Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lederens kommunikation og værktøjer
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Kreativitet og innovation i ALT
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Hvad du har lært Dine nye mentaltræningsvaner. Du har nu lært dig selv bedre at kende som løber • Du er blevet mere bevidst om den tankevirksomhed der.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Hvad gør livet så værdifuldt?
I dag er temaet Visualisering
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Visualiseringsøvelse!
Learn2improve Dansk Junior Golf Akademi
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Hvad virker motiverende på dig når du arbejder med projektet ?
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Maskulinitet.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Workshop Motivation og fokus på målet
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
At tale om sexualitet.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Læreren som læringsleder
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Basiskursus i Medfølelsesfokuseret terapi / Compassion Focused Therapy CFT for tværfagligt personale 8 og 9 januar 2018 Ved psykolog Lena Højgård Isager.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Motivation Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Motivationsarbejde Dag 3.: Opsamling af hjemmearbejde Oplæg Øvelser i plenum Øvelse i to-mands grupper Opsamling på tanker og erfaringer fra dagen

Opsamling på hjemmearbejde: Hjemmearbejde fra sidst: Hvis du har mulighed for det, så prøv dagligt at lave øvelsen med det medfølende selv Registrer mindst en gang på modellen med trusselsfokus fra en situation i dagligdagen, hvor du bliver nervøs / irriteret / vred / magtesløs sammen med en bruger Hvis du kan så prøv at udfylde den medfølende udgave. Hvordan ville situationen have været, hvis du kunne have bevaret medfølelsen? Opsamling: Hvordan er det gået med træningen og det skriftlige arbejde? Reflekter sammen med sidemakkeren over de oplevelser du har haft med træningen – bevar en medfølende tilgang til dig selv og de eventuelle vanskeligheder, du er løbet ind i. Drøft hvordan det er gået med at bruge modellen: Er der noget, der er blevet tydeligere for dig? Har du kunnet lave det medfølende alternativ? Hvad er gået godt? Hvad har eventuelt været svært?

Hovedpointer fra sidst Vi har ikke selv bestilt den hjerne, vi fødes med Vi har ikke selv valgt, hvor vi vil fødes Vi har ikke selv valgt, hvem vi vil fødes af Det er ikke vores skyld! Det er vores ansvar! Better safe than sorry Det, at træne sig I at have medfølelse overfor sig selv og andre, er en måde at tage ansvar for, hvordan vi forholder os til den gamle hjernes impulser og vores automatiserede reaktioner

Typer af affektreguleringssystemer Engagement/ spænding / vitalitet Tilfredshed / tryg / forbundet Tilskyndelses/resurse- fokuseret At ønske, forfølge, opnå og konsumere noget Aktiverer Uden-ønsker/tilknytnings- fokuseret Tryghed - venlighed Beroligelse Trusselsfokuseret Aktiverer søgning af beskyttelse og sikkerhed Aktiverer / hæmmer Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Vrede / angst / afsky

Hvad er man motiveret til? Drive Beroligende system At være målrettet At gå efter det man er optaget af Motivation til at lindre egen og andres lidelse Imødekomme egne og andres behov At kæmpe At komme væk At undgå Fra Paul Gilbert 2008 (Isager/Mørch) Trusselsfokus

Øvelse: Undersøgelse af ønsket om at have fred Sæt dig tilrette så kroppen slapper af Find dit beroligende åndedræt og ret opmærksomheden mod det i ca. 1 min. Vend opmærksomheden mod dig selv. Træk på smilebåndet - læg mærke til at dit ansigts muskler skaber et mildt, medfølende udtryk. Brug ca. 1 min. Forestil dig området omkring hjertet åbner sig, og at du på en venlig måde gentager: ”Gid jeg må være rask. Gid jeg må være lykkelig. Gid jeg må være fri for lidelse” Forestil dig at disse sætninger gennemstrømmer hjerteområdet gentagne gange Anerkend at du er skabt i livets strøm, ligesom alle andre er du bare dukket op her på jorden Tænk nu over dit virkelig dybe og ægte ønske om at have fred med dig selv og have et venligt og tilfredst sind Fokuser på dit ønske om at være fri for lidelse og om at være i en tilstand, hvor du oplever fuldt velvære Prøv at blive fortrolig med, hvordan det ønske føles Fokuser på hvordan det føles at vide med dig selv, at der inden i dig er en del af dig, der forstår de vanskeligheder livet byder på og som virkelig ønsker at have fred og have et tilfredst sind Gør dig det klart, at den del af dig er vis og omsorgsfuld.

