© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Virtuel medarbejder eller konsulent
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
En grundlæggende introduktion
Energi- & Vandværkstedet
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Venedig – PID konference
Mind:lab Patrik Gustavsson Culture Manager. mind:lab Økonomi og Erhvervsministeriets kreative væksthus for afprøvning og udvikling af nye ideer Projekthotel.
Design – en definition Dyrehaveskolen.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
Ledelse af forandringer
Chris Argyris f
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Kultur i organisationer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
NOEA/Aalborg Universitet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Virksomheder - definition
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Ledelsesperspektiver
Kick-off: Hele Ledelser
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Kodeks for offentlig topledelse
- et udviklings- og dialogværktøj
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Lydbanken - next level…
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Den lærende organisation
H. LUNDBECK A/S Kortlægning af modstandene. H. LUNDBECK A/S Mine medarbejderes synspunkter Ingeniørerne inddrager os ikke De inddrager os i sidste øjeblik,
Strategisk kommunikation og muséer
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Metaforik og alternative muligheder
STRATEGY Vision Det man vil Core Values
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Forretning og Ledelse – Lektion 7
Velkommen Vi starter kl Hvis du vil vide mere om Microsoft BI... Spørg en af os ved standen i foyéen Se kursustilbud og data sheet i din deltagermappe.
M-læring -. Innovationsdilemmaet We can do amazing things with technology, and we’re filling the world with amazing systems devices, but we find it hard.
LYDBANKEN - NEXT LEVEL… Konceptudviklingsprocessen Vision Blue Ocean Strategy Alternativ vision Diskussion af konceptudviklingsprocessen og refleksioner.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
© bedre læring på kortere tid Den Skitserende Inginiør Kursusforløb for COWI Konceptudvikling 26 februar 2009.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
SUF - gevinstrealisering
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM lektion 2 Proces, kultur, interaktion 24/

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 17:00 Begreber fra organisationsteori i Koncept udvikling ‘A Vision Based Method’ 17:50 Pause18:00 SWOT 18:45 Pause19:00 Rasmus Groth, Lila19:50 Pause20:00 Lila som værktøj 20:50 Næste lektion Lektion 2: Program

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Konceptudvikling deler begreber med organisationsudvikling Konceptudvikling er et udtryk for et ønske om at forandre en kultur - indefra eller udefra Konceptudvikling tager udgangspunkt i én kultur med det mål at forandre den, udnytte et potentiale i den, eller skabe en ny PRÆMIS: Konceptudvikling er kulturforandring

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Organisation, Kultur, Proces, Vision, Værdier Nøglebegreber

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Organisationer er målorienterede, afgrænsede, socialt konstruerede menneskelige aktivitetssystemer” Aldrich, 1992 Organisation

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 En organisations evner til at konkurrerer er i betinget af dens evne til at tilpasse sig og udnytte forandrede forhold - at være ‘Innovativ’ En organisation ér et med sin kultur Organisation

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Hvad er kultur? Hvad kendetegner kulturen på ITU? Schein 1985 Kultur

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Kultur: Holdninger og adfærd vi er fælles om Kulturens 3 niveauer Artefakter Skueværdier Grundliggende antagelser Schein 1985 Kultur

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Kulturens 3 niveauer Schein 1985 Kultur Artefakter Kulturens forhåbninger eller efterationaliseringer udtrykt i bygninger, inventar, design, biler, sprog, synlig adfærd... Skueværdier Strategier, mål, filisofier, aktuelle erklærede holdninger til hvordan de grundlæggende værdier, mission og vision skal komme til udtryk Grundlæggende antagelser Det, der tages for givet, daglig adfærd, vaner, “det vi plejer”, værdier og interesser på individniveau, summen af individernes handlinger Det irrationelle: Det rationelle Usynligt Synligt

