Arbejdsmiljø her, nu og i fremtiden

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

informationsflowet for kemiske stoffer og blandinger
Informationsmøder om rengøring
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Oplæg ved Erik Dorph Sørensen Folketingets Ombudsmand
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Arbejdsmiljøcertificering
Velkommen til en rejse gennem den nye Arbejdsmiljølov
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
Arbejdsmiljøpolitisk konsulent
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Arbejdsmiljø – et indsatsområde Ved Bente Hviid Nesting
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
ARBEJDSTILSYNET Svejsning, skæring og slibning i metal på tilsynet
Organisering af virksomhedernes interne AM-arbejde
Arbejdsmiljøarbejdet i nye rammer
Velkommen til TEMA om Arbejdsmiljø-uddannelse
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
SAM-møde 29. september 2009 Virksomhedernes interne arbejdsmiljøarbejde Hvorfor er der behov for en SiO-modernisering? Anders Kabel.
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Sikkerhed og førstehjælp ved rengøringsarbejde
Arbejdstilsynets indsats på Brand- og redningsstationer Baggrund Arbejdstilsynets initiativer i 2013 Status Indtryk fra tilsynsarbejdet Jens Skovgaard.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Fremtidens arbejdsmiljø 2020
TUR’s gaffeltruckkonference 2010 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Samspil, Plan & Perspektiver
Arbejdstilsynet – indeklima v./ Tommy Kjær, Arbejdstilsynet, TC-Nord
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse og lovgivningen
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Dialogmøder med ulykkestunge virksomheder Ministerens 4 tiltag: Dialogmøder med byggepladser Ugentlige aktionsdage på byggepladser Dialogmøder med ulykkestunge.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
29. april 2014, Albertslund Kommune
Logo lagt på Masterside
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
HVORDAN ER ARBEJDSMILJØ VIGTIGT? KLAUS T. NIELSEN CENTER FOR ARBEJDSLIVSFORSKNING ROSKILDE UNIVERSITET.
Arbejdsmiljøorganisationen - nye regler, forandringer og udfordringer Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning Roskilde Universitet Pernille Birk.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Centralorganisationen af Industriansatte i Danmark Keld Høgh Arbejdsmiljø i jern- og metalindustrien 2016.
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
§17 Instruktør- uddannelsen Svejsekonferencen Vingstedcenteret 28. juni 2016 Michel Honoré, Projektleder, M.Sc.E. John Grønning, IWS.
Arbejdsskadestyrelsens Arbejdsskadekonference 2004 Ønsker og forventninger til arbejdsskadeområdet Preben Meier Pedersen Chefkonsulent, KL.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
TR/AMR møde 3. november 2016 MED evaluering Arbejdsmiljø.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
af personlige værnemidler, ved håndtering og sortering af byggeaffald
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljø her, nu og i fremtiden Svejsekonference 2011

Temperaturen på arbejdsmiljøet 2011 Hvad skete der i 2010, og hvad kommer til at ske i 2011 Fra SiO til AMO Uddannelser Muskel- og skeletbesvær Strategien frem til 2020 Erfaringer fra Arbejdstilsynets besøg Arbejdsskader

Fodspor fra 2010 2010 2011 Forslag om nyt EU-direktiv om ergonomiådet? 3-partsdrøfterlser om 2020-plan SiO-reform træder i kraft Elektronisk anmeldelse af ulykker 2010 2011 2020-plan færdig MSB-anbefalinger Skærpede regler for bygge- og anlægsområdet?

Pejlemærker i 2011 Implementering af SiO-reform Bekendtgørelse om uddannelser 2010 2011 2020-plan færdig MSD-reform fortsat Belønningsordning Skærpede regler for bygge- og anlægsområdet? Forslag om nyt EU-direktiv om ergonomi? Kemibekendtgørelser

Forventninger til det nye tiår Fremmed arbejdskraft Nano? Natarbejde? Ny tilgang til MSD og psykisk arbejdsmiljø Sio-reform virker 2010 2019 2020-plan: prioriteter og AT Kobling mellem AM og vækst mv.

