Frans Ørsted Center for Grundskole-forskning /DPU / AU Ph.d / adjunkt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læreridentitet og professionalisme
Advertisements

Introduktion til den postive psykologis metoder
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Den 16.august 2010 Regionsgården
Trivselspolitik på Løsning Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
TALENT-DK: Inspirationsmøde
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Psykoedukation til unge i OPUS
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fysisk aktivitet – muligheder og udfordringer for krop og sjæl
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
GSAK Makroer Hvordan får du downloadet, installeret og konfigureret GSAK Af ProsperoDK (aka. René Boe) Teknik-event i det mørke Jylland IV - 16/
Definition Ikke et videnskabeligt begreb En individuel tilstand
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Motivation og opmærksomhed i overbygningen
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Det autentiske menneske
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
”Religion er opium til folket”
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Støvring den 11. september 2007
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Mindfulness og mental sundhed
Sundhedsfremme i skolehaver?
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Lærerprofessionen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Program Vitalisering af samspillet
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Livsværdier Definition:
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Positiv Psykologi - Flow i leg og læring
Stress En folkesygdom?.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Positiv psykologi og flow - om optimale situationer i undervisning, og pædagogik Frans Ørsted Center for Grundskole-forskning /DPU / AU Ph.d / adjunkt Autoriseret psykolog www.dpu.dk fran@dpu.dk “Flow og fordybelse”, Hans Reitzels Forlag, 2008. 05-04-2017

Indhold Hvad er positiv psykologi? Centrale pp begreber Aktuelt nyt: Sonja Lyubomirsky og Victoria Colligan Central pp metode: coaching Karakterstyrker og styrkebaseret assessment Csikszentmihalyis flowteori Flow og mindfulness Flow som redskab Empati, anerkendelse og aktiv lytning 05-04-2017

Positiv psykologi er udtryk for en generel bevægelse indenfor psykologien Udfordringer Karakterstyrker Potentialer Ressourcer Læring Trivsel Udvikling Samarbejde Løsninger Bæredygtighed Oplevelser Inklusion Fællesskab Her og nu Fremtiden Flow Problemer Diagnoser Konflikter Symptomer Katastrofer Traumer Sygdom Krav Dysfunktioner Lidelse Tab Krise Fortiden Isolation Marginalisering 05-04-2017

Citat ”Positive Psychology is the scientific study of optimal human functioning. It aims to discover and promote the factors that allow individueals and communities to thrive” Martin Seligman, 2000 05-04-2017

Positiv psykolog= et emnefællsskab Positiv psykologi er et forskningsbaseret emnefællesskab omkring studiet af det meningsfulde, fremadrettede, potentiale- og ressourceorienterede i menneskets psyke Positiv psykologi er ikke et paradigme eller en erstatning for eksisterende teori og metode men et supplement, der forener forsk. retninger og metoder Eks.: Csikszentmihalyi (hum., psykodyn), Seligman (kognitiv), Cooperrider (socialkontruk, systemisk ), Lyombomirsky (sociologisk, sundhedsvidenskabeligt) 05-04-2017

Vigtigt grundbebreb for pp: Intrinsic / indre motivation Indre motivation handler om at drivkraften bag en handling / aktivitet kommer indefra – aktiviteten er så at sige motiverende i sig selv Compared with people who are extrinsically motivated, those who are intrinsically motivated show more interest, excitement and confidence about their tasks. They also show enhanced performance, persistence and creativity concerning these tasks”. Alan Carr / Ryan / Deci 05-04-2017

Endnu en vigtigt pp grundbegreb: Identitet som både essens (karakterstyrker fx) og konstruktion: fortællingen om mig i relation til andre It is very important for developing a steady identity that people are able to see and express themselves as active parts of both individual and social stories. (Bruner) 05-04-2017

Aktuel dansk udgivelse: Sonja Lyubomirsky Bogens budskab er meget enkelt: 50% af din lykkefølelse er medfødt 10% er bestemt af ydre faktorer men de sidste 40% kan du gøre noget ved. Bogen baserer sig på videnskabelige undersøgelser af, hvad der rent faktisk har betydning for vores lykke. Lyubomirsko er psykolog inden for positiv psykologi. Der er mange forskellige måder, man kan øge sin lykke på. Bogen indeholder metoder til at øge sin lykkefølelse, og en test der hjælper læseren til at afklare, hvilke redskaber han eller hun vil få mest ud af. 05-04-2017

Lyubomirskys resultater i ”The How of Happiness” Giv udtryk for taknemmelighed (”express gratitude”) Dyrk optimismen (”cultivate optimism”) Undgå menneskelig sammenligning (”avoid social comparison”) Udfør gode gerninger (”practice acts of kindness”) Fasthold og udbyg dine sociale netværker (”nurture social relationships”) Udvid dine problemløsningsstrategier (”develop your strategies for coping”) Lær at tilgive (”learn to forgive”) Få flere flow-oplevelser (”increase flow”) 05-04-2017

