Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Advertisements

Paulus en brik i Guds frelsesplan
Filipperbrevshymnen.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Økonomi og Bøn Søndag den 27. marts Repetition • Vi har lært at: • Gud ejer alt sølv og guld • Han ønsker at søger for os på alle livets områder.
Opstandelsesfest.
Hvad vil det sige at leve i tro?
Nøgler til menighedens vækst
Glem ikke Gud i dit liv! 5 Mos 8,1-20
” Hvorfor lige netop kristendom ? ”
Menneskets fald og genoprejsning
Tag en gave til børnene Et pinse-opgavehæfte fra Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler.
Lidelse, sygdom og forbøn.
Løgnen er en åndsmagt Joh 8,42-51  Indledning. Løgnen i vores tid.  Sammenhængen med dagens andre bibellæsninger.
En guddommelig vækkelse (4), Salomo
Havde Luther en teologi om Guds rige?
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Tradition og Fornyelse
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Livets Ord September 2009.
Evangeliets fjender Enemies of the Gospel Vrăjmaşii evangheliei.
”Religion er opium til folket”
”Kaldet til kærlighed”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Det gamle og det nye menneske. Ef 4, v17 Det siger jeg da og vidner om i Herren: Lev ikke længere som hedningerne, tomme i deres tanker, v18 formørkede.
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
En menighed, der søger enhed
At vente på Guds time.
Hvilken slags kirke ønsker vi at være
Ef 4,1-16: Hvordan fastholder vi Åndens enhed i vor menighed?
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
”…stil jer til rådighed for Gud… som redskaber for retfærdighed!”
ÅNDENS OPBYGGELSE! Overskriften over menighedslivet her i foråret: ”Åndens opbyggelse”! I små og mellemstore fællesskaber! Vi fornemmer, at OPBYGGELSE.
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Kate-QUIZ-mus.
Fjellerup valgmenighed Hvem er vi? Hva vil vi? Hva er mitt bidrag? 1.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Forsager vi hykleriet og al dets væsen?. Tag jer i agt for de skriftkloge, som gerne vil gå omkring i lange gevandter og lade sig hilse på torvet og sidde.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Salme 69:2-3 Frels mig, Gud, for vandet når mig til halsen, jeg er sunket i bundløst dynd og kan ikke få fodfæste. Jeg er kommet ud på det dybe vand, strømmen.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
Kaldet til at være kanal for kærligheden!. Menigheden i Korinth ville hellere synge solo end synge i kor! Korinth lektien svarer to spørgsmål: 1. Hvad.
Kristen mystik – den spirituelle gudsopfattelse..
Lidelsens problem (teodicé)
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Forløsende bøn, kap.9.. Daniel 9:1-5 I Dareios’ første regeringsår – han var af medisk herkomst, søn af Ahasverus, og var blevet konge over kaldæernes.
Bibelmeditation III Teol.kursus, MF Luk 24, Den opstandne Jesus og disciplene. Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå.
1. Kor. 1:17-2:5 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal.
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Liturgiens evangelium. En god gudstjeneste er som et H.C. Andersens eventyr tematisk - genkendelig - overraskende.
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Galaterne 1-2 Nåde og Fred fra Gud Fra Paulus, apostel, ikke fra mennesker, ikke udsendt af et menneske, men af Jesus Kristus og Gud Fader,
Frelse af nåde ved tro Hvordan syndere bliver forligt og kan leve i fællesskab med den levende Gud Kristian Guttesen.
Guds arvinger og Kristi medarvinger
Præsentationens transcript:

Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet ved sine profeter i De hellige Skrifter, v3 evangeliet om hans søn, Jesus Kristus, vor Herre, som menneske kommet af Davids slægt, v4 i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde. v5 Af ham har vi fået nåde og apostelkald til at føre mennesker i alle folkeslag til troslydighed, hans navn til ære. v6 Blandt dem er også I, som er kaldet til at tilhøre Jesus Kristus.

Forpligtelsen til evangeliet Rom. 1, v14 Både grækere og barbarer, både vise og uforstandige er jeg forpligtet over for. v15 Derfor min iver efter også at forkynde evangeliet for jer i Rom.

Vægteren for Israels hus (Ezekiels Bog, kap. 33, 1-9) v1 Herrens ord kom til mig: v2 Menneske, tal til dine landsmænd, og sig til dem: Når jeg bringer sværdet over et land, vælger landets folk en mand af deres midte og stiller ham som vægter. v3 Når han ser sværdet komme over landet, støder han i hornet for at advare folket. v4 Hvis der er en, der hører lyden af hornet, men ikke lader sig advare, og sværdet rammer ham, så kommer hans blod over hans eget hoved. v5 Fordi han hørte lyden af hornet, men ikke lod sig advare, kommer hans blod over hans eget hoved. Havde han ladet sig advare, ville han have reddet livet. v6 Hvis vægteren derimod ser sværdet komme og ikke støder i hornet, så folket ikke bliver advaret, og sværdet rammer en af dem, da bliver han ramt på grund af sin skyld, men hans blod vil jeg kræve af vægterens hånd. v7 Og dig, menneske, stiller jeg som vægter for Israels hus. Når du hører et ord fra min mund, skal du advare dem fra mig. v8 Når jeg siger til den uretfærdige: Du skal dø! og du ikke taler til den uretfærdige og advarer ham mod hans vej, så skal den uretfærdige dø på grund af sin skyld, men hans blod vil jeg kræve af din hånd. v9 Hvis du derimod advarer den uretfærdige for at få ham til at vende om fra sin vej, og han ikke vender om, skal han dø på grund af sin skyld, men du har reddet dit liv. Enhver skal undgælde for egne handlinger v10 Du, menneske, sig til Israels hus: I siger: »Når vore overtrædelser og synder hviler tungt på os, og vi rådner op på grund af dem, hvordan kan vi da bevare livet?« v11 Sig til dem: Så sandt jeg lever, siger Gud Herren: Jeg ønsker ikke den uretfærdiges død, men tværtimod at den uretfærdige vender om fra sin vej, så han bevarer livet. Vend om, vend om fra jeres onde veje! Hvorfor vil I dø, Israels hus?

Verset til at huske til næste gang: Rom. 1, 16 For jeg skammer mig ikke ved evangeliet; det er Guds kraft til frelse for enhver, som tror, både for jøde, først, og for græker. v17 For i det åbenbares Guds retfærdighed af tro til tro – som der står skrevet: »Den retfærdige skal leve af tro.«

Spørgsmål til eftertanke: Har vi et evangelium, som vi ikke behøver skamme os over? Vi behøver ikke skamme os over det sande evangelium. Vi burde skamme os over ting, der forvrænger evangeliet.

Almen åbenbaring og speciel åbenbaring Ingen har en undskyldning, fordi Gud giver alle en almen åbenbaring gennem naturen (Rom. 1,19+20) Den almene åbenbaring undertrykkes med uretfærdighed (1,18), med ”tomme tanker” og menneskelig ”visdom” (sofisteri, gudløs filosofi; 1, ) og gennem afgudstjeneste (1,23+25)

Følgerne af vantro Seksuelle afvigelser (Rom. 1, ) Al slags uretfærdighed og ondskab (Rom. 1, En dårlig samvittighed, bevidstheden om at man forbryder sig imod Gud: v.32: De ved, at Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø; alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også, at andre gør det.

Evangeliets kraft Evangeliet er Guds kraft til at frelse, fordi den tager op syndens problem, som ethvert menneske har. Derfor kan alle nås med evangeliet, fordi alle har syndet. Vækkelser i historien førte altid til at folk kom i stor syndenød, fx i ”Great Awakening”, som blev udløst at J. Edwards bare læste hans prædiken op, som hed ”Syndere i hånden af en Almægtig Gud” – ikke noget med stor retorik og manipulation! Læs igen Ezekiel 33, 10b: »Når vore overtrædelser og synder hviler tungt på os, og vi rådner op på grund af dem, hvordan kan vi da bevare livet?«