Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til informationsaften
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
VELKOMMEN til alle jer ”nye” 10vk ‘r
Invitation til skolebestyrelserne
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Den ny Folkeskolereform. MÅL 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
I NFORMATIONSMØDE FOR FORÆLDRE PÅ B RØRUPSKOLEN. Onsdag den 14. maj 2014.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Velkommen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Joanna Ta´ mig med til dit drømmeland, der hvor man kan drømme,
Præsentationens transcript:

Velkommen til orienteringsmøde Torsdag d. 13. marts 2014

Program 17.00 Velkommen og præsentation Sang Finderuphøj Skole ind i reformen v. Stine TOPI – overgange v. Stine og Elsebeth 0. klassernes sammensætning v. Stine SFO v. Elsebeth Hverdagslivet i skole og SFO v. Kirsten og Karin 18.00 tak for i dag

Joanna 1. Ta' mig med til dit drømmeland der hvor man ka' drømme Og ta' mig med ud i verdens larm der hvor man ka' larme Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv 2. Ta' mig ud på det store hav der hvor man ka' svømme Og ta' mig op i den tynde luft der hvor man ka' svømmve Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv - ja sе 3. Ta' mig ud i den grønne skov der hvor man ka' spire Og ta' mig med ind til storbyens jag der hvor man ka' jage Ta' mig med til Joanna ta' mig med ta' mig med ta' mig med Hvis det er der hvor man ikke bare skal passe sig selv

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Vi har ikke alle svarene!!! Men vi har nu et overblik over, hvad vi endnu ikke ved  August 2014 præsenteres version 1.0 af reformen på Finderup

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Tre klare mål: Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige ressourcer Tillid til og trivsel i Folkeskolen skal styrkes bl.a. gennem respekt for professionel viden og praksis

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Tre indsatser: En længere og varieret skoledag med mere og bredere undervisning Et kompetenceløft af lærere. Pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenkling

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Hvad er nyt: Engelsk i 1. klasse Tysk i 5. klasse Håndværk og design Madkundskab Understøttende undervisning 45 min motion og bevægelse hver dag Lektiehjælp IT og digitale kompetencer i alle fag Åben skole – samarbejd med idræt-, kultur- og fritidsliv

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Elementer, der har betydning for elevernes faglige færdigheder, læring og trivsel: Fra undervisning til læring Holddannelse Klasseledelse Skole-hjem samarbejdet – forældreansvar Det gode frikvarter – social trivsel

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Børnene (nu eleverne ) skal gå i skole 30 timer hver uge fordelt på 6 timer hver dag. Af de 30 timer er 2 timer fordybelsestid og lektiecafe – disse timer kan vælges fra 6 lektioner 2,5 time til andet (frikvarter, madpakker, leg, motion og bevægelse, understøttende undervisning mv.)

Drømmelandet Finderuphøj Skole - skolereformen Rammerne omkring børnenes dag: 6.15-8.00(8.15) Morgen SFO 8.00-14.00(8.15-14.15) Skolegang 14.00-16/17.00 (14.15-16/17.00) SFO Børnenes læring er i centrum hele dagen – men selvfølgelig med hver sit afsæt. Pædagogerne vil fortsat – og i større grad være en del af skoledagen. Forældresamtaler/møder mv. lægges i tidsrummet 15-17

TOPI Tidlig opsporing og indsats

Hvad er TOPI? Vi ser alle børn – og vi agerer på det vi ser. Fokus på det enkelte barns trivsel Analyse og handling ved tegn på begyndende mistrivsel Sikring af de bedst mulige overgange mellem institutioner eller afdelinger

Hvad betyder TOPI i praksis? Trivselsskemaer 3 gange om året Grøn: Børnene trives Gul: Der er få elementer i forhold til det enkelte barn, der kan medføre bekymring hos personalet Rød: Personalet er bekymret for barnets trivsel Forældreinddragelse ved samtaler Kommunale målinger – skolerne skal fremme trivsel ved den tidlige indsats Overdragelsessamtaler – både mundtligt og på skrift.

