Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune Mål og evaluering Arbejdsgruppe Mariagerfjord kommune
Fælles mål og evaluering Som følge af aftalen om et fagligt løft af folkeskolen skal Fælles Mål præciseres og forenkles. Kvalifikationsrammen Viden Færdigheder Kompetencer
Få klare mål og regelforenklinger. Hvorfor? Præciseringen og forenklingen af Fælles Mål skal understøtte, at elevernes faglige niveau løbende forbedres, og at eleverne dermed opnår et højere fagligt niveau, når de forlader folkeskolen.
Redskaber til evaluering Elevplaner Nationale test Resultat -/læringsmål for elevernes faglige udvikling tager udgangspunkt i de nationale testresultater. Det gør det muligt at belyse det faglige niveau i både indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen. Resultat-/læringsmål vil kunne opgøres på nationalt niveau, kommunalt niveau, skoleniveau og for den enkelte klasse, og vil således være et centralt omdrejningspunkt for den dialog og opfølgning der skal ske på alle niveauer i forhold til udviklingen i elevernes faglige niveau og trivsel.
Hvordan kan de tre evalueringsværktøjer spille hinanden gode? Hvordan kan tydelige målsætninger medfører øget måling på effekter af læring hos eleverne? Hvilke værktøjer kan forbedre resultaterne i de nationale test – både for de faglig svage men også de dygtige elever? Hvordan kan værktøjerne være med til at øge trivsel, motivation og undervisningsparatheden?