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Kommer til udtryk ved om man finder sig godt til pas i en situation, eller ejMennesker har behov for kognitiv stabilitetUdfordringer til de grundlæggende antagelser skaber utrykhed og udløser forsvarsreaktionerAlternative grundlæggende antagelser opleves som uforståelige og truendeUbevidste antagelser kan forvrænge fortolkningen af dataProcesser der efterprøver grundlæggende antagelser kan opleves som destabiliserende Kultur : De grundlæggende antagelser

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Forståelse af de underliggende antagelser gør det muligt at opererer på de øvrige niveauer. Det mentale og praktiske rum, hvori en forandring iscenesættes kan altså have mere eller mindre hensigtsmæssige egenskaber. Hvordan kan man nå ned til de dyberliggende kulturniveauer?Hvordan skal man vurderer funktionaliteten af de antagelser der skabes på hvert niveau?Hvordan skal man håndtere den utrykhed der udløses, når de grundlæggende antagelser udfordres? Kultur : De grundlæggende antagelser

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Det der er vigtigt Grundlæggende antagelser = grundlæggende værdier: Værdier på det ubevidste niveau Skueværdier: formulerede værdier på det bevidste niveau, der er afprøvet og godkendt igennem social accept Værdier

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 ‘Værdier kan ikke eksistere som klare mentale entiteter før de virkeliggøres kommunikativt’ Ole Fogh Kirkeby Værdier kan ikke lægges fast Levende værdier kan være et ledelsesredskab Er værdier meningsfulde? Er værdiens negation? Mange gange er de formulerede værdier udtryk for problemområder i en organisation. Eks: Hvis der er nødvendigt at påberåbe sig værdien ‘Troværdighed’, er det fordi troværdighed efterspørges Værdier - kritik af værdier

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Værdier muliggør ét, og udelukker noget andet Værdier kan tilsyneladende udelukke hinanden Værdier - Værdiernes mulighedsrum Ro Økonomisk ansvarlighed Udfoldelse Bærende metafor Fælles billede Vision

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 “An Attractive and clear view of the future which can be shared. It must motivate, be ambitious, and should stretch people to achieve more than they thought possible” Sir John Harvey Jones, CEO of ICI “We’ll put a man on the moon within this decade” JFK ”Hvis du ønsker at bygge et skib, skal du ikke kalde folk sammen for at skaffe tømmer. Du skal vække deres længsel efter det store åbne hav”. ukendt Visionen

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 En vision er en ønsket fremtid kommunikeret i ord og (mentale) billeder En vision er kort, klar, målbar, inden for synsvidde, uden for rækkevidde og den skaber begejstring. En vision er et værktøj som du kan holde resultaterne af dine anstrengelser op imod: Bringer det os nærmere en realisering, y/n? Visionen

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 skabe en fokuseret indsatsskabe en fælles identitet forstået som en fælles forståelse af hvad der er vigtigt og ikke vigtigt: kerneværdierne, de grundlæggende antagelser.Visionen er koblingen imellem de konkrete opgaver som er en del af en forandring, og de ideer og tanker som gør dem nødvendige Toftholm og Ledborg 2009 Visionens formål er at

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 “we want to be a leading care company” “our vision is to deliver the unquestioned, publicity acknowledged best costumerservice in the insurance industri in the world” Toftholm og Ledborg 2009 En god og en mindre god...

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Billeddannelser sker hele tiden: ‘hvor det ærgeligt at de mail lister stadig ikke virker...’ Billeddannelsen er metaforisk før-industriel teknologiskræk er en faktor på ITU Det Fælles Billede

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Visionen er den bærende metafor og det samlende mentale billede i en organsiation eller et projekt Visionen er brændpunktet i organisationens billede af sig selv (mere om metafore og billeddannelse i en senere lektion) Det Fælles Billede

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Det Fælles Billede

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Lederen en rollemodel der personificerer visionen Projektlederen en rollemodel der personificerer visionen Procesfacilitatoeren er en rollemodel der personificerer visionen Konceptudvikleren faciliterer processer og er også en rollemodel der personificerer visionen (hvad enten vi vil eller ej) Lederen er bærer af visionen