Klassesammensætning

Skoleåret 2014-2015 83 elever til Finderuphøj Skole 3 klasser med 28, 28 og 27 elever Vi har om kommende skoleår besluttet: Klassedannelsen er først endelig ved indgangen til 1. klasse 4 klasselokaler til rådighed 4 voksne til rådighed Mulighed for holddeling – efter mange forskellige principper Vi ønsker at skabe 1. klasser, der står stærkt i forhold til både trivsel og læring.

SFO

SFO SFO i skolereformen sommer 2014 Pædagoger mere med i skolen fra nu 5 timer til efter 1.8 10 timer Stadig et pædagogisk SFO tilbud fra 14 til 17 Jeres børns start i SFO. Start mandag den 28. juli uge 31og 32 skolefri Overleverings samtaler. Brev om overleverings samtaler sendes ud til børnehaverne der udleverer til jer

Mål for 0. kl. – Forventninger til forældrene - Skoleparathed

Børnehaveklassens mål 0. klasse er starten på skolelivet – skabe fundamentet for skolens videre arbejde. Leg og bevægelse udgør en vigtig del af undervisningen. De faglige færdigheder opnås via legende aktiviteter suppleret med mere systematisk undervisning Tryghed en vigtig del af hverdagen i en 0.klasse. Opnås gennem genkendelighed og forudsigelighed. En god klassekultur er vigtig i forhold til fællesskabet og barnets trivsel. At jeres barn er glad for at gå i skole og at klassen fungere er fundamentet for at skabe et godt læringsmiljø.

Dagligdagen i 0.kl. Dagligdagen i SFO Vi møder børnene med legende tilgang til læring. På skemaet er dansk, matematik, idræt, billedkunst, naturteknik, musik, løb, morgenture og meget andet. Vi følger skolens aktiviteter bl.a. morgensang, emneuger skolefest m.m. Vi opdeler børnene i Drenge/pigehold Efter sociale relationer, Efter faglighed Barnet har en basisgruppe – vi arbejder på tværs af klasserne. Dagligdagen i SFO SFO´en er rammen om et fælleskab for børnene fra 0 kl. Til 3 kl. Målrettet aktiviteter : For udvalgte grupper af børn, hvor der er et konkret pædagogisk sigte Tilbudsaktiviteter : Vælge til og fra efter lyst og behov Leg: Mulighed for leg og samvær med andre børn i et trygt miljø som udfordre barnets nysgerrighed og fantasi

Grundstenene lægges Sociale i klassen Normer i klassen Skole/hjem samarbejde Forventninger til forældrene

Skoleparathed At være parat til skole er ikke en fast defineret størrelse, men består af en række egenskaber og færdigheder hos barnet. Følgende oversigt er derfor ikke en fast rettesnor, men skal forstås som en oversigt, I kan orientere jer efter. Er I i tvivl, er det en god ide at snakke med børnehaven Sociale forudsætninger Barnet bør: Kunne bede om hjælp Kunne vente på tur Kunne sidde stille Kunne give plads ti andre Kunne klare små konflikter selv Kunne indgå i sociale samspil med andre. Forældre kan: Lade barnet lege med andre børn Invitere kammerater med hjem og lege Spille spil med barnet/flere børn i en lille gruppe Lære barnet ikke at afbryde, når andre taler

Personlig forudsætning Barnet bør: Have en vis psykisk robusthed Have en vis tro på sig selv/egne evner Være selvhjulpen ( holde styr på sine ting, rydde op efter sig, komme i og af overtøj). Være nysgerrig Kunne koncentrere sig Være motiveret for at starte i skole. Forældrene kan: Give barnet små opgaver i hjemmet Give barnet almen viden Lade barnet øve sig i at være selvhjulpen, ikke servicere barnet Fastholde barnet i at gøre tingene færdig Have tillid til at barnet skal starte i skole.

Sproglige forudsætninger Barnet bør: Kunne lytte og være opmærksom Kunne forstå en kollektiv besked Forældre kan: Lade barnet fortælle om sine oplevelser Læse højt for barnet, tale sammen om historien Læse rim og remser Synge sammen med barnet

Motoriske færdigheder Barnet bør: Holde på en blyant Klippe efter en streg Kunne genkende og skrive sit eget navn Forældrene kan: Lade barnet tegne/ holde på en blyant Klippe/male/tegne sammen med barnet

Et spændende skoleliv ligger forud Held og lykke med det hele