Matematik afgangsprøve 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Velkommen til workshoppen
Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Forældrearrangement mandag 24. februar 2014
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer Matematiske.
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
IT i undervisningen.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Kommunale censorer Aalborg Kommune 2008
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Baggrunden for at indføre en ny karakterskala
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Tidsplan for eksamen 40s umd
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Velkommen til forældremøde
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
SKOLERNES IDRÆTSUDVALG
Sunds skole Evaluering
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Overdragelse af Naturfagsprøven November Punkter Prøvebekendtgørelsen for Trekronerskolen Vores prøveoplæg Afvikling Erfaringer.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Forældrearrangement onsdag 25. februar 2015
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
”NETFORSØ GET” – Forsøg med digitale opgaver CMU-konference Maj 2016.
KØBENHAVNS KOMMUNE Forvaltning Afdeling / kontor Byhøjskolens orientering om folkeskolens afsluttende prøver 19. september 2016.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Bedømmelse og karakterer
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Præsentationens transcript:

Matematik afgangsprøve 2013 Uddrag fra ”Vejledning til prøverne i matematik” af Kvalitets- og tilsynsstyrelsen.

Afgangsprøve Skriftlig afgangsprøve Mundtlig afgangsprøve Færdighedsregning Problemregning Dato: Torsdag d. 02.05.13 9.00 – 10.00 Matematiske færdigheder FSA 10.00 – 13.00 Matematisk problemløsning FSA Tirsdag d. 07.05.13 12.30 – 16.30 Matematik FS10 Mundtlig afgangsprøve Gruppe eksamen Udtrækseksamen I samme udtræksgruppe som: Geografi Biologi Evt. eksamensdato ? SC oktober 2012

Mundtlig gruppeprøve 10.1 Der opgives et alsidigt sammensat stof indenfor fagets fire centrale kundskabs- og færdighedsområder. Derudover opgives eventuelle temaer og projekter, som klassen har arbejdet med. Der oplyses også om de it- værktøjer der er blevet benyttet i undervisningen. SC oktober 2012

Mundtlig gruppeeksamen 10.2 Gruppestørrelse: 2-3 elever i hver gruppe. Maks. 6 elever inde af gangen Undtagelser: Skolens leder kan godkende undtagelser af gruppestørrelse, hvis: - klassen har været undervist i grupper af 4, så kan eleverne få lov til at gå op 4 sammen. - sociale omstændigheder, sent skoleskift, sygeprøve eller andre forhold har vanskeligt ved at indgå i en gruppebaseret prøve - elever med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse at aflægge prøven individuelt, når dette er nødvendigt for at ligestille disse elever med andre i prøvesituationen SC oktober 2012

Mundtlig gruppeeksamen 10.3 + 10.4 Prøven skal tage udgangspunkt i et oplæg med tydelige problemstillinger, som giver eleverne mulighed for at vise matematiske kompetencer, viden og kunnen. Oplægget, prøveforløbet og de materialer der er tilstede i lokalet, skal give eleverne mulighed for at benytte forskellige matematiske arbejdsmåder. Prøveoplæggene skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof. Alle hjælpemidler må anvendes. Der skal være mulighed for at anvende computer i lokalet. SC oktober 2012

Mundtlig gruppeeksamen 10.5 + 10.6 Mens eleverne arbejder, taler lærer og censor med grupperne og den enkelte elev om de faglige begreber, metoder, overvejelser og konklusioner som prøveoplægget giver anledning til. Der prøves i elevernes matematiske kompetencer, som de kommer til udtryk gennem elevens handlinger i matematikholdige situationer. Ved bedømmelsen ligges vægten på en eller flere af disse kompetencer: -problembehandlings-, modellerings-, ræsonnements-, kommunikations-, og hjælpemiddelkompetencen, samt anvendelse af faglige begreber, metoder og arbejdsmåder. SC oktober 2012

Mundtlig gruppe eksamen 10.7 Eleverne bedømmes individuelt. Der gives en karakter til hver elev. SC oktober 2012

Prøveoplæg Det gode prøveoplæg kan: Have en eller flere problemstillinger både ”rene” matematiske og ”praktiske”. Have åbne problemstillinger med matematiske problemløsninger. Give mulighed for matematiske undersøgelser. Løses på flere niveauer. Være åbne for at vise de matematiske kompetencer. Have bilagsmaterialer, konkrete materialer, filer til it-brug (f.eks. Geogebra el. Excel) og links til egnede hjemmesider. Have det lokale islæt! SC oktober 2012

Hjælpemidler og it Eleverne må medbringe alt hvad de har brugt i den daglige undervisning. Herunder også både rettede og urettede noter og opgaver. Eleverne skal have adgang til en computer. Mest praktisk at hver gruppe har adgang til en. Adgang til internettet kan foregå fra computere eller tablets, men ikke fra mobiltelefoner / smartphones. SC oktober 2012

Prøvens forløb En runde varer 120 minutter. Eleverne trækker deres prøveoplæg, ca. 5 – 10 min. Der arbejdes ca. 90 i grupperne. Votering ca. 15-20 min. Eleverne får deres karakter. Det er en god idé at indlægge en pause på 10 – 15 minutter mellem hver runde. SC oktober 2012

Prøvens forløb Forslag til opdeling af tiden, mens eleverne arbejder i grupper: 1. samtale: Har gruppen forstået opgaven? Gruppen fremlægger evt. en disposition. 2 – 3 samtaler, hvor grupperne fremlægger deres arbejde og er i dialog med lærer og eventuelt censor. Den afsluttende samtale som runder prøven af skal opklare eventuel usikkerhed om vurdering af elevens præstationer. SC oktober 2012

Prøvens forløb Både lærer og censor tager notater under forløbet. Notaterne bruges til voteringen og opbevares efterfølgende i et år. SC oktober 2012

Karakterfastsættelse Censor afgiver sin karakter først, dernæst faglæreren. Er der uenighed drøftes der ud fra vurderingskriterierne for at opnå enighed. Hvis der ikke kan opnås enighed, giver hver en karakter. Karakteren for prøven er gennemsnittet afrundet til nærmeste karakter på karakterskalaen. Hvis gennemsnittet ligger midt mellem to karakterer, er slutkarakteren den nærmeste højere karakter, hvis censor har givet den højeste karakter, ellers er det den nærmeste lavere karakter. SC oktober 2012

Den mundtlige gruppeprøve FS10 Prøven er i form og indhold identisk med den mundtlige prøve efter 9. klasse, men det forventes, at dækningsgraden af de matematiske kompetencer er større i 10. klasse, og at slutmål, der er særlige for 10. klasse, inddrages i prøveoplæggene SC oktober 2012

Informationer og hjælp På www.ktst.dk kommer der en af dagene til at ligge nogle vejledende prøveoplæg, som kan bruges i klasserne som træning op mod prøven. Disse må ikke benyttes til prøven. www.uvm.dk her finder man Fælles mål 2009, 7- trinsskalaen, samt andre publikationer og informationer vedr. lærerens arbejde. Matematiklærernes konference på Skolekom. SC oktober 2012

Lærerens forberedelse Fælles mål 2009 Formelsamlingen Prøvebekendtgørelsen Prøvevejledningen (findes også på bloggen) Vejledende mundtlige prøveoplæg PEU-publikationen, som evaluerer årets prøver og giver gode råd til undervisningen Karakterbekendtgørelsen og de vejledende karakterbeskrivelser Orientering om folkeskolens afsluttende prøver, der udgives hvert år, og bl.a. indeholder alt om regler og procedurer. Alle teksterne eller links til teksterne findes på www.ktst.dk SC oktober 2012