”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgruppen, Konceptet og Kommunikationsplatformen af:
Advertisements

Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Hvordan tiltrækker Rudersdal nye borgere og holder på de nuværende? Hans Skifter Andersen Statens Byggeforskningsinstitut.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Noemi Katznelson, Vejen mod de 95 pct. – en erfaringsopsamling fra projektet Ungdomsuddannelse til alle DEL I – Omhandler det landspolitiske.
Hvad ska´ jeg med kommunen? Er du mellem 15 og 25 år? Og vil du se DIN borgmester danse GANGNAM STYLE ? Måske er din kommune ikke så kedelig - som du går.
Social mobilitet er bremset op
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Rehabilitering Brønderslev Kommune
og andre udviklingsperspektiver
VELKOMMEN ”Fælles distribution og afsætning”
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
For tilflytteren: • Vi skal overbevise om rammerne for optimal integration og trivsel for tilflytteren og dennes familie. • Skærpe interessen for byen.
E r h v e r v s c a s e T i v o l i A / S Terminsprøver Marts 2007 HHX Århus Købmandsskole, Vejlby 2.D af Alattin Simsek.
Tranum – Den digitale landsby
Hvad kan København som hovedstad?
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Viral Markedsføring Nicholas og Simon.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Danmarks passion og stolthed Strategi for Økologisk Landsforenings Kommunikationsteam
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Sommer hele året? Den anden bolig og forbruget Oplæg på Dansk Byplanmøde, 2012, Kirsten Gram-Hanssen Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Økonomien i et internationalt perspektiv
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Faggruppen Ledelse, Kompetence og Organisation DELTAGELSE I JOBMESSER - EN VEJ TIL PROFILERING OVERFOR POTENTIELLE MEDARBEJDERE Ole Møller Teknisk Direktør.
- COPENHAGEN LIVING LAB - 5. maj COPENHAGENLIVINGLAB.COM - DEN TRYGGE KOMMUNE URBAN INNOVATORS 5. MAJ 2010 COPENHAGEN LIVING LAB Njalsgade 106,2.
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Møde tirsdag den 25. august 2009 Kl 10-12, Bjerremark KursusCenter, Tønder.
”Hvordan giver vi Sønderborgs børn gode grønne vaner som fremtidige borgere?”
Vejlederens kommunikation
Ved Jannie Asklund Mobil:
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Carat case competition
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
EN VERDEN AF MULIGHEDER - TØR DU GRIBE DEM Hold 1VRA – Gruppe 4 Linda Jensen Marius Ferstad Martin William Frederiksen Camilla Oppenhejm Sophie Løhde Jacobsen.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
RIG PÅ NATUROPLEVELSER ? Strategiske udfordringer for kommunerne 1. Naturturisme: Mere end kommunal win-win? 2. Turisme-strategier: Fra service til branding.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Møde tirsdag den 6. oktober 2009 Kl 10-12, hos Dansani A/S, Haderslev URS møde den 6. oktober 2009.
Møde tirsdag den 1. december 2009 Kl hos Sydbank A/S, Aabenraa URS møde den 1. december 2009.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
1. Lean Energy Cluster Et regionalt klyngesamarbejde med fokus på energi effektiviseringer. Følgende partnere har deltaget i udviklingsarbejdet: Kølevirksomhedscenter.
Erhvervsservice Vækst og udvikling
Videregående uddannelser Ansøgere til videregående uddannelser i 2008: ca og et fald på 7% De videregående uddannelser i Sønderjylland i Sønderjylland.
Annoncefinansieret indstik - Baggrund for projektet: -Brande de sønderjyske virksomheder over for dansk erhvervsliv og politikere -Fortælle de positive.
Tilvalg og fravalg Når du tager en beslutning, så vælger du noget til – men samtidig vælger du også noget fra.
Scor en ung med Projekt Frivillig Landdistriktsrådets årsmøde i Mariagerfjord Kommune.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
Bredbånd til alle - også på landet Kaj Møldrup Christensen – formand for Panel for Udvikling i Landdistrikter og Fiskeriområder.
6 om året: Employer Branding - HR’s strategiske arbejde med arbejdspladsens brand? Mikkel Plannthin Personalestyrelsen 26. maj 2010.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Konflikter og kommunikation
Opsamling på de fire klyngemøder v. Jeanette Lund
konkurrencesituation
Kvalitetsudvikling hvordan
Branding afsætning.
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen ”Hvordan kan Sønderjylland klare konkurrencen? UdviklingsRåd Søndejylland, Bjerremark, 25. august 2009 Finn Märcher, 49 år Corporate Brand Manager, Danfoss A/S, fim@danfoss.com 1