I den medfølende mentalitet er vi motiverede til at lindre egen og andres lidelse Hjertevarme Træning af færdigheder Venlighed Forestillingsevne, visualisering Opmærksomhed Karakteristika Ræsonneren Karakteristika Følsomhed Sympati Karakteristika Sensitivitet Medfølelse Omsorgsfuldhed Rummelighed Fordomsfrihed Empati Evnen til at føle Adfærd Evnen til at sanse Venlighed Hjertevarme (Gilbert 2008/ Isager)

Karakteristika ved medfølelse Sympati: At være åben, i stand til at blive berørt af og i harmoni med egne og andres følelser, lidelser og behov, spejlneuroner Rummelighed: Evne til at tolerere snarere end at undgå svære følelser, erindringer og situationer Empati: En empatisk forståelse af, hvordan sindet fungerer, hvordan vi føler, hvad vi føler, hvorfor vores tanker er, som de er - og en tilsvarende forståelse for, hvordan andre har det Fordomsfrihed: En accepterende og forstående, men ikke eftergivende indstilling til sig selv og andre Omsorgsfuldhed: Motivation til at give mere omsorg til sig selv og andre Følsomhed: Følsomhed over for egne og andres behov

Medfølende færdigheder: Ræsonnere: Tænke og ræsonnere sig frem ved at bruge sin forstand, vurdere beviserne og få dem sat i et fornuftigt perspektiv Skrive tanker og ræsonnementer ned og reflektere over dem Vælge den rette adfærd: Planlægge og udvise en adfærd, som aktivt får mig ( og andre) til at rykke frem mod mine (deres) livsmål, til at trives Sætte sanserne i fokus: Vælge at bruge sine sanser, finde beroligende dufte, bløde bold / sten, musik / naturlyde, varme bade / massage, lækker mad, smukke ting Mærke sine følelser: Øve sig i at mærke efter hvordan man har det og tolerere følelsen, udholde den og forholde sig medfølende til den Bruge sin forestillingsevne: Genkaldelse af støttende erindringer, billeder og/eller selvfølelse. Brug af medfølende forestillinger At bruge sin opmærksomhed bevidst: Fuldt nærvær og opmærksomhed. Bevidst rette opmærksomhed mod ting, som hjælper med at skabe harmoni Alt sammen på en støttende og deltagende måde. (Paul Gilbert 2010/ Isager)

Motivation kan opstå, når man føler sig tryg og ikke truet

At arbejde med motivation er: At stimulere ønsket om at have det godt At hjælpe med at øge troen på, at man har færdighederne til at foretage en forandring At hjælpe med at blive parat

Social trussel

Den psykologiske trussel Et socialt væsen .............. social trussel? Tab af status Tab af det at være tiltrækkende At se fjollet eller dum ud At andre opfatter en negativt Andres negative følelse ved en - afføder skam Vores forestilling om, hvordan vi eksisterer i hovedet på den anden, er afgørende for vores følelsesmæssige reaktion Hvad gør vi, når vi føler skam? Selvangreb - selvkritik - slår os selv oven i hovedet Eller angreb på den anden