Intentioner med lovændringen At gøre arbejdsmiljøet til en integreret del af den strategiske tænkning på virksomheden. Styrkelse af samarbejdet om arbejdsmiljø på virksomhederne Styrkelse af arbejdsmiljøuddannelsen Mere fleksible muligheder for at organisere arbejdsmiljøarbejdet, så det passer til den enkelte virksomheds behov Der lægges op til, at organiseringen af arbejdsmiljøarbejdet tilpasses den enkelte virksomhed. Dermed forventes det, at arbejdsmiljøarbejdet fremover vil få en mere fremtrædende plads og vil blive opfattet som mere positivt, noget som alle kan have fordel af.

Væsentlige ændringer: Antallet af arbejdsmiljøgrupper og  -udvalg og dermed valgte medarbejderrepræsentanter beror på lokale forhold på virksomheden Krav om referat og kvartårlige møder i arbejdsmiljøudvalg bortfalder Årlige møder om hvordan samarbejdet konkret skal foregå; mødeintervaller, samarbejdsform, og indhold aftales lokalt Arbejdsmiljøuddannelsen ændres. 3 dages basisuddannelse samt tilbud om supplerende uddannelse Ingen krav om daglig sikkerhedsleder Kompetenceplan for medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen skal udarbejdes

Årlig drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet Tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år og fastlægge, hvordan dette skal foregå Ser både fremad – hvad skal vi lægge vægt på i det kommende år? – og bagud – nåede vi det, vi havde sat os for? Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne tilrettelægge indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år og fastlægge, hvordan dette skal foregå. I virksomheder med en arbejdsmiljøorganisation sker tilrettelæggelsen i samarbejde med denne. Den årlige drøftelse af arbejdsmiljøarbejdet anses for omdrejningspunktet i den nye fleksible arbejdsmiljøorganisation. Der er tale om en væsentlig forenkling i forhold til de eksisterende krav, idet der ikke er fastsat krav vedrørende antal møder mv. Det er optil arbejdsgivere og medarbejdere i fællesskab at beslutte hvornår de skal mødes og hvordan samarbejdet skal tilrettelægges. På det årlige møde skal der både ses fremad – hvad skal vi lægge vægt på i det kommende år? – og bagud – nåede vi det, vi havde sat os for?

Bekendtgørelse om arbejdsmiljøfaglige uddannelser § 1. Formålet med denne bekendtgørelse er at beskrive, hvornår man skal have gennemført en uddannelse eller aflagt en prøve, førend man må udføre arbejde, der kan medføre betydelig fare for ulykker eller sygdom i henhold til § 41 i lov om arbejdsmiljø. Stk. 2. Videre er formålet at beskrive hvilke kvalifikationskrav, man skal være i besiddelse af efter endt uddannelse eller aflagt prøve. Stk. 3. Endelig er formålet at beskrive i hvilke situationer, kravet om en uddannelse eller aflagt prøve kan fraviges.

§ 14. Arbejde med svejsning og termisk skæring i metal samt slibning i tilknytning hertil, må kun foretages af personer, der har gennemgået en uddannelse og er i besiddelse af et uddannelsesbevis. Det fremgår af bilag 8, hvilke kvalifikationer man skal være i besiddelse af, før der kan udstedes et uddannelsesbevis. Stk. 2. Der er ikke noget uddannelseskrav for selvstændige landmænd uden ansatte.

Bilag 8 Kvalifikationskrav ved arbejde med svejsning og termisk skæring og slibning i tilknytning hertil Uddannelsesmål Deltageren skal opnå kendskab til de sundheds- og sikkerhedsmæssige forhold og nødvendige beskyttelsesforanstaltninger ved svejsning, termisk skæring (plasmaskæring, laserskæring og flammeskæring) og slibning i tilknytning dertil, så deltageren selvstændigt kan tilrettelægge og udføre arbejdet sundheds- og sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

2. Kvalifikationer Efter endt uddannelse skal personen: 1) kende til luftforurening ved svejsning, termisk skæring og slibning, herunder røg, støv og gasarter, grænseværdier samt forureningens art og mængde, afhængig af proces, 2) kende til sundhedsrisici ved luftforureningen som irritation af luftveje og hud, kronisk bronkitis, astma, manganisme, kræft, reproduktionsskader og allergi, 3) kende til foranstaltninger til forureningsbekæmpelse som punkt-, proces- og rumventilation, herunder udformning, brug og vedligeholdelse af punkt- og procesudsugning, samt substitution,

