2013 Den mundtlige prøve i historie, kristendomskundskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Global undervisning.
Metode i AT Religion.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
UNDERVISNINGSCENTRET Stengårdsvej 144, 6705 Esbjerg Ø
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Folkeskolens Afgangsprøve
Kanonpunktet: Maastricht 1992
HISTORIE Den mundtlige prøve
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Sponsorater/Reklamer
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Eksamen og eksamensbilag :
Matematik afgangsprøve 2013
Elevaktiverende undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
”Huskeseddel” FSA PRØVER 2009 Ikast Østre Skole. Det er vigtigt at du møder i god tid. 20 minutter før prøven begynder, skal du komme og sætte dig på.
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Årsplan – en kort en lang
Tak til Danmarks Lærerforening for samarbejdet
FSA dansk mundtlig Lodtrækning.
Folkeskolens afgangsprøve
Kildekritik Historie.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Historie i udskolingen Gyldendal 8. april 2015 FFM – historie – historie.gyldendal.dk v/Jens Aage Poulsen
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
SRO SKRIV!.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2017
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Udkast til justering af KS
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Hvorfor dansk på GF1?.
Program Torsdag den 12. april HTX
Fagenes mål og den nye prøveform
Om prøveformen Filosofi C.
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

2013 Den mundtlige prøve i historie, kristendomskundskab og samfundsfag 2013 v/ Jens Rahr Schmidt, Kurt Thybo og Henrik Smedegaard Larsen

Prøven i historie, kristendomskundskab og samfundsfag: Oplæggene til prøven skal alsidigt repræsentere samtlige områder inden for det opgivne stof. Det enkelte prøveoplæg består af lærerstillede spørgsmål samt 1-3 kilder. Eleven har 40 minutters forberedelsestid. Til prøven, inklusive karakterfastsættelsen, afsættes 20 minutter. Antallet af oplæg skal imidlertid være så stort, at også den sidste elev har fire muligheder at vælge imellem ved lodtrækningen. Det er tilladt at gentage opgaver én gang. Opgivelserne skal til afgangsprøven indeholde materiale, som eleverne i undervisningen har arbejdet med på 9. klassetrin. Herudover kan materiale fra (7./) 8. klassetrin indgå. Det betyder, at det stof, der opgives, undervisningsmæssigt kan fordeles over to år.

Uddrag fra vejledningerne i de tre fag Kilderne skal have sammenhæng med opgivelserne, men være ukendte for eleven. Sproglige udtryk skal være på dansk. Spørgsmålene skal dels relatere sig til prøveoplæggets kilder, dels lægge op til, at eleven inddrager relevante elementer fra det opgivne stof samt eventuel viden, som eleven har erhvervet sig i andre fag og uden for undervisningen.

Ændringer af regler og procedurer ”…, at det med virkning fra og med skoleåret 2011/2012 skal være muligt at benytte internetbaserede hjælpemidler ved de skriftlige og mundtlige prøver for de skoler, som ønsker det. Ligeledes vil skolerne ved de mundtlige prøver have mulighed for at benytte internetbaserede kilder i prøveoplæg. Adgang til internet ved prøverne forudsætter, at skolelederen gennem tilsyn og it-foranstaltninger sikrer, at eleverne ikke kommunikerer utilsigtet, og at de alene benytter hjælpemidler, som er fastsat for den enkelte prøve”. Vejledning om brugen af internet i forbindelse med prøverne ”Eleverne må således ikke benytte adgangen til internettet til at kommunikere med andre via e-mail eller sociale medier som for eksempel Messenger, Facebook, Twitter med flere, men alene til at få adgang til de tilladte hjælpemidler, som er nævnt under de enkelte fag i prøvebekendtgørelsens bilag 1 og 2”. ”… Det betyder også, at det for eksempel i forbindelse med prøven i historie er muligt at benytte en kilde, der alene er adgang til via internettet. Ændringen gælder således både de skriftlige prøver og forberedelsen til de mundtlige prøver”. http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2011/~/media/Publikationer/2011/Folkeskolen/FAP%202011-2012/fap2.ashx

”skal være muligt at benytte internetbaserede hjælpemidler ved de skriftlige og mundtlige prøver for de skoler, som ønsker det”. http://www.middelalderinfo.dk/danske-konger.php http://www.befrielsen1945.dk/tidslinje/index.html ”Ligeledes vil skolerne ved de mundtlige prøver have mulighed for at benytte internetbaserede kilder i prøveoplæg”. http://www.dr.dk/skole/Forside.htm --> Mediebiblioteket http://www.ft.dk/Undervisning/Korte_film.aspx Download film fra youtube.com

PEU - Opgivelserne Indholdet af andre teksttyper er klart øget Tydelig angivelse af emner, temaer og tilhørende de problemstillinger Samfundsfag: EU og økonomi Historie: Hvordan er der blevet arbejdet med kilder/ kildekritik.