Eksempel på tab af motivation Peter: 17 år, gymnasieelev, bor hjemme Problemer med at tage sig sammen til at lave hjemmearbejde Overvægtig og motionerer ikke Oplever forældre som sine gode venner Forældre: Ønsker at Peter skal trives og klare sig godt Prøver at hjælpe Giver gode råd Spørger dagligt til lektier Er bekymrede for hans vægt og manglende træning, da de forudser, at han vil blive ked af det på et tidspunkt, og fordi de har set ham tage jævnt på de sidste år Synes han er en dejlig dreng

En model for skam med ydre skam som det centrale aspekt Medfødte motiver for tilknytning og gruppetilhørsforhold, Behov for at stimulere en positiv følelse i andres opfattelse, Udvikling af kognitive kompetencer i forhold til at evaluere sig selv Den sociale og kulturelle kontekst sammenholdt med de økonomiske muligheder, gruppekonflikter, politiske strukturer og kulturelle normer omkring ære/stolthed/skam PERSONLIGE OPLEVELSER MED SKAM - STIGMATISERING Familie: Kritik, stærkt udtrykte følelser, negative beskrivelser, misbrug Social gruppe: Mobning, diskrimination, fordomme, stigmatisering Internaliseret skam Devaluering af sig selv Tilskrive det som betinget af indre forhold deprimeret / angst Ydre skam Devalueret af andre Udelukket Undgået Kritiseret Ydmygelse Devaluering af andre Tilskrive det som betinget af ydre forhold Uretfærdigt - hævn/ vrede Skamplet på familien eller andre Afvist af fællesskabet (Gilbert 2008 / Isager)

Bearbejdning af oplevet trussel Selvkritisk dialog / kritik af andre Selvberoligende dialog En følelse af at være truet Vedligholder Afslutter Skam Medfølelse / tryghed (Deborah Lee 2010/ L.H.Isager)

Bearbejdning af oplevet trussel Selvkritisk dialog / kritik af andre Selvberoligende dialog En følelse af at være truet Vedligholder Afslutter Ingen handling Handling Skam Medfølelse / tryghed (Deborah Lee 2010/ L.H.Isager)

Skam som vedligeholdende faktor Når vi skammer os og bliver selvkritiske eller kritiske over for andre er det rigtig svært at ændre på en uhensigtsmæssig adfærd Hvis andre også er kritiske eller vi fornemmer deres kritik, bliver det næste umuligt Vi sidder fast i trusselsfokus, og er optaget af at komme i sikkerhed / beskytte os fx: – ved at negligere vanens omfang eller farlighed – ved at forsvare vores ret til at have vores vaner i fred – ved at blive opgivende og magtesløs

Øvelse i plenum Tænk på en skamfuld oplevelse / vane Hvilke fornemmelser får du i kroppen? Hvordan forestiller du dig, at andre ville reagere, hvis du fortalte om den? Hvad tænker du selv om dig? Hvordan forsøger du at sikre dig selv?

Øvelse i plenum Hvilke egenskaber eller kvaliteter ville kendetegne den perfekte terapeut / samtalepartner?

Udfordringerne Den grundlæggende filosofi er: Vi finder alle sammen bare os selv her med en hjerne, følelser og en fornemmelse af os selv, som vi ikke har valgt, men bliver nødt til at finde ud af ”Det er ikke vores skyld” - vi er alle i samme båd. Forklare klienten hvorfor det er naturligt at reagere, som man gør i den givne situation - i stedet for at sygeliggøre tilstanden Men det er vores ansvar - at lære klienten af tage ansvar for egne reaktioner ( Gilbert 2009/ Isager)

Oplevelse med skam Tænk på en oplevelse som er forbundet med skam, det kan være en oplevelse af nyere dato eller det kan være en gammel oplevelse. Vælg en oplevelse som du ikke umiddelbart ville have lyst til at fortælle andre om. Før visualisering: Hvad tænker du om dig selv, når du tænker på denne skamfulde oplevelse. Hvad er dit syn på dig selv? Hvordan forestiller du dig, at andre ville tænke om dig, hvis de havde kendskab til din oplevelse? Hvordan ville deres syn være på dig? Efter visualisering: Hvad tænker du om dig selv nu, når du ser på dig selv med medfølelse? Hvordan forestiller du dig nu ud fra et medfølende perspektiv, at andre vil se på dig?

