omverden: ting/rum/tid

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Overordnet målsætning:
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Den gode fortælling som læringsredskab
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Onsdag: Leg, læring og læreplaner v. Elisabeth Folker
Kreativitet og innovation i ALT
Energi- & Vandværkstedet
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Reduktion AM 2009.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1 situation1situation 2 et sted i verden situation 3 tid K1 g1 g2g1 K2 g2 g1 K1 K2 P1 P2 C1 C2 S1: Cyl(g2) S2: Cyl(g2)
Erkendelsesteori: vidensmodel
Arkitektur - data.
Semiotik, Lingvistik og sprogbrug
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
videnskabsteori -f05-2: fænomenologi
Kommunikation.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
MØDETS PROGRAM OPSAMLING: fænomenologi som metode til at finde frem til sagen selv, til fænomenernes eller bevidsthedens logik eller til det ”væsentlige”
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
27. Sep 2012 Line Fredens Violinist, kandidat og solistklasse
Æstetiske læreprocesser
Mødes program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Retninger inden for humanistisk videnskabsteori
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Mødets program Mening: informationsbearbejdelse Sandhed: data
Hvad er handlingslogik?
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Audiovisuel betydning
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
psyk-videnskabsteori 2
Humanistisk videnskab, fænomenologi
Dansen omkring handicapbegrebet
Introduktion til nyansatte – krop i læring
Reduktion AM 2009.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
7 bevidsthedstilstande
Niveauer for læring i organisationen
- et forsøg på en analyse
2.møde: program Hermeneutik som teori og metode
Jörg ZellerSIV-videnskabsteori værksted videnskilder  erfaring: sanselig kontakt med omverden eller kropsinterne processer  data  tænkning:
SIV-videnskabsteori værksted 2
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Mødets program Opsamling: Begrundelse (teori) og metode Teori
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 Opsamling: bevidsthed, meningskonstitution, forståelse, kommunikation omverden: ting/rum/tid g1 g2 sanse.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Freud Drømmetydning Gruppe 14. Hvilken status og funktion har drømmen i forbindelse med tydningen? ”Jeg må hævde, at drømmen virkelig har en betydning,
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Zellerpsyk-videnskabsteori 21 viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder projektarbejdsmetode Meningsdannelse.
Vidensmodel (opsamling) Viden er en relation mellem bevidsthed (person) og virkelighed (situation) Kausalitet sansning information Intention tænkning mening.
Zellervt fænomenologi1 Humanistisk informatiks problemstillinger og fænomenologi Fænomenologi er en lære og metode til undersøgelse af meningsoplevelser.
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
1 Hvad er videnskabsteori?
Semantik, model teori Et (formalt) sprog har ingen mening indtil man interpreterer dets forskellige (korrekte) udtryksformer (vff’s) mhp. en bestemt situation.
Jörg Zellervidenskabsteori på but 21 Mødets program 2. Time viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori vidensmodel bevidsthed metodologi fagl. metoder.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
Sted og rum Kapitel 3 Bergur Rønne Moberg, Brian L. Due, Mie Femø Nielsen.
Animerede figurer til virkelighedsfilosofi, del 2: virkelighedslogik ved Jörg Zeller Liste af figurer: for at aktivere linkene animer slidsen, for at.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Skolepraktikinformation
Præsentationens transcript:

omverden: ting/rum/tid BEVIDSTHED model Genstand1 omverden: ting/rum/tid g1 sanse g2 føle percepter Tænke: Tern(g1) huske

Bevidsthedsmodel tegnforklaring omverden: ting/rum/tid skal forstås som det verdens- eller virkelighedsudsnit som er sanseligt og praktisk tilgængeligt for en individuel bevidsthed eller et subjekt (modelleret som lyseblå cirkel i centrum). g1, g2 modellerer to forskellige fysiske genstande i omverdenen. De befinder sig forskellige steder i rummet, men inden for det samme tidsrum, har bestemte egenskaber og relationer (til andre ting) og virker på omverdenen. Pilene fra genstandene til bevidstheden modellerer de sansbare virkninger g1 og g2 udøver på subjektet. Disse virkninger transmitterer information fra genstandene som sender til subjektet som modtager. sanse: sansning oversætter omverdenens virkninger (signaler) på subjektet til kropsegne signaler (= nerveimpulser). Pilene fra sansning til percepterne antyder at sanseindtryk kan blive forarbejdet (processeret) til percepter.

Bevidsthedsmodel forklaring forts. percepter: er resultat eller produkt af forarbejdelsen af sansninger til en genstandsopfattelse (intention). Processering af sanseindtryk til percepter inddrager hukommelse og tænkning. De stiplede pile symboliserer bevidsthedens genstandsrettethed eller intentionalitet. tænke: tænkning sammenligner sanseindtryk med tidligere percepter/erfaringer som er lagrede i hukommelsen. Denne proces resulterer –hvis den finder lignende percepter – i en tanke/formodning/antagelse (hypotese) om at det sansede er en bestemt ting. En tanke har form af en proposition. Propositioner kan symboliseres som fx Tern(g1) eller Cyl(g2). Læs: ’g1 er en terning’, ’g2 er en cylinder’. Her symboliserer Tern og Cyl bestemte begreber, mens g1 og g2 betegner (refererer til) bestemte genstande. Bemærk at tænkning i modellen overlapper både hukommelse og perception. føle: følelse opfattes her som en indre oplevelse af det der foregår i bevidstheden. Dette symboliseres ved de forskelligfarvede pile fra alle de andre bevidsthedselementer hen til følelsen.

BEVIDSTHED 3 betydninger 1. 'b.' som samlebetegnelse for de forskellige former for oplevelse, opmærksomhed el. opfattelse, dvs. det, der omtales som bevidsthedstilstande (mentale akter), bl.a. sansedata (dvs. primitive sanseindtryk såsom lyst/smerte el. oplevelsen af lys/mørke), perceptioner (dvs. genstandsrettede, organiserede sansninger), erindrings-, forventnings- og fantasiforestillinger, følelser (had/kærlighed, frygt, osv.), og stemninger (vemod, angst., osv.) og tænkning (jf. forstand og fornuft).

BEVIDSTHED forts. 2. 'b.' som betegnelse for de meninger, teorier el. synspunkter, som knytter sig til et bevidst væsen. Denne anvendelse af ordet 'b.' er navnlig blevet almindelig i kontinental fil. under indflydelse af den ty. idealisme.. Sammenhængen mellem brugen af ordet 'b.' i 1. og 2. betydning bygger på, at - med undtagelse af de primitive sansedata og måske selvbevidstheden (se nedenfor) - er b. en genstandsb., dvs. en række b.s-tilstande, der er rettede imod noget (genstanden), som der menes noget om (jf. intentionalitet). Følgelig har det været nærliggende at lade ordet 'b.' dække såvel oplevelsen af noget ('b.' i 1. betydning) som meningen om dette noget ('b.' i 2. betydning). Det er også i denne forstand, at man kan tale om en falsk b., dvs. en bevidsthed, der har falske meninger om noget. Hvis den falske b. fungerer som undertrykkelsesmiddel, taler man om en ideologisk b.;

BEVIDSTEHED forts. 3. Endelig benyttes 'b.' som et andet ord for selvbevidsthed, dvs. min b. (eventuelt min viden) om min egen b. (el. situation*).Hvad der nærmere skal forstås herved, er stærkt omstridt. Traditionelt har man skelnet mellem s.b. og selvrefleksion. Når der er tale om s.r. ’vender jeg mig imod’ (’reflekterer jeg over’) min egen b. (1 = mine egne bevidsthedstilstande; 2 = mine egne meninger, teorier, synspunkter, osv.), idet jeg gør denne b. til genstand for en nærmere undersøgelse. S.b. hævdes derimod (bl.a. af Fichte) at være karakteriseret ved, at jeg er i et umiddelbart forhold til mig selv, hvor jeg ikke gør mig selv til genstand.

INTENTION (af lat. intendere, rette mod, vende sig imod; jf. også det lat. intentio, spænding, anspændelse, udstrækning, hensigt, opmærksomhed). 1. Rettethed mod noget. 2. Et forhold til noget udenforliggende, dvs. der er tale om en overskridelse (transcenderen; jf. immanent/transcendent). 3. Forholdet mellem det, der er rettet imod noget andet, og dette andet. - Ordet 'i.' benyttes særligt om bevidstheden* eI. om bevidsthedstilstande, der er en bevidsthed om noget. Desuden benyttes ordet 'i.' om tegn, der viser hen til noget. … Hos Brentano benyttes udtrykket 'i.' til at skelne mellem det psykiske og det fysiske.

INTENTION Husserl, fænomenologi 1. Rettetheden imod en ting, et sagforhold*, et formål, en matematisk entitet*, en ide* osv. 2. Inden for i. kan der skelnes mellem det, som bevidstheden er rettet imod (kaldet intentum, noema el. cogitatum) og bevidstheden om (intentio*, noesis, cogitatio). 3. På intentio-siden kan skelnes mellem to typer af oplevelser (Erlebnisse). De blotte sansedata* (Empfindungsdaten), der ikke selv er intentionale, men som fungerer som ’bærere’ af de egentlige intentionale bevidsthedstilstande (akterne*). 4. Disse akter indgår i en bevidsthedsstrøm, der 5. viser tilbage til jeg'et* som bevidsthedens identitetspol*. 6. På intentum-siden findes en genstand (Gegenstand), f.eks. en ting, et sagforhold el. en ide, idet denne genstand intenderes gennem 7. en mening (Sinn, Bedeutung). 8. Genstanden kan være mere el. mindre direkte givet. Den mest direkte givethed svarer på intentio-siden til den såkaldte anskuelse* af ’sagen* selv’ ( die Sache selbst) el. af fænomenet*.

INTENTION Husserl, fænomenologi forts. 9. Ethvert intentum er givet på baggrund af en række ikke-tematiserede, mulige intenta, der udgør det tematiserede intentums horisont. Syntesen af samtlige mulige intenta udgør verden*, hvis man da ikke med ordet 'verden' snarere ønsker at betegne ideen om en syntese af alle mulige horisonter. De senere fænomenologer har overtaget Husserls begreb om i., men modificeret det på forskellige måder. BI.a. har de fleste (inklusive den ældre Husserl) opgivet læren om sansedata. Mere specielt har Heidegger og Sartre opgivet læren om jeg'et som identitetspol for bevidsthedsstrømmen og erstattet dette punkt med en fil. om den måde, et intentionalt værende* eksisterer på (jf. VTF I, s. 128 f1). Merleau-Ponty kritiserer det gængse, fænomenologiske begreb om i. forstået som bevidst rettethed mod en genstand. Forud for den bevidste tankeakt findes en oprindelig i., der består i en (implicit*) kropslig forholden sig til fænomenerne (jf. VTF I, s. 333). (Lübcke 1996, 216)