Biografi Finn Märcher, 49 år Corporate Brand Manager, Global Branding Finn Märcher har arbejdet med reklame, markedsføring og kommunikation i mere end 25 år. De seneste 20 år i Danfoss Koncernen som reklamekonsulent, udstillingschef, værkfører, designchef, produktionschef og brand manager. Før det var han reklameassistent hos Hartvig Jensen og Co. A/S og reklamechef i MAN B&W Diesel. Finn Märcher har en HD i afsætning, og har været forelæser og ordstyrer ved mange konferencer. Han har tidligere været gæsteunderviser ved Syddansk Universitet, og undervist og fungeret som censor i afsætning, markedsføring og logistik på Merkonomstudiet, og virker som censor ved multimediedesigner-uddannelsen.

Markedsføring af Sønderjylland Erfaring Kommunikation er et vigtigt middel, men løser IKKE problemet (alene). ”Produktet”/basis skal være i orden og efterspurgt. Budskab skal være gennemtænkt og troværdig. PR er et fantastisk media, hvis det benyttes optimalt Personlig erfaring Positionering – tømrer på Sydals Behovsopfyldelse – stævne/banebygning i Åbenrå ”Jeg hører, hvad du siger, men jeg tror, hvad du gør” – sygehus/akutbil/hovedstad

Markedsføring af Sønderjylland Fakta: Den generelle udvikling land-mod-by søgning og by– mod-storby. Mennesket er et socialt dyr, som føler sig bedst hjemme sammen med ligesindede – og er man et moderne og veluddannet menneske, vil man gerne være sammen med andre af samme type - og samtidig er man i nærheden af de kulturelle og sociale tilbud, storbyen kan tilbyde. Stor beslutning at flytte til Jylland/Sønderjylland

Markedsføring af Sønderjylland København (storbyen) … har ”alt”: - høj koncentration af unge mange højtuddannede mange arbejdspladser

Markedsføring af Sønderjylland Opgave Positionering/branding af Sønderjylland Mål Det overordnede mål er at få tilflyttere til Sønderjylland – IKKE til Sønderborg, Tønder, Åbenrå og andre individuelle lokaliteter. Målgruppe Hvem er målgruppen (unge/ældre, udd./ufaglærte) – og hvem kan vi få?

Markedsføring af Sønderjylland Strategisk udfordring Få Sønderjylland på landkortet (positionering) Hvad skal Sønderjylland være kendt for? …? undersøg og vælg noget appellerende at være/blive kendt for. - Hvad vil vi i Sønderjylland tilbyde i forhold til fx Intercity-linien? - Hvor i Sønderjylland er fremtiden (set udefra)? => - statistikken viser, at områderne ’energi/miljø’ vokser stærkt – og her klare Sønderjylland sig godt. erfaringen fortæller, at området ’turisme’ er voksende og ufaglærte kan letter omskole til job her.

Markedsføring af Sønderjylland Sønderjylland har meget: lave ejendomspriser lavere leveomkostninger generelt bedre trafikale forhold mere natur renere omgivelser … men også: unge, som søger væk for uddannelse arbejdspladser (offentlige og private), der nedlægges

Markedsføring af Sønderjylland Kommunikation: Spil på de positive fakta - SønderjyskE - SydDansk Universitet Kultur Turisme (cykelruter ligesom Bornholm? Billigt!) … Få elimineret de negative fakta - største pct. del at arbejdsløse ufaglærte - længst til sygehuse/skadestue dårlig offentlig transport …

Markedsføring af Sønderjylland Konklusion Det overordnede mål er at få tilflyttere til Sønderjylland – IKKE til Sønderborg, Tønder, Åbenrå og andre individuelle lokaliteter. Få Sønderjylland på landkortet med noget appellerende at være/blive kendt for Smid skyklapperne, bliv enige, gå sammen og træk på samme hammel. Sammen er vi stærkere. (Eks.: Tivoli – og ”Creative Nation”) Det er et laaangt seeeejt træk!!! Tro ikke på en hurtig ROI!!!