Opbygning af den medfølende figur (Fra P. Gilbert 2008/ L. H Opbygning af den medfølende figur (Fra P. Gilbert 2008/ L. H. Isager) Hensigten med denne øvelse er at hjælpe dig med at opbygge et medfølende forestillingsbillede, som du kan arbejde med og videreudvikle. ( Du kan have mere end et, hvis du ønsker det, og de kan ændre sig undervejs.) Uanset hvilken forestilling du får eller vælger at arbejde med, så læg mærke til, at det er en forestilling, du har skabt og derfor dit eget personlige ideal for, hvad du virkelig gerne vil opnå ved at mærke, at der bliver taget sig af dig og holdt af dig. Uanset, hvad der er i din forestilling, er det i i denne øvelse vigtigt, at du prøver at give din forestilling nogle bestemte kvaliteter. Disse vil inkludere: Visdom, Styrke, Varme og Ikke-dømmende Så prøv i hver boks nedenfor at tænke over disse kvaliteter (visdom, styrke, varme og ikke-dømmende) og forestil dig, hvordan de vil se ud, lyde og mærkes. Hvis det er muligt startes med at fokusere på vejrtrækningen, med at finde en beroligende rytme og med at trække på smilebåndet. Så kan vi lade forestillingen komme frem for det indre øje - så godt som du kan - prøv ikke for hårdt - hvis der ikke dukker nogen forestilling op, eller opmærksomheden vandrer, så bring den blidt tilbage til vejrtrækningen og øv dig i at acceptere det med medfølelse. Her er nogen spørgsmål som måske kan hjælpe dig med at opbygge din forestilling: Vil du have din medfølende / omsorgsfulde figur til at føles/fornemmes/ligne en gammel eller ung, mandlig eller kvindelig (eller ikke menneskelignende fx. et dyr, havet eller lys)? Hvilke farver eller lyde hører til kvaliteterne visdom, styrke, varme og ikke-dømmende? Husk at din forestilling bringer medfølelse til dig og med dig. Hvordan vil du gerne have din perfekte omsorgsgiver / medfølende forestilling til at fremtræde/se ud - synlige kvaliteter? Hvordan vil du gerne have din perfekte omsorgsgiver / medfølende forestilling til at lyde (fx. stemmeleje)? Hvilke andre sanselige kvaliteter kan du give forestillingen? Hvordan vil du gerne have din perfekte omsorgsgiver / medfølende forestilling til at forholde sig til dig? Hvordan vil du gerne forholde dig til din perfekte omsorgsgiver / medfølende forestilling?

Øvelse med medfølende figur Parvis arbejdes der med at guide en visualisering med den medfølende figur ”klienten” har beskrevet. Inden visualiseringen starter introducerer terapeuten til det, der skal foregå. Terapeuten gennemgår sammen med klienten beskrivelsen (fra før) af den medfølende figur, således at der sikres en fælles forståelse af, hvilke karakteristika, det er vigtigt for klienten, at figuren besidder. Herefter guider terapeuten en visualisering med sikkert sted og medfølende figur. Der rundes af med tilbagemelding fra klienten, hvis der er noget som denne ønsker at dele Der byttes roller Til sidst gives venlige tilbagemeldinger til hinanden. Find hver en ting, som den anden gjorde, som virkede virkelig godt, og kom med et forslag til forbedring

Hjemmearbejde Prøve at lave en af øvelserne (Ønsket om at have det godt / medfølende figur) med en bruger, hvis det er muligt. Ellers bevidst at spørge til brugerens ønsker til mødet Og Selv arbejde med en eller begge øvelser