Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

Diætbehandling af type 2 diabetes i Region Midt
Et teamprojekt Uddannelsesteam C
Opfølgning på web-undersøgelse
Formandsberetning for SIG-hjerteinsufficiens 2009 under FS K&T
Møde for bygdeskoleledere i Qaasuitsup Kommunea Ilulissat den november 2011 Midtvejsevalueringen.
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
Status for Sundhedsstyrelsens evaluering af speciallægeuddannelsen Hvad foregår der i arbejdsgruppe – ”Gennemførsel i den kliniske enhed”. Nationalt PKL.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Tilbudsportal & Socialportal
Bedre behandling af rygpatienter i primærsektoren
Uddannelse i Akutmedicin Region Midtjylland Projektleder Jeannie Rumph.
Faglige udvikling - børne- og ungdomspsykiatri
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Karen Marie Dalgaard & Jeanette Bech Kræftstyregruppen DASYS temamøde 13. november 2008 Historisk rids Kommissorium for Den Nationale Kræftstyregruppe.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
At arbejde som repræsentant for DASYS
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Efter langvarige forhandlinger blev der dannet: INFOMATUM af DADL og DLI (Dansk Lægemiddelinformation) Rettighedsselskab med: 70% til DLI og 30%
Bue Juvik Yngre Lægers bestyrelse Temadag Region Hovedstaden 19. november 2012.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Akutplan - Den videre proces i Region Midtjylland Lars Dahl Pedersen Afdelingschef Sundhedsplanlægning Temamøde 6. februar 2007.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Hvordan fanger lægen de ”farligste” bilister over 70 år? Opgave i forskningstræning 2009 af Per Pedersen, Thomas Feldskov og Trine Kemp.
Nationalt PKL seminar den 11. og 12. maj 2011 i Horsens
Generel introduktion til kræftområdet Hans Peder Graversen, cheflæge Afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Kirurgisk færdighedstræning/simulation Region Øst
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
Landsseminar 2015 Workshop om Børn og Unge med hjertesygdom.
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Ebba NexøLVS årsmøde 2013 Ebba Nexø LVS-medlem af Det Rådgivende Udvalg for Specialeplanlægning Professor, Aarhus Universitetshospital Specialeplanen er.
Patientforløb og sygehusvæsenets organisation. Komissorium 1.Beskrive krav til fremtidens sygehusvæsen om patientforløb og vurdere hvilke ledelses- og.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
FAPS medlemsmøde Region Syddanmark Tirsdag den 26. April Program for i aften: 1. Velkomst 2. Kort beretning fra FAPS regionsbestyrelse 3. Orientering fra.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Niels Würgler Hansen Chefkonsulent, områdeansv. for specialeplanlægning Arbejdet med specialegennemgangen
EN FÆLLES STRATEGI på kommunikationsområdet 7. oktober 2016.
Faglærer konference d. 16. og 17. maj 2017
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Ansvar i Videreuddannelsen
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Almen medicinsk uddannelse
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Præsentationens transcript:

Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse og autorisation Randi Beier-Holgersen, PKL

Medlemmer Birte Obel, Sundhedsstyrelsen, formand Randi Beier-Holgersen, Danske Regioner Lars Høj Christensen, Danske Regioner Karsten Bech, Danske Regioner Helle Søholm Andersen, Lægeforeningen Lone Susanne Jensen, Lægeforeningen Marianne Thastum Vedsted, Lægeforeningen Karen Lindorff Larsen, Lægevidenskabelige Selskaber Doris Østergaard, Lægevidenskabelige Selskaber Jakob Ousager, Syddansk Universitet Andreas Lundh, Videreuddannelsesregionerne Peder Charles, Videreuddannelsesregionerne Lars Rasmussen, Videreuddannelsesregionerne Finn Damgaard Pedersen, Sundhedsstyrelsen Thomas Clement, Sundhedsstyrelsen, sekretær

Opdeling af gruppens arbejde Generelle kurser: Peder Charles, Doris Østergaard, Læ- geforeningen melder tilbage. Specialespecifikke kurser: Randi Beier-Holgersen, Karsten Bech, Marianne Thastum Vedsted, Lone Jensen. ”Forskningstræning”: Jakob Ousager, Karsten Bech,Andreas Lundh, Karen Lindorff Larsen, Marianne Thastum Vedsted, Lone Jensen. ”Færdighedslaboratorier”: Lars Høj Christensen, Randi Beier- Holgersen, Karen Lindorff Larsen, Doris Øster-gaard.

Miniprojektbeskrivelser Generelle kurser: Peder Charles, Doris Østergaard Mini-projektet skal indeholde og afdække: Kort sammendrag af anbefalinger vedr. de generelle kurser fra Speciallægekommissionens betænkning Redegørelse for kursernes udvikling siden Speciallægekommissionens betænkning (dataopsamling via mail til uddannelsesregionerne og deres kursusholdere) Oversigt over hvordan kurserne er implementeret i de 3 uddannelsesregioner med vægt på forskelligheder i både form og indhold og med redegørelse for koordination og erfaringsudveksling mellem uddannelsesregionerne (dataopsamling via mail til SST og uddannelsesregionerne og deres kursusholdere samt indhentning af (aktuelle) kursusbeskrivelser og -programmer fra samme med beskrivelse af undervisningsmetoder) Oversigt over og gennemgang af reviews af kurserne med vægt på konklusioner og anbefalinger (dataopsamling via mail til SST og uddannelsesregionerne og deres kursusholdere)  Oversigt over og gennemgang af forsknings- og udviklingsprojekter vedr. kurserne (dataopsamling via mail til SST og uddannelsesregionerne og deres kursusholdere)  Redegørelse for hvilken målstyring, undervisningsmetoder, kursusevaluering, kompetencevurdering og metoder til ajourføring af indhold, der aktuelt anvendes i forbindelse med kurserne (dataindsamling via spørgeskema til kursusholdere) Konklusion og anbefalinger, herunder redegørelse for om vi har fået det speciallægekommissionen anbefalede, redegørelse for evt. senere afvigelser fra anbefalingerne samt anbefalinger til fremtidig udvikling af de generelle kurser.

