Velkommen til pædagogisk dag!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Danehofskolens værdigrundlag
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
MED-udvalget og strategisk skoleudvikling: Veje og vildveje
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
PPRs roller og kunsten at inkludere
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
Efter New Public Management
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Pædagogfagets kernefaglighed
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
KLF - konference om chancelighed
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Nye muligheder og potentialer
Omsorgskultur i daginstitutioner
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Præsentationens transcript:

Velkommen til pædagogisk dag! Møllevangskolen Velkommen til pædagogisk dag!

Det skole politiske landskab: Brydninger, dilemmaer og åbninger Møllevangsskolen 22. November 2012

Skolen som samfundsmæssigt projekt Perioder Kompetenceidealer 1850-1950 Nationalstatsligt projekt Opdragelse til individ Rettigheder/pligter 1950-1990 Velfærdsstatsligt projekt Dannelse til medborger Eksistens/deltagelse 1990+ Global konkurrence ml. uddannelsessystemer Tilegnelse af kompetencer Færdigheder (livslang læring og kompetenceudvikling – som udbreder sig til flere og flere livssfærer, også familien) Chokket i 1991

Åbninger lige nu Skoledebatten har længe været organiseret i en række stereotype modstillinger: Færdigheder vs. dannelse Evidens vs. “synsning” Eksklusion vs. inklusion Institutionel selvtilstrækkelighed vs. tværgående samarbejde Meget tyder på, at disse begreber er i bevægelse – både på nationalt og lokalt niveau (f.eks. ny styringsfilosofi i MBU) Her er mange forskellige perspektiver og værdier i spil – og mulighederne for blot at skabe nye krydspres er overhængende

Brydninger og åbninger Kompetenceidealer Fokus på funktionelle færdigheder Fokus på individet og individuel refleksivitet Fokus på dannelse Fokus på fællesskab og deltagelse Udvikling frem mod et mere beriget kompetencebegreb og en nytænkning af forholdet mellem individ og fællesskab Eks. Ny Nordisk Skole

Brydninger og åbninger Vidensregimer Evidens-bevægelsen: Lodtrækningsforsøget som ideal Metodeprogrammer som standardisering Praksisbaseret læring: Narrative vidensformer Personliggjorte Professionsbårne Udvikling frem mod et mere mangfoldigt og reflekteret begreb om viden og faglighed Eks. metodeprogrammer som refleksionsfællesskaber

Brydninger og åbninger Profession Professionsmonopoler Skel: Undervisning/fritid Tværprofessionalisme Helhedsskole Professioner, der konstituerer og spejler hinanden SYNERGI

Brydninger og åbninger Inklusion Problemet som iboende barnet Diagnose Almen- vs. specialområde Problemet som knyttet til samspil Kamp mod diagnosticering Af-specialisering Ny samspil mellem almen- og specialområde under udvikling: Ny-specialisering Diagnose-i-kontekst

Brydninger og åbninger Organisering Skolen som monolit Integritet Professionel autonomi Skolen som del af kommunen Tilpasning Styringskæde Udvikling af nye politikudviklende netværk Nye lokale fællesskaber mellem institutioner Nye og facilliterende roller for forvaltningen

Ny national styringsfilosofi undervejs Ny national styringsfilosofi undervejs? Mål, søgefællesskab og partnerskab Effektmål Folkeskolereform/ partnerskab Ny Nordisk Skole Kommuner Dagtilbud Skole Ungd.udd

Overlevelsesstrategier i opbruddet Åbenhed Udforske det nye Økonomisk pres forstærker krydspres Skolestruktur, arbejdstid, kommunal stordrift Hykleri Pendle mellem positioner Fundamentalisme Fastholde gamle positioner Deler vi kompleksiteten Eller sender vi den videre som dilemmaer

Kvalitet i kernen på Møllevangsskolen Hvor placerer I jer i disse brydningsfelter? Dannelse/kompetence Kvaliteter ved undervisning og læringsmiljø Erfaring/evidens Fællesskab/individ Monoprofessionel/ tværprofessionel Inklusion/eksklusion Integritet/tilpasning

Grupperefleksion Kernekvaliteter: Hvad er de vigtigste kernekvaliteter ved undervisning og læringsmiljø på Møllevangskolen? Giv eksempler Hvilke dilemmaer er der forbundet med at have disse kvaliteter? Udfyld grønne sedler med kvaliteter og gule med dilemmaer og hæng dem op på væggen – over for hinanden

Møllevangskolens formel Stærkt fællesskab Højt fagligt indhold Målrettet metode/ “håndværk” Møde individet