Målorienteret og differentieret undervisning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Velkommen til workshoppen
kl i kantinen på Lyngholmskolen
Faglig læsning Dagsorden
Energi- & Vandværkstedet
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
De 5 knapper DriftEventTværfagligtEnkelt fag Kort tidLang tidGruppeIndividuelInduktivDeduktiv.
Et væksthus for børn og voksne
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Evaluering.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Fagets formål, fokus og fagmål
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
Viden, læring og progression
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
IT i undervisningen.
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Lærermiddelkultur(er)?
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Fælles mål 2009 Isboden.
Årsplan – en kort en lang
FFM og årsplaner Vemmedrup
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Den dynamiske årsplan - Elevprofil
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Digital Didaktisk Design
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Aktionslæring Sprogbaseret læring Greve Anette Vestergaard Nielsen NTS-centeret.
Undervisningsdifferentiering uden ekstra arbejde Signe Ammitzbøll Anette Gjervig.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Naturfag.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Hvorfor dansk på GF1?.
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Målorienteret og differentieret undervisning Mål, proces, evaluering og fortsættelse

OM 45 minutter… Ved du hvad baglæns design er Kan du anvende en eller flere strukturer/taksonomier til at organisere et undervisningsforløb Ved du, hvordan man kan lave et undervisningsforløb som bygger på og sigter efter mål

At undervise eleverne i at lære at lære Principperne bag Overblik og ro kOmpetencer frem for viden Jeg skal altid vide, hvorfor vi laver det, vi gør Eleverne skal altid vide, hvor de er, hvor de er på vej hen og hvad næste skridt er Fremskridt frem for standpunkt Proces frem for produkt Kontinuitet - cirkulær Deling

Principper for målsættelse invester tid og få tid Tidskrævende: Opstilling af læringsmål i progressionsoversigt Formulering af læringsmål til elever TiDsvindende: At se skoven for bare træer – nemmere at vælge indhold og metode Hurtig oversigt over hele forløbet

Fællesmål – højt og bredt ? dansk 9. klasse: Fortolke, vurdere og perspektivere tekster og andre udtryksformer ud fra såvel umiddelbar oplevelse som analytisk forståelse Matematik efter 6. klasse løse matematiske problemer knyttet til en kontekst, der giver mulighed for intuitiv tænkning, egne repræsentationer og erhvervet matematisk viden og kunnen (problembehandlingskompetence) Engelsk 4. klasse vise fornemmelse for ord, ental og flertal samt fornemme ud fra tekst og sammenhæng, om noget foregår nu, før eller i fremtiden

Top-down: At lave progressionsmål AT LØBE …. At kravle Brug det til undervisning målsætning

Top-down: At lave progressionsmål Slutmål AT LØBE At lunte At hoppe på tæer At gå hurtigt At gå At stå … At kravle Progression/ trinmål Forudsætning

Trin for trin – baglæns design Hattie, synlig læring 1. kende de ønskede resultater/mål 2. kende elevernes udgangspunkt 3. Kriterier for målopfyldelse: Hvad kendetegner en præstation på de forskellige niveauer? 4. Hvad skal der til for at eleverne kan nå målene? - samarbejde, ressourcer, læremidler, metoder, hjælp, organisationsformer, det visuelle læringsmiljø mm.

Anvendelse af taksonomier som værktøj skabeloner som kan anvendes uanset indhold Fokus på udvikling af samme kompetence løbende gennem skolegangen Naturlig niveaudeling Naturlig differentiering Tydelig for lærer og elever

Forelæsning Research Case/spil/projekt/ reproduktion Formidling/ mesteropgave

Forelæsning Research Case/spil/projekt/ reproduktion Formidling/ Top-down Forelæsning Research Case/spil/projekt/ reproduktion Formidling/ mesteropgave

A B C Analyse, syntese og evaluering Anvendelse Viden og forståelse At kunne gengive undervisningens indhold i store træk Anvendelse At kunne anvende kendt stof i nye situationer Analyse, syntese og evaluering At kunne overføre og skabe ny viden på egen hånd A B C

Kompetencemål trin 1 trin 2 trin 3 trin 4 Beherske det mundtlige sprog til fremlæggelse og formidling Udtrykke fantasi, følelser, erfaring og viden Fremlægge i en sammenhængende og disponeret form Vælge form og hjælpemidler, som støtter hensigten Anvende et nuanceret ord- og begrebsforråd Her er jeg/ her vil jeg være Beherske det mundtlige sprog til oplæsning Læse tekster flydende op Bruge krop og stemme afpasset genren Forstå et nuanceret ord- og begrebsforråd Anvende en fortolkende betoning Beherske det mundtlige sprog til aktiv lytning Forholde sig åbent til andres mundtlige fremstilling Forholde sig undersøgende til andres mundtlige fremstilling Forholde sig vurderende til egen og andres mundtlige fremstilling Lede møder og styre diskussioner

Solo - taksonomi Trin 1 Det ikke-strukturelle niveau Trin 2 Det enkelt-strukturelle niveau Trin 3 Det fler-strukturelle niveau Trin 4 Det relationelle niveau Trin 5 Det udvidet abstrakte niveau

Praksiseksempel mål - solo: Trin 5: Du kan anvende Pythagoras’ læresætning i forbindelse med vektorer og beviser inden for andre matematiske emner. Trin 4: Du kan gennemføre et bevis for Pythagoras’ læresætning. Trin 3: Du kan bruge generelle begreber som kateter og hypotenuse. Du er i stand til at finde en vilkårlig af siderne og kan anvende Pythagoras i mere komplicerede opgaver med f.eks. en ligebenet trekant. Trin 2: Du ved at den kun gælder i retvinklede trekanter og kan beregne siden c, hvis de to øvrige sider kendes. Trin 1: Du kender Pythagoras’ læresætning:

Praksiseksempel mål – nat.vid.met Trin 5: Du kan vurdere hvilke fejlkilder, der er ved forsøget. Trin 4: Du kan analysere de indsamlede data og kan på baggrund af disse konkludere, om svingningstiden er afhængig af massen, amplituden eller længden. Du har forståelse for den teori, der forklarer de fundne sammenhænge. Trin 3: Du indsamler data på en systematisk måde og præsenterer disse i skemaer og i koordinatsystemer. Trin 2: Du kan udføre forsøget og indsamle data. Trin 1: Du ved, hvad et pendul er. Du kender begreber som masse, amplitude og længde. Du er ikke i stand til at følge øvelsesvejledningen og ved ikke hvordan, forsøget skal udføres.

Praksiseksempler - bloom Dansk 7.x billedanalyse Bloom og uv-eksempler Individuelle forløb, førstehjeælpskassen og uv-eksempler 2 slags enkle opgaver med differentierede mål Dansk 4. klasse – Verber og Ignora faget er ligegyldigt – værktøjet og processen er ens

Sociale og personlige mål Hvordan? Sociale og personlige mål   Ansvarlighed slutmål:  tage medansvar for egen læring Fællesskab slutmål: forstå og vise at alle mennesker er ligeværdige Eleven selv

Andre tiltag i forbindelse med UV-diff Problemløsning Fantastisk simplicitet Rolledeling i gruppearbejde (Belbin) Læse-”briller” High performance Optimeringsprocesser Læsestrategikort Keep it simple!