Central positiv psykologisk metode: coaching C anvendes til ”ikke-kliniske” formål (vs terapi) Opmuntrer klienten til at tage et aktivt ansvar for sit liv Designet til at få adgang til klientens indre ressurser og bygger på dennes evner, erfaringer og styrker Er mere løsnings- og målorienteret end problemorienteret Anviser veje til udvikling og vækst ved hjelp af bevidsthed og ansvarsfølelse Eksempel i DK: Ebbe Lavendt Eksempel i N: Susann Gjerde 05-04-2017

Signaturstyrker (VIA) Udviklet av Martin Seligman & Christopher Peterson University of Pennsylvania, Philadelphia Handler om klasificering af ”psykisk sundhed” og ”menneskelige styrker” www.authentichappiness.org 05-04-2017

24 signaturstyrker Visdom & kundskab Mod Medmenneskelighet & kærlighed 1. Nysgerrighed 2. Lærelyst 3. Dømmekraft 4. Opfindsomhed 5. Social intelligens 6. Vision og perspektiv Mod 7. Tapperhed 8. Utholdenhedt 9. Integritet Medmenneskelighet & kærlighed 10. Venlighed 11. Kærlighed Retfærdighed 12. Samfundsengagement 13. Retskaffenhed 14. Lederegenskaber Mådehold 15. Selvbeherskelse/selvregulering 16. Forsiktighed 17. Ydmyghed Transcendens 18. Æstetisk sans 19. Taknemmelighed 20. Håb 21. Åndelighed 22. Tilgivelse 23. Humor 24. Livsglæde

Styrker og præstation Styrker: 4/5/2017 Styrker og præstation Styrker: Et forholdsvis vedvarende træk eller egenskab der forekommer i mange forskellige situationer over lang tid Kan udvikles Giver energi Opleves autentisk – ægte - indre – når tager dem i brug Forskning (Corporate Leadership Council) Fokus på styrker førte til 36.4% forbedring i præstation Fokus på problemer / dysfunktioner førte til 26.8% nedgang i præstation (ref. ”Average to A+” af Alex Linley) Forløse potensiale og motivasjon Øke prestasjon og engasjement Øke trivsel og velvære: høyere grad av energi, måloppnåelse, og ”kongruens” (være tro mot egne verdier) Skape positive følelser (”Broaden & build” Fredrickson) Øke kreativitet, problemløsningsevne og evne til å tenke bredt Øke fleksibilitet og åpenhet til informasjon Bygge og styrke sosiale bånd Øke motstandskraft (”resilience”) Korte ned på tiden for å ”lade seg opp” Øke teamprestasjon19 187 ansatte, fra 34 organisasjoner, på tvers av syv industrier og 29 land Koriander® AS

Flow og fordybelse. Virkelystens og det gode livs psykologi Hans Reitzles Forlag 2007 Flow, virkelyst, sundhed og det meningsfulde, gode liv Flowteoriens historie og forskningsmetode Sammenligninger med tilsvarende teorier og begreber og links til terapi, pædagogik og psykiatri Slægtskabet med humanistisk psykologi (Rogers, Frankl, Bühler, m.fl.) Tråde til aktuelle praksisformer som fx AI (appreciative inquiry) og Reggio Emilia pædagogik Introduktion til positiv psykologi 05-04-2017

Flow: et centralt begreb i den nye “positive psykologi” Flow= en positiv, koncentreret tilstand hvor al opmærk-somhed er samlet om en bestemt aktivitet, som er så udfordrende / engagerende at man må anvende mange mentale resurser for at klare den. Tidsfornemmelsen forsvinder. Når man er I flow, lærer og husker man bedre, selvet styrkes og nye ideer / tanker / associationer kan dukke op – samtidig opleves flow-aktiviteten meget meningsfuld 05-04-2017

Flow og mindfulness: parallelle begreber ”Flow” er udadrettet og selvforglemmende, en positiv, koncentreret og udfordrende tilstand rettet væk fra en selv, mod aktiviteter, andre mennesker, materialer = virkelyst + fordybelse ”Mindfulness” er indadrettet, en indre klarhed, en øget tilstedværelse og grounding af en selv i nuet. En meditativ tilstand 05-04-2017

05-04-2017

Flowtilstanden udløser positive neurotransmittersstoffer i hjernen Japansk og svensk (og mange andre) forskningsprojekter har vist, at der ved flowtilstande udløses transmitterstoffer i hjernen, der øger opmærksomheden og opleves meget positivt 05-04-2017

Hvor kommer flow-evnen fra? Evolutionspsykologisk: flow som overlevelsesmekanisme, hvor mennesket, på trods af ydre og indre pres som sult, sygdom, søvn, kulde, længsel, smerte, osv. kunne koncentrere sig om fx at udvikle et redskab. Flow blev en niche for os og forbindes med udviklingen af den menneskelige kultur og videnskab, religion, kunst, sprog, osv. Flow er forbundet med hjernens belønningssystemer 05-04-2017

Maslows behovspyramide 1. Selvrealiseringsbehov: Højdepunktsoplevelser i form af fx kunstneriske og æstetiske udfoldelser 2. Selvhævdelsesbehov: At kunne noget og være noget i forhold til og sammen med andre 3. Sociale behov: accept og anerkendelse fra andre, kontