Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Holmen 21. Juni 2005 Program: hvad skal vi lære i dag? – 16.00Præsentation: Intro til metode – 16.30Problemformulere og tegne, individuel øvelse – 16.45Pause hvor man finder sammen i Triads (tremandsgrupper) – 17.45Intro til Triads + interviewøvelse i tre-mandsgrupper – 18.00Opsamling og Evaluering
Holmen 21. Juni 2005 Hvad er action learning og ’den lærende organisation?’
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan? Gruppen diskuterer et problem, dets omfang og dets betydning Hver medlem af gruppen kommer Gruppen hjælper den enkelte til at udforske med et emne de vil diskutere, som forskellige løsninger har betydning her og nu Den enkelte bestemmer hvilken løsning der passer ham/hende bedst
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan ser det ud? (tak Anne!)
Holmen 21. Juni 2005 Hvorfor Action Learning? Godt værktøj til at afklare et problem Egne problemer bliver tænkt igennem på en visuel måde Man bliver lyttet til (den enkelte får mere tid) Man får nye indsigter (selvindsigter, og indsigter i andre) Skærper analytiske evner Løsningerne kommer fra os selv.
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan starter man?
Holmen 21. Juni 2005 Formulér et problem!
Holmen 21. Juni 2005 Eksempler og regler Hvordan kan vi skaffe flere frivillige til vores sommeraktiviteter? Hvorfor får jeg ikke mere at vide om foreningens aktiviteter? Åbent og præcist formuleret Problemet skal opleves som reelt
Holmen 21. Juni 2005 Mail det til de 2 andre 5 dage før I skal mødes
Holmen 21. Juni 2005 Tegn problemet
Holmen 21. Juni 2005 Find sammen
Holmen 21. Juni 2005 Ud fra fælles interesser
Holmen 21. Juni 2005 Triad-Konsultationen
Holmen 21. Juni 2005 Start med at Vælge rækkefølge Max ½ time hver Hvem holder øje med tiden?
Holmen 21. Juni 2005 Klienten forklarer sit problem Problemformulering Rich Picture Ca minutter
Holmen 21. Juni 2005 Konsulenterne skal hjælpe med at afklare problemet Lytte omhyggeligt, uden at afbryde Stille afklarende og åbne spørgsmål Opsummere hvad klienten siger Ikke komme med løsninger, medmindre klienten selv spørger om det Holde øje med tiden
Holmen 21. Juni 2005 Løsninger Klienten skal hjælpes til selv at nå frem til mulige løsninger, med konsulenternes indsigt Vurdere løsningernes relevans, effekt og mulighed for at føre ud i livet
Holmen 21. Juni 2005 Lav handlingsplan
Holmen 21. Juni 2005 Opfølgning forpligter!