4) kende til optisk stråling, herunder risici for skader på øjne og hud samt personlige værnemidler i form af øjenværn, handsker mv., 5) kunne vælge og anvende de rigtige personlige værnemidler som øjenværn, høreværn, åndedrætsværn, handsker, skødeskind, beskyttelsesærmer og beskyttelsesfodtøj, samt opbevare personlige værnemidler forsvarligt, 6) kende til el-sikkerhed, herunder el-risici ved svejsning og termisk skæring samt regler for svejseudstyr samt skæreanlæg,

7) vide at man skal sikre sig, at der bruges særlige forholdsregler ved arbejde i lukkede rum, 8) vide at man skal sørge for, at andre beskæftigede end de, der svejser og skærer, ikke opholder sig så nær arbejdet, at de kan blive udsat for sundhedsfarlig påvirkning, herunder afgrænsning og mærkning med skilte, og 9) kende til hygiejniske forholdsregler og velfærdsforanstaltninger, herunder kravene til ryge-, drikke- og spiseforhold. I uddannelsens praktiske del skal bl.a. indgå foranstaltninger mod påvirkning og forurening.

Kemibekendtgørelser De 4 nemme GV Skilte Gravide - arbejdets udførelse Unge De 3 svære Asbest Arbejde med stoffer og materialer Kræft

Fra bio-mekanisk til biopsyko-sociale tilgange Biologisk, ift. at vurdere tilstedeværelse og omfang af risikofaktorer for helbredet, fx tunge løft, rækkeafstande og akavede arbejdsstillinger. Herunder fx vurdering af fysisk formåen og arbejdsevne. · Psykologisk, ift. ændring af vaner, sundheds- og sygdomsadfærd, fear-avoidance, bevidstgørelse om individuelle handlemuligheder og mestring. · Socialt, ift. virksomhedens sikkerhedskultur, sundhedsfremme, sygefraværs-, fastholdelsesog sundhedsfremmepolitikker, kollegial og ledelsesmæssig støtte, dialog, indflydelse og inddragelse, planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet mv.

Forebyggelse er flere ting

2020 strategien Prioriteter ulykker psykisk arbejdsmiljø muskelskeletpåvirkninger Virksomhederne i centrum (Arbejdstilsynets virke) Fokus på bestemte grupper - unge og nyansatte - udenlandske virksomheder Tættere samarbejde mellem myndigheder: Forskning og viden Resultaterne skal dokumenteres Risikobaseret tilsyn – fokus på virksomheder med arbejdsmiljøproblemer Bagatelgrænser Differentierede bødestørrelser Mere dialog med virksomhederne Mere hjælp til små virksomheder Startpakker til nye virksomheder Enklere rådgivningsordning Ændret smileyordning og tilkøb af tilsyn Undersøgelse af erfaringerne med virksomhedernes arbejdsmiljøorganisation Dialog om sundhedsfremme Dansk Center for Nanosikkerhed Målretning af Arbejdsmiljøforskningsfondens midler Måling af fremdriften i arbejdsmiljøet Effektmåling af konkrete indsatser

Arbejdstilsynet 2005 - 2009 Rygeloven ikke medtaget

Arbejdstilsynets reaktion 2005 - 09 Pr. besøgt virksomhed Kilde: Arbejdstilsynet tal pr. 17-1-2011

DI's erfaringer fra 2010 Påbud halter ved: Beskrivelsen af de faktiske forhold Begrundelsen /faglighed for påbud Hjemmel Ny regeldannelse via påbud Nye grænseflader med andre myndighedsområder

Klagenævnets afgørelser 2007 - 2009 Alle sager om Arbejdstilsynets afgørelser Omgørelser 2009 Sagsområde Pct. Antal Arbejdets udførelse 60 43 Aut. rådgiver 49 78 Arbejdsstedets indretning 48 42 Tekniske hjælpemidler 17 23 Psykisk arbejdsmiljø 53 15 Efterkommelsesfrist 19 37 07: 22 pct. 08: 35 pct. Kilde: Arbejdsmiljøklagenævnets årsrapport 2007, 2008 og 2009

Klagesager 2002 - 2009

Ulykkesfrekvens 2003 - 2008 Index = 2004 Kilde: AT: Anmeldte arbejdsulykker 2004-2009

Spørgsmål?