PEU- prøveoplæggene Oplæg der tydeligt reflekterede opgivelserne Træn eleverne i prøveoplæg Sørg for at de indeholder andre udtryksformer Giver mulighed for brug af de faglige kompetencer indenfor fagene.

PEU - prøveoplæggene Historie: Inddrage relevant viden om historie og kronologisk forståelse Analysere, fortolke og anvende kilder

Kristendomskundskab Forholde sig til religiøse, etiske, livsfilosofiske spørgsmål og/ eller forhold mellem religion og samfund Perspektivering til elevens hverdag eller større sammenhænge Anvende det faglige stof

Samfundsfag Inddrage relevant viden om samfundsforhold Analysere, fortolke og anvende kilder Anvende faglige begreber

Vær opmærksom på Kun ¼ af skolerne inddrog stof fra før det 20- århundrede De forlagsproducerede oplæg Opdaterede? Relaterer de til opgivelserne? Kristendomskundskab: Få skoler mangler: ikke kristne religioner, kirkehistorie, bibelske fortællinger

Historie, kristendomskundskab og samfundsfag Det enkelte prøveoplæg består af kilder i form af tekster, billeder, genstande, statistikker, fotos, filmklip og andre udtryksformer. www.viacfu.dk Klik: Fag Historie/kristendomskundskab/samfundsfag Inspiration til undervisningen i … (Vælg i menuen til højre)

Spørgsmål til kilderne: Beskrive, gengive indholdet, sammenligne etc. 2) Analysere / fortolke 3) Perspektivere / handlingsperspektiv

Kilder til de 3 fag: FSA maj 2007 og november 2007 Kasser med kilder Skolekom  Lærere  Fsk  Fag – emner FSK  Vælg et fag og træk det ud på dit skrivebord.

Kilder til prøven i historie: www.befrielsen1945.dk/ http://natmus.dk/salg-og-ydelser/undervisning-og-undervisningsmateriale/undervisningsmateriale/grundskolen/danmarkshistorier-1660-2000/ (forskellige materialer, bl.a. ”Hverdag under Danmarks besættelse 1940 – 1945”) http://www.folkedrab.dk/sw66339.asp http://www.arbejdermuseet.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=174&Itemid=245 (Prøveoplæg om arbejderbevægelsen) http://www.industrimuseet.dk/app/doc/materiale_2708071.pdf (Timeløn, pris og arbejdstid) www.danmarkshistorien.dk (Århus Universitet)

Kilder til prøven i kristendomskundskab: Kristeligt Dagblad: www.kristendom.dk www.religion.dk www.etiskraad.dk http://www.katolsk.dk/ http://www.folkekirken.dk/ http://indremission.dk/ http://www.emu.dk/gsk/fag/kri/uvforloeb/livsfiloetik/intet.html

Kilder til prøven i samfundsfag: www.dennis-rk.dk www.dnsb.info/ www.redbarnet.dk/ www.dr.dk/ligetil http://www.kirkenskorshaer.dk/nyheder/ http://www.dst.dk/ www.mx.dk metroxpress

Filmklip Historie: Berlinmuren Kristendomskundskab: To verdener Samfundsfag: Folketinget, EU, Red Barnet og Skat

Kilder mod betaling Samfundsfag. Gyldendal. http://www.samfundsfag.gyldendal.dk/ Clio Online: http://www.clioonline.dk/ Historiefaget.dk Religionsfaget.dk Samfundsfaget.dk News skole (TV 2) http://newsskole.dk/

Kildekritisk læsning: Hvilken type kilde (artikel, brev, lovtekst, politisk propaganda, reklame, tale etc.)? Hvem er kildens afsender? Hvornår er kilden nedskrevet (er den samtidig med de begivenheder, den beskriver)? Hvem er modtageren / henvender kilden sig til? Hvad står der i kilden (opdel evt. i hovedpunkter og find det væsentlige)? Hvad kunne forfatterens mål være med kilden? Hvad er kildens synsvinkel eller tendens? Hvilke virkemidler bruger kilden for at nå sit publikum? Hvilke begivenheder eller tilstande belyser kilden (hvad fortæller kilden om det emne, der arbejdes med)?

Spørgsmål til kilderne: Lav spørgsmål til et kildesæt. Hver faggruppe løser opgaven: Historie: Udvandring Kristendomskundskab: Den barmhjertelige samaritaner Samfundsfag: Overvægt og fedme Spørgsmål til kilderne: Beskrive, gengive indholdet, sammenligne etc. 2) Analysere / fortolke 3) Perspektivere / handlingsperspektiv

Vurdering af elevernes besvarelser 02 Redegørelse: Hvad går det ud på? Hvad er temaet? 7/10 Fortolkning: Udlægge en forståelse eller flere. 12 Perspektivering: Temaet sættes i forbindelse med andet stof. Bedømmelsesskemaerne, kan de bruges?