Materialer: Speciallægekommissionens betænkning Speciallægekommissionens betænkning   § 10 i Sundhedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1257 af 25. oktober 2007, Bekendtgørelse om uddannelse af speciallæger Generelle kurser i den lægelige videreuddannelse, Sundhedsstyrelsens Vejledning, Sundhedsstyrelsens Vejledning Oplysninger fra SST og de regionale videreuddannelsesråd om gennemførte reviews af kurserne, f. eks. ”Review af LAS- kurserne”, efteråret 2009, fra Region Nord

Specialespecifikke kurser: Randi Beier-Holgersen, Karsten Bech, Marianne Thastum Vedsted, Lone Jensen. Fase 1 Opklarende spørgsmål til hovedkursuslederne for alle specialer vedr. indhold, lærings- og evalueringsstrategier. Fase 2: Analyse af de indsamlede data: Kan vi beskrive hvordan ændringen af de specialespecifikke kurser er foregået frem til i dag? Fase 3: Hvordan kommer vi videre hvad angår indhold i kurserne men også omkring de pædagogiske principper?

”Færdighedslaboratorier”: Lars Høj Christensen, Randi Beier-Holgersen, Karen Lindorff Larsen, Doris Østergaard. Formål: beskrive eksisterende færdighedstræningsfaciliteter undersøge målbeskrivelsernes anbefaling/henvisning til færdighedslaboratorier belyse evt regionale variationer i brug af færdighedslaboratorier beskrive forskellige niveauer af færdighedstræning: 1) Afd. 2) Sygehuse 3)Færdighedslaboratorier vurdere fremtidige behov

Metode: Opgave A: Fortegnelse over færdighedslaboratorier i DK i 2011 Opgave B: Henvendelse til den daglige leder af alle færdighedslaboratorier Opgave C: Henvendelse til kursusledere af de specialespecifikke kurser: (SST) Opgave D: Henvendelse til PKL i Kirurgi, Anæstesi, Gynækologi, Kardiologi, Radiologi, Pædiatri, Infektionsmedicin (Altså 3 spørgeskemaer pr speciale: RBH tager Øst, LR Syd, KLL Nord) Opgave E: undersøge målbeskrivelsernes anbefaling/henvisning til færdighedslaboratorier

”Forskningstræning”: Jakob Ousager, Karsten Bech,Andreas Lundh, Karen Lindorff Larsen, Marianne Thastum Vedsted, Lone Jensen. Delmål i redegørelse for forskningstræningen i speciallægeuddannelsen: Kort opsamling af intentioner og konkrete anbefalinger fra Speciallægekommissionens betænkning Kort redegørelse for udviklingen fra betænkningen til SSTs retningslinjer fra 2005 Kort redegørelse for forskningstræningens organisation, form og indhold i de enkelte uddannelsesregioner og specialer Beskrivelse af typer af forskningsprojekter i de enkelte uddannelsesregioner og specialer Oversigt over eksisterende evalueringer af forskningstræningen, herunder afklaring af i hvilken grad der foreligger evaluering af opnåelse af læringsmål Perspektivering til forskningstræning i postgraduat lægeuddannelse i sammenlignelige lande Litteraturstudie af tilrettelæggelse af forskningstræningskurser Sammenfatning med påpegning af forskningstræningens styrker og svagheder, hvordan-gik-det-med-intentionerne-i-betænkningen, og måske forslag til forbedringer eller forudsætninger for bedre/fortsat kvalitet i forskningstræningen

Processen i korte træk Forskningstræningsgruppen skaber sammen med SST- arbejdsgruppen klarhed om, hvad der skal rapporteres om, og med hvilken grundighed. Nærværende mini-projektbeskrivelse er første skridt. Efter mødet i SST 23/2 revideres projekt-beskrivelsen til sin endelige form. Forskningstræningsgruppens medlemmer løfter hver sin del af opgaven, jf ansvarsfordelingen nedenfor. Deadline for første, foreløbige version af de enkelte dele: Møde i SST 30. marts. Sammenfatning og anbefalinger gemmes til senere. Endelige versioner af afsnittene foreligger inden sommerferien, hvor de samles af gruppens tovholder. Kort efter sommerferien: Forskningstræningsgruppen mødes for diskussion af konklusioner og anbefalinger. Herefter sammenskrivning og aflevering til SST-gruppen.

Skabelonen Indhold 1 Introduktion (max ½ side) 2 Resumé (½ - 1 side)   1 Introduktion (max ½ side) 2 Resumé (½ - 1 side) 3 Anbefalinger (om relevant 1-2 sider) 4 Perspektivering (1-2 sider) 5 Baggrund - og evt. internationale erfaringer og evidens 6 Metode 6.1 Lovgrundlag 6.2 Organisering af arbejdet 7 Resultater 8 Konklusion 9 Referenceliste 10 Bilagsfortegnelse