Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Arbejdspladsudvikling
Indsæt billede i vinge: Gå ind under Indsæt > Billede > Fra fil Placer billedet, så det ønskede udsnit dækker vingen. (Det kan være nødvendigt at forstørre.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Forældremøde august 2009  Efterårssæson 2009  Træning  U13-hjælp  Cafeteria-vagt  Hjemmeside  Forældrebud  Evt?/Spørgsmål??
Velkommen. Agenda •Hvorfor informationsmøde nu? •Hvad er der sket de sidste 3 måneder? •Hvor vil vi gerne hen? •Aktiviteter frem til 31. december •Hvordan.
Innovation og iværksætteri
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Velkommen til kursus 3: Få dit projekt i mål!. 2 Program Dag •Plenum:Godmorgen og velkommen •Plenum:Udfordringer fra praksis med at få projektet.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Digitale værktøjer i matematik
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
ØBRO FRI 2020 Kick-off visionsworkshop for ansatte
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Relationer – børn og voksne
Karl Henrik Flyums model
Lean Netværk AAU.
Vejledning i projektarbejde
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Agenda – Velkomst – Præsentation af os og projektet – Præsentation af deltagere – Præsentation af E-Sport og GamingLeague
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Relationer – børn imellem
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Omgangstone og kollegialitet
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Workshop plan Virkningsevaluering, VIA UC, Hedeager 2, 8200 Aarhus N.
Gruppeudviklingssamtaler
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Aktiv lytning - Lyt nu godt efter.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Dialogmøde Den åbne skole 26/ – Hundelev – Løkken - Vrå.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard

Holmen 21. Juni 2005 Program: hvad skal vi lære i dag? – 16.00Præsentation: Intro til metode – 16.30Problemformulere og tegne, individuel øvelse – 16.45Pause hvor man finder sammen i Triads (tremandsgrupper) – 17.45Intro til Triads + interviewøvelse i tre-mandsgrupper – 18.00Opsamling og Evaluering

Holmen 21. Juni 2005 Hvad er action learning og ’den lærende organisation?’

Holmen 21. Juni 2005 Hvordan? Gruppen diskuterer et problem, dets omfang og dets betydning Hver medlem af gruppen kommer Gruppen hjælper den enkelte til at udforske med et emne de vil diskutere, som forskellige løsninger har betydning her og nu Den enkelte bestemmer hvilken løsning der passer ham/hende bedst

Holmen 21. Juni 2005 Hvordan ser det ud? (tak Anne!)

Holmen 21. Juni 2005 Hvorfor Action Learning? Godt værktøj til at afklare et problem Egne problemer bliver tænkt igennem på en visuel måde Man bliver lyttet til (den enkelte får mere tid) Man får nye indsigter (selvindsigter, og indsigter i andre) Skærper analytiske evner Løsningerne kommer fra os selv.

Holmen 21. Juni 2005 Hvordan starter man?

Holmen 21. Juni 2005 Formulér et problem!

Holmen 21. Juni 2005 Eksempler og regler Hvordan kan vi skaffe flere frivillige til vores sommeraktiviteter? Hvorfor får jeg ikke mere at vide om foreningens aktiviteter? Åbent og præcist formuleret Problemet skal opleves som reelt

Holmen 21. Juni 2005 Mail det til de 2 andre 5 dage før I skal mødes

Holmen 21. Juni 2005 Tegn problemet

Holmen 21. Juni 2005 Find sammen

Holmen 21. Juni 2005 Ud fra fælles interesser

Holmen 21. Juni 2005 Triad-Konsultationen

Holmen 21. Juni 2005 Start med at Vælge rækkefølge Max ½ time hver Hvem holder øje med tiden?

Holmen 21. Juni 2005 Klienten forklarer sit problem Problemformulering Rich Picture Ca minutter

Holmen 21. Juni 2005 Konsulenterne skal hjælpe med at afklare problemet Lytte omhyggeligt, uden at afbryde Stille afklarende og åbne spørgsmål Opsummere hvad klienten siger Ikke komme med løsninger, medmindre klienten selv spørger om det Holde øje med tiden

Holmen 21. Juni 2005 Løsninger Klienten skal hjælpes til selv at nå frem til mulige løsninger, med konsulenternes indsigt Vurdere løsningernes relevans, effekt og mulighed for at føre ud i livet

Holmen 21. Juni 2005 Lav handlingsplan

Holmen 21. Juni 2005 Opfølgning forpligter!