Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvad skal der til for at få jobbet Arrangement for studerende og dimittender BF – Studenterforum – april 2003.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Hjerterum og opsøgende funktion
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Lederudvikling.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Skriv til nettet •Design (CMS) •Tekster på nettet •Navigation •Persuasive design (motiverende design)
Introduktion til værdistrømsanalyser
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
Vi gennemførte en række interview ifm
Velkommen til Handelsgymnasiet hhx
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Bibliotek og uddannelse, Hindsgavl, 2005 Udvikling af videnfællesskaber i en uddannelsesinstitution.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
IT i undervisningen.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Introduktion til Access (Access, del 1)
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Innovation i AT/SO.
”Fælles udvikling, behov og ønsker” Bibliotekernes visioner Peter Rubeck, CVU Nordjylland.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Læring, kommunikation og samarbejde
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Mød Aalborg Universitet
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Sådan bruger du præsentationen
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Entreprenørskab og Performance Design Seminar om entreprenørskabsundervisning RUC Seminaret afvikles med støtte fra Karlbak og projektet EntreNord.
faglært Arbejdskraft Det fremtidige behov
Bachelorprojektvejledning?
SUF - gevinstrealisering
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvad skal der til for at få jobbet Arrangement for studerende og dimittender BF – Studenterforum – april 2003

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Ændret studie- og læringsmiljø ved højere uddannelsesinstitutioner Problembaseret undervisning Ansvar for egen læring Teambaseret projektarbejde Vi forsøger som bibliotek, at være på forkant med en situation, hvor en stor del af undervisningen afvikles elektronisk ”

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvordan bliver forskningsbibliotekerne en del af et fleksibelt læringsmiljø Samarbejde på tværs af relevante faglige miljøer Bryder bibliotekernes ”mure” ned og stiller informationsressourcer til rådighed i et mere åbent miljø Biblioteket er gateway eller gennemstiller til information, frem for at anskaffe og opbevare information ”

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvem ansætter vi til jobbet… Efterspørgselen efter kompetencer er meget bred Faglige kompetencer er ”værktøjskassen” Personlige evner til at tænke, handle, kommunikere og udvikle bibliotekets tilbud er efterspurgte Virksomheder typisk foretrækker at ansætte en person, som har 100% personlige kompetencer og 80% faglige kompetencer. Det er lettere at opgradere det faglige end at lave om på personligheden Vidste du at … Kilde: DHS, marts 2003

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvad efterspørger vi… Vi efterspørger evnen til at omsætte viden til handling, og en god position forretningsforståelse. Forretningsforståelse – kunne tænke og handle ud fra bibliotekets værdier Analytisk og kreativ tænkning Gode kommunikationsevner både skriftligt og mundtligt Selvstændighed og initiativ / selvledelse Gode sociale evner – særligt med samarbejde Evne og villighed til konstant læring og udvikling Vidensamfundets kompetencekrav

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Søg ikke kun det offentlige… og uddan Jer fortsat Ca ¾ af alle de nye job der skabt for akademikere i de sidste 4 år, er skabt på det private arbejdsmarked, og over 70% af dem er skabt indenfor forretningsservice Viste du at… Kilde: DHS, marts 2003 Ud af den samlede danske befolkning i arbejde 2001, udgør personer med en kandidatgrad 5,4%, og personer med en bachelorgrad udgør 13,5%

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus F.eks. Ansætter et forlag også bibliotekarer… Forlaget Carlsen A/S udgiver alle typer af børne- og ungdomsbøger herunder bl.a. en række tegneserier. De beskæftiger 33 ansatte på deres kontor i Bagsværd, med derudover samarbejder de med over 200 freelancere – forfattere, oversættere og korrekturlæsere. Forlaget Carlsen A/S – næse for gode tekster og økonomisk sans

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus F.eks. Ansætter et forlag også bibliotekarer… ”Kernen i forlagets arbejde er de redaktionelle medarbejdere, som oftest har en humanistisk uddann- else eller en bibliotekaruddannelse som baggrund. Deres arbejde består overordnet beskrevet i at udvælge det rigtige materiale til udgivelse og derefter styre arbejdsproces- serne frem til det færdige produkt. Det kræver at de ved, hvad er salg- bart, og er i stand til at ”skelne skidt fra kanel”, når tekster lander på deres skrivebord, eller de ser bøger på bogmesser. De skal også kunne få gode idéer til bøger, som de derefter overtaler gode forfattere til at skrive”. Forlaget Carlsen A/S – næse for gode tekster og økonomisk sans

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus F.eks. Ansætter et forlag også bibliotekarer… ”Produktionen af en bog er et kompliceret projekt, som involverer mange mennesker. Medarbejderne skal kunne indgå i et teamarbejde og få tingene til at ske samtidig med, at de holder styr på alle løse ender og overholder de økonomiske og tidsmæssige rammer. Det kræver stor ordenssans og en god portion social forståelse. Derudover er det også meget vigtigt med gode sprogkundskaber, navnlig skriftligt, samt en grafisk og æstetisk sans.” Forlaget Carlsen A/S – næse for gode tekster og økonomisk sans

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus F.eks. Ansætter et forlag også bibliotekarer… Krav Evne til teamsamarbejde Overblik Forretningssans Ordenssans Gode sprogkundskaber Grafisk og æstetisk sans Social forståelse Forlaget Carlsen A/S – næse for gode tekster og økonomisk sans

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Kompetencer anno 2003

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvilken faglig videnkapital råder HBÅ over anno 2003

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus 2001 IT system- udvikler Projekt- konsulent (Bibliotekar) Lærings ressource konsulent 1998 Bibliotekar Formidling (BF) Informations- specialist (BA sprog ) Hvilke nye medarbejderprofiler har HBÅ rekrutteret 1998 – dato? 1999 Bibliotekar - Brugerservice Informations- specialist Formidling (cand.merc.) Multimedie- designer – IT/PR (praktikant) 2000 Informations- medarbejder IT/PR (cand.mag.) Webdesigner/ grafiker IT/PR (mag.art.) Udviklings- konsulent – IT (Datamatiker) 2002 Informations- specialist Formidling Udviklings- konsulent Datamatiker

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Hvilke kompetencer behøver vi i morgen… Medarbejderne skal: være åbne, opsøgende og lyttende skabe dialog skabe netværk kunne rådgive og vejlede brugerne Fremtidens bibliotekar er konsulent! Man skal kunne og ville ud- vikle sig gennem en konstant søge-lære-process, og man skal være i stand til at perspektivere sit arbejde og skifte mellem at sidde med hovedet helt nede i konkrete problemstillinger for derefter at tage en tur op i heli- kopteren og betragte problemet og sit eget arbejde overordnet, - den slags hjernegymnastik eller elastik er utrolig vigtig. ”

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Bibliotekarer behøver flere værktøjer til metode refleksion Gå fra detaljen til helheden Fra enkelt tilfælde til større sammenhænge Helhedstænke Analyse Metodeudvikle Fokus flyttes til de sammenhænge 7 miljøer biblioteket indgår i

Handelshøjskolens Bibliotek i Århus Vi anbefaler… Bibliotekar (BA) eller anden relevant BA + 2 års relevant joberfaring + løbende relevant efteruddannelse + Kandidatoverbygning (MA) – faglig relevant tilvalg + 2 års relevant joberfaring + løbende relevant efteruddannelse + evt. MBA, MPA eller PH.D.