En kompleks opgave for dansklæreren

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Mellemtrin EMU.
En læseindsats der virker!.
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Hvordan får vi bedre læsere?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Faglig læsning Dagsorden
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læsning og læseprocesser
Fra formel til funktionel undervisning
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
LæseUdviklingsSkemaet
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
Sådan underviser vi i stavning
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
Ordblindhed Hvad er det?.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Skriftlighed og læring
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Hukommelsesleg Et program til træning af arbejdshukommelsen for
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Særlige udfordringer til læseforståelsen i fiktionstekster
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Arbejdshukommelse Interventioner.
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Velkommen til fagligt samspil
READ – sammen om læsning
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

En kompleks opgave for dansklæreren Læseforståelse En kompleks opgave for dansklæreren

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Et par definitioner: ”Læseforståelse er at uddrage og skabe mening ved at undersøge og interagere med en skrevet tekst” (Bråten). Derved bliver det at kunne læse og forstå en kompleks proces Man skal både kunne frembringe den mening, teksten umiddelbart formidler (den tekstnære læsning) og samtidig kunne forbinde tekstens indhold med den øvrige verden (tekstens kontekst) – dette indebefatter at drage egne konklusioner, vurderinger og analyser

”Læsefærdighed er evnen til at forstå, bruge og reflektere over skrevne tekster for at opnå sine mål, at udvikle sin viden og sit potentiale og deltage i samfundet” (OECD 1999, her efter Mågerø og Tønnesen 2006)

”…læsning er en kompetence, som indebærer at føle sig hjemme i en skriftkultur, kende et bredt spekter af genrer og forskellige kommunikationssituationer og kunne tage skriften i brug til egne formål og i samspil med andre tegnsystemer” (Mågerø og Tønnesen 2006)

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Komponenter der indgår i processen: Ordafkodning Sprogforståelse – herunder det mundtlige sprog Kognitive evner Forkundskaber Viden om skriftsprog Forståelsesstrategier Læsemotivation

Læsefærdigheder efter Carsten Elbro Læsefærdighed bygger på 1. afkodning og 2. sprogforståelse Afkodning fører til identifikation af de skrevne ord – man genkender ordene Sprogforståelsen bidrager med kendskab til ordenes betydning i tekstsammenhængen og til den del af verden, teksten handler om (Elbro 2008) L = A x S = Hvis en af dem er nul, er hele produktet (læsefærdigheden) nul

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Ordafkodning ”at kunne identificere en rækkefølge af skrifttegn som et ord og hente ordets lyd og mening frem fra hukommelsen” Afkodningen kræver som det første grafem-fonem bevidsthed – at man ved, at skriften repræsenterer ord fra den mundtlige tale En sikker afkodning er et væsentligt fundament for læseforståelsen En usikker afkodning hæmmer forståelsen, da det bliver sværere at huske teksten, drage konklusioner og frembringe mening, når energien bruges på afkodning

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Afkodningen består af: Fonologisk bevidsthed Ortografisk bevidsthed Ordforråd Kognitive evner som fonologisk hukommelse og evnen til at knytte forbindelse mellem visuel og verbal information

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Fonologisk bevidsthed handler om barnets forståelse af det talte sprogs egenskaber, herunder: Talte ord kan inddeles i en rækkefølge af mindre lydenheder – enkeltlyde (fonemer) og stavelser

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Den ortografiske bevidsthed har med stavemåden at gøre: At kunne genkende morfemer som rod, præfikser og suffikser Ordforråd er en væsentlig faktor: Det er lettere at afkode ord man kender betydningen af fra talesproget Generelle kognitive evner spiller også en rolle: visulle informationer skal kunne overføres (hurtigt) til noget verbalt (noget man kender og kan se for sig) Man skal kunne huske det læste

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Case: I er lærer i 5.klasse. Læseprøven stritter i mange retninger. Der er dog for mange elever, der ikke har en alderssvarende læseforståelse. Hvad gør I? Hvordan finder I ud af, hvem der har svært ved afkodningen endnu? Hvordan finder I ud af, hvad der ligger bag de andres vanskelligheder? Hvilke tiltag sætter I i gang i forhold til dem med afkodningsvanskelligheder?

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 De andre komponenter: Sprogforståelse, herunder: Ordforråd – tal om ordene med børnene! Grammatisk bevidsthed Syntaktisk bevidsthed Verbal hukommelse: korttidshukommelse, arbejdshukommelse og langtidshukommelse Mundtlige sprogkompetencer

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Kognitive evner: Opmærksomhed Visuel forestillingsevne Generel intelligens

Komponenter, vanskeligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Forkundskaber Børn kan have en bred viden eller/ og en dybdegående viden i forhold til forskellige emner Deres forkundskaber har en indflydelse på deres forståelse af de tekster der læses i skolen Teskter med mange ukendte begreber er svære at forstå (klart nok) Obs. Afsnittene omkring aktivering af forkundskaber og aktivering af relevante forkundskaber

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Viden om skriftsproget Skriftens særlige egenskaber som noget der bliver stående, kan vendes tilbage til og forstås på mange måder (tolkes) Skriftsproglige tekster er forskellige, og de forskellige genrer og genrerskemaer skal læres for at man kan forstå teksterne (obs. Genrepædagogikken)

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Læseforståelsesstrategier: ”… er mentale aktiviteter, læseren vælger at benytte for at tilegne sig, organisere eller uddybe information fra en tekst og for at overvåge og styre sin egen tekstforståelse.” (Bråten s. 69) Obs. Læsning er grundlæggende en meningssøgende aktivitet – den gode læser er aktiv i processen og benytter sig af en eller flere læseforståelsesstrategier:

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Hukommelsesstrategier Organiseringsstrategier Elaboreringsstrategier Overvågningsstrategier 2 og 2: Definér de forskellige strategier for hinanden Hvilke strategier benytter I jer selv af? Hvornår? Hvordan vil i undervise jeres elever i læseforståelsesstrategier?

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Læsemotivation Forventning om mestring; positiv respons, succesoplevelser med læsning, de andre som motiverende eksempler Indre motivation; at læse af indre årsager – fordi det er spændende, fordi man vil vide noget, opleve m.m. Kræver en vis grad af frivillighed i det pædagogiske arbejde Egenudvikling og kompetencesøgning som mål; egne ambitioner Den gode læser er motiveret på alle tre områder

Komponenter, vanskelligheder og tiltag efter Bråten kap. 3 Case 2: I jeres 5.klasse er der alt for mange elever, hvor læsemotivationen generelt aftager. De vælger andre aktiviteter som spil og fjernsyn. Hvad kan årsagen være for den manglende motivation, og hvad kan I gøre for at fremme motivationen igen?

Opgave omkring ”Malles ark” I gruppen skal i læse teksten – hvor læsning er en grundlæggende meningssøgende aktivitet, og hvor I læser teksten både på, mellem og bagved linjerne. Diskutér meningen i ”Malles ark” Teksten skal analyseres i forhold til de komponenter og vanskelligheder, der beskrives i kap. 3 i Bråten Brainstorm over ideer til undervisningen med ”Malles ark”. Start med individuelt at skrive så mange ideer som muligt på gule seddler Tag bordet rundt, hvor i deler ideerne med de andre Saml ideerne til et idékatalog