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Metoden er baseret på kritik af Ingeniør-baserede metoder der tager udgangspunkt i produktspecifikationer - som opleves som u-kreative Visions-baserede metoder - hvor gabet imellem visionen og specifikation nogen gange er for stort.Metoden ønsker at forene de to tilgange Lerdahl: A Visionbased Method

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 The Value Misson = Visionen Den Initielle Vision, den bærende metafor, centrum i VDI processen, dannes af de bærende værdier indenfor ‘Værdierns mulighedsrum’. Hvorfor gør vi overhovdet det her...? The Product/ Interaction Vision = Konceptet Konceptet udtrykt i det aktuelle abstraktionsniveau, bygget op omkring Visionen Specifikationer = Specifikationer Præciseres i de forskellige iterationer af processen. Sætter rammer omkring formulering af Konceptet. Produkt = Designprocessens Objekt Service, businescase, proces, produkt, strategisk forandring... Ordforklaring VBM og VDI

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Produktet Ethvert produkt kan beskrives på flere niveauer (service, proces, objekt for en conceptuelisering...) Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Specifikationerne er rammer Lerdahls visualisering af specifikationens rolle Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Interaktion imellem abstraktionsniveauerne Konceptualiseringen på de forskellige abstraktionsniveauer interagerer Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Interaktion imellem abstraktionsniveauerne over tid forminskes gabet imellem det abstrakte og det konkrete Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Interaktion imellem abstraktionsniveauerne Vægten i processen flyttes fra det abstrakte til det konkrete Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Kreativ kommunikation som brobygger Lehrdahl foreslår kreative metoder i kommunikation af de abstrakte niveauer Hvad tænker du? Lerdahl, 2007

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 VBM og VDI The product/ interaction Vision: KonceptetDen Initielle Vision: Visionen

© all rights reserved Abstraction Concretization AnalyzingSynthesizing VDI Concept Development Process Vision Driven and Iterative Vision Lene Dammand Lund, Villads Keiding, 2009 Reflektion Emperi Konceptualisering Realisering Vision Udvikling af specifikationerne Prioitering Mønstergenkendelse Ideudvikling, udfoldelse af aspekter Kreativ Expressiv Kommunikation Indsamle, lytte

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Det Brændene Spørgsmål Hvilket problem skal produktet løse, hvilket overordnede har interessenternef: bruger, stakeholders, udviklere... Bærende værdier hvilke underliggende antagelser bruger konceptet som sit afsæt? Den Bærende metafor eller flere alternative, i initielle versioner Konceptuel fremstilling/ PicthIndsamling af emperi - analyse/ reflektion Indentifikation af konkrete aspekter.Ideudvikling De konkrete aspekter møder der abstrakte værdier: hvordan kommer værdierne og metafore til udtryk i de forskellige aspekter? Konceptuel fremstilling/ Picth Et forslag til en praktisk proces

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Vision og den bærende metafor skal have en vis kvalitet (trækkraft ell. energi, metaforisk set) før den iteraitve proces kan foregå Alle produkets abstraktionsniveauer revideres/ forædles ved hver iteration Vægten flyttes gradvist fra det abstrakte til det konkrete Processen slutter når tiden er gået Et forslag til en praktisk proces

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 helpfull Internal harmfull Strengths Oppetunities Weaknesses Threats SWOT External Mål?

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Rasmus Groth, Lila Velkommen til

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Lektion 3: Kommunikation Vi får besøg af Maria B. Svejstrup fra Reflekt ( Hun vil fortælle om kommunikation i processer i relation - med udgangspunkt i VDI procesmodellen Præsentere konceptet ‘Mixerpulten®’ Vi starter første konceptudviklingsforløb

© all rights reserved IT universitetet MKUM-E Villads Keiding - Konceptudvikling og Interaktive digitale medie - Lektion 2 Extra Designing Sense En del af Copenhagen Designweek I Rummet i Republikken, Vesterbrogade 24 Onsdag d. 2 kl 08:30