til SFO-ledelse Vejledende timetal + 30 timer ekstra i udskoling Beregning ved en klassekvotient på 22

25. Oktober Kastrup Skole6.Iselinge Skolen11.Bårse Skole 2.Marienberg Skole7.Stensved Skole12.Klosternakkeskolen 3.Svend Gøngeskolen8.Kalvehave Skole13.Stege Skole 4.Vintersbølle skole9.Mern Skole14.Hjertebjergskolen 5.Ørslev Skole10.Abildhøjskolen15.Fanefjordskolen Status Quo (nuværende struktur)

25. Oktober 2011 SkoleRenoveresNy skoleAndet AbildhøjskolenX  Fastholdes og renoveres Abildhøjskolen (Bårse skole)X  Fastholdes og renoveres FanefjordskolenX  Fastholdes og renoveres HjertebjergskolenX  Fastholdes og renoveres Iselingeskolen  Fastholdes Langebæk (Kalvehave skole) X  Fastholdes og renoveres Langebæk (Stensved)X  Fastholdes og renoveres Langebæk (Mern skole)X  Fastholdes og renoveres Kastrup skoleX  Fastholdes og renoveres KlosternakkeskolenX  Fastholdes og renoveres Marienberg skoleX  Fastholdes og renoveres Stege skole  Fastholdes Svend Gønge skolenX  Fastholdes og renoveres Vintersbølle skoleX  Fastholdes og renoveres Ørslev skoleX  Fastholdes og renoveres Status Quo (nuværende struktur)

25. Oktober 2011 Status Quo (nuværende struktur) Alle skoler bevares: Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Youngberegning): 144 mio. kr. svarende til godt 12 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 0 kr. APV: 16,4 mio. kr. Abildhøj (inkl. Bårse afd.) Klosternakke Svend Gønge Ørslev Kastrup Langebæk (inkl. Stensved, Mern og Kalvehave) Vintersbølle Islinge Marienberg Stege Fanefjord Hjertebjerg i 1000 kr Klassetildeling0000 Elevtildeling Klassekvotient21,020,319,619,8

25. Oktober 2011 Konsekvenser mellem klassetildeling og elevtildeling i Status Quo hele tusinder Status Quo 2012 Nuværende tildelingsmodelNy tildelingsmodelForskel Langebæk Abildhøj Klosternakke Fanefjord Hjertebjerg Stege Kastrup Marienberg Svend-Gønge Vintersbølle Ørslev Iselinge kl Total

25. Oktober skoler (tidl. Scenarie 2) 8,2 km 10 min 13,7 km 16 min 8,9 km 9 min 6,1 km 8 min 5,5 km 9 min 1,1 km 3 min 1,9 km 5 min Kilde: = bevares = filial = nedlægges

25. Oktober skoler (tidl. Scenarie 2) SkoleRenoveresNy skoleAndet AbildhøjskolenX  Klosternakke fortsætter som for- og mellemskole til 2019 Abildhøjskolen (Bårse skole)  Nedlægges Fanefjordskolen  Nedlægges Hjertebjergskolen  Fortsætter som forskole til 2015  Nedlægges herefter Iselingeskolen  Der tilføres 1 nyt spor på Islinge Langebæk (Kalvehave skole)  Nedlægges Langebæk (Stensved)X  Udskoling fra Vintersbølle tilføres  Der tilføres op til 4 modulklasselokaler Langebæk (Mern skole)  Nedlægges Kastrup skoleX  Renoveres Klosternakkeskolen  For- og mellemskole til 2019  Nedlægges herefter Marienberg skole  Nedlægges Stege skole  Hjertebjerg fortsætter som forskole til 2015  4 nye lokaler tilføres Svend Gønge skolenX  Midlertidig opførelse af 1 spor ekstra til 2022 Vintersbølle skoleX  Udskoling flyttes til Stensved Ørslev skoleX  Ny 2½ sporet skole  Gammel skole lukkes

25. Oktober skoler 7 skoler lukkes: Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Young beregning): 76 mio. kr./godt 6 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 163 mio. kr. Øget transportudgift: ca. 750 tkr./år APV: 7,2 mio. kr. Bårse Mern Kalvehave Marienberg Fanefjord Hjertebjerg (efter 2015) Klosternakke (efter 2019) i 1000 kr Klassetildeling Elevtildeling Klassekvotient22,321,921,5

25. Oktober skoler med tre forskoler (tidl. Scenarie 3) 8,2 km 10 min 13,7 km 16 min 8,9 km 9 min 6,1 km 8 min 5,5 km 9 min 1,1 km 3 min 1,9 km 5 min Kilde: = bevares = filial = nedlægges

25. Oktober skoler med 3 forskoler (tidl. Scenarie 3) SkolerRenoveresNy skoleAndet AbildhøjskolenX  Klosternakke fortsætter som for- og mellemskole til 2019 Abildhøjskolen (Bårse skole)  Nedlægges Fanefjordskolen  Nedlægges HjertebjergskolenX  Fortsætter som forskole  Fortsætter som mellemskole til 2013 Iselingeskolen  Der tilføres 1 nyt spor på Islinge Langebæk (Kalvehave skole)X  Renoveres Langebæk (Stensved)X  Udskoling fra Vintersbølle tilføres Langebæk (Mern skole)X  Renoveres Kastrup skoleX  Renoveres Klosternakkeskolen  For- og mellemskole til 2019  Nedlægges herefter Marienberg skole  Nedlægges Stege skole  Hjertebjerg fortsætter som forskole  Hjertebjerg fortsætter som mellemskole til 2013 Svend Gønge skolenX  Midlertidig opførelse af 1 spor ekstra til 2022 Vintersbølle skoleX  Udskoling flyttes til Stensved Ørslev skoleX  Ny 2½ sporet skole  Gammel skole lukkes

25. Oktober skoler med tre forskoler 4 skoler lukkes: Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Young beregning):101 mio. kr./godt 8 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 163 mio. kr. Øget transportudgift: ca. 550 tkr./år APV: 10 mio. kr. Bårse Marienberg Fanefjord Klosternakke (efter 2019) i 1000 kr Klassetildeling Elevtildeling Klassekvotient22,321,8 21,4

25. Oktober 2011 Filialmodel med 8 skoler og undervisning på 15 matrikler (tidl. Scenarie 6 og 7) 8,2 km 10 min 13,7 km 16 min 8,9 km 9 min 1,1 km 3 min 1,9 km 5 min 7,6km 12 min = bevares = filial = nedlægges 8,1 km 10min

25. Oktober 2011 Filialmodel med 8 skoler og undervisning på 15 matrikler (tidl. Scenarie 6 og 7) Skole RenoveresNy skoleAndet AbildhøjskolenX  Fortsætter Abildhøjskolen (Bårse skole)X  Fortsætter som forskole som filial til Abildhøjskolen FanefjordskolenX  Fortsætter som forskole som filial til Stege Skole HjertebjergskolenX  Fortsætter som forskole som filial til Stege Skole Iselingeskolen  Fortsætter som en del af Vordingborg byskole Langebæk (Kalvehave skole)X  Fortsætter som forskole og filial til Langebækskolen Langebæk (Stensved)X  Fortsætter Langebæk (Mern skole)X  Fortsætter som forskole og filial til Langebækskolen Kastrup skoleX  Fortsætter som for- og mellemskole KlosternakkeskolenX  Fortsætter som enten afdeling med alle klassetrin eller kun forskole sammen med Abildhøjskolen Marienberg skoleX  Fortsætter som en del af Vordingborg byskole Stege skole  Fortsætter med to filialer Svend Gønge skolenX  Fortsætter Vintersbølle skoleX  Fortsætter som for- og mellemskole Ørslev skoleX  Fastholdes som for- og mellemskole

25. Oktober 2011 Filialskolemodel med 8 skoler og undervisning på 15 matrikler Alle matrikler bevares: Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Young beregning): 134 mio. kr./godt 11 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 0 kr. Øget transportudgift: ca. 400 tkr./år APV: 16,4 mio. kr. i 1000 kr Klassetildeling Elevtildeling Klassekvotient22,221,520,720,6 Præstø byskole (Abildhøj med filialer Bårse og Klosternakke) Svend Gønge Ørslev Kastrup Langebæk (inkl. Stensved med forskoler i Mern og Kalvehave) Vintersbølle Vordingborg byskole (Iselinge og Marienberg) Stege (med forskoler i Fanefjord og Hjertebjerg)

25. Oktober 2011 Filialmodel med 5 skoler og undervisning på 12 (13) matrikler 8,2 km 10 min 13,7 km 16 min 8,9 km 9 min 3,3 km 4 min 1,1 km 3 min 1,9 km 5 min = bevares = filial = nedlægges 7,6km 12 min

25. Oktober 2011 Filialmodel med 5 skoler og undervisning på 12 (13) matrikler SkolerRenoveresNy skoleAndet AbildhøjskolenX  Fortsætter Abildhøjskolen (Bårse skole)  Nedlægges og elever flyttes til Abildhøjskolen Fanefjordskolen X  Fortsætter som forskole som filial til Stege Skole HjertebjergskolenX  Fortsætter som forskole som filial til Stege Skole Iselingeskolen  Fortsætter. Der tilføres 10 klasselokaler Langebæk (Kalvehave skole)X  Fortsætter som forskole og filial til Langebækskolen Langebæk (Stensved)X  Udskoling fra Vintersbølle tilføres. Ny udbygning med 4 klasser Langebæk (Mern skole)X  Fortsætter som forskole til Langebækskolen (Stensved) Kastrup skoleX  Fortsætter som for- og mellem skole filial til Iselingeskolen Klosternakkeskolen  For- og mellemskole som filial til Abildhøjskolen til 2019  Nedlægges herefter Marienberg skole  Nedlægges Stege skole  Hjertebjerg fortsætter som forskole som filial til Stege Skole Svend Gønge skolenX  Fortsætter Vintersbølle skoleX  Udskoling flyttes til Langebækskolen (Stensved). Ørslev skole X  Fortsætter som for- og mellemskole som filial til Iselingeskolen.

25. Oktober 2011 Filialskolemodel med 5 skoler og undervisning på matrikler 3 skoler lukkes: Bårse, Marienberg og Klosternakke (fra 2019) Øvrige matrikler bevares : Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Young beregning): 117 mio. kr./knapt 10 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 32 mio. kr. Øget transportudgift: ca. 500 tkr./år APV: 13 mio. kr. Præstø byskole (Abildhøj inkl. elever fra Bårse med for- og mellemskole på Klosternakke indtil 2019) Svend Gønge Vordingborg By skole (Iselinge med elever fra Marienberg, for- og mellem skole i Ørslev og Kastrup) Nyråd-Langebæk (inkl. Stensved med forskoler i Mern og Kalvehave og for- og mellemskole i Vintersbølle) Stege (med forskoler i Fanefjord og Hjertebjerg) i 1000 kr Klassetildeling Elevtildeling Klassekvotient22,121,621,521,4

25. Oktober 2011 Filialskolemodel med 5 skoler og undervisning på 13 (14 matrikler inkl. Bårse) 2 skoler lukkes: Marienberg og Klosternakke (fra 2019) Øvrige matrikler bevares : Potentiale til udvikling ”Fokus på folkeskolen” i perioden : Renoveringsudgift (jf. 65% af Ernest & Young beregning): 119 mio. kr./knapt 10 mio. kr./år frem til 2024 Anlægsudgifter (jf. Ernest & Young): 32 mio. kr. Øget transportudgift: ca. 500 tkr./år APV: 14,3 mio. kr. Præstø byskole (Abildhøj med forskolefilial Bårse og med for- og mellemskole på Klosternakke indtil 2019) Svend Gønge Vordingborg By skole (Iselinge med elever fra Marienberg, for- og mellem skole i Ørslev og Kastrup) Nyråd-Langebæk (inkl. Stensved med forskoler i Mern og Kalvehave og for- og mellemskole i Vintersbølle) Stege (med forskoler i Fanefjord og Hjertebjerg) i 1000 kr Klassetildeling Elevtildeling Klassekvotient22,121,621,521,4

25. Oktober 2011 Mulige håndtag Almen-specialområdet: Mål: Landsniveau 5,1 % P. t. 6,5% =48 mio. kr. Hvis tilpasning til landsniveau Potentiale 2012 – mio. kr./år

25. Oktober 2011 Ingen betaling Det fulde beløb Fast takst: kr. stigende til kr. over 3 år Vidtgående specialundervisning BALANCE Stor central pulje Lille central Incitament til eksklusion Incitament til inklusion

25. Oktober 2011 Budget til øget specialpædagogisk bistand (op til 350 timer pr. skoleår) kr./elev. Dette beløb er udover tillæg til alm. pædagogisk bistand (inklusionstillæg i elevtildelingsmodellen og timetillæg i den nuværende klassetildelingsmodel) Alle elever med op til 350 timer pr. skoleår specialundervisning undervises fremover på distriktsskolen Elever med behov for specialundervisning udover de 350 timer pr. skoleår Behandling i centralt visitationsudvalg Hvis anmodning bevilges finansieres det bevilgede tilbud via en grundtakstfinansiering fra distriktsskole ( kr. i år 1 stigende til kr. i år 3) + central pulje Tilbudsviften kommer fremover til at bestå af 3 ”specialcentre” i Stege, Vordingborg og Præstø. I Vordingborg fusioneres de to Vordingborg centre. Samt 2 – 3 klasser for heltidsundervisning i ungdomsskolens regi. Alle enkeltintegrerede elever forbliver på distriktsskolen. Vidtgående specialundervisning med det overordnet princip: ”Pengene følger barnet”

25. Oktober 2011 Oversigt over det samlede potentiale til finansiering af de pædagogiske tiltag ”Fokus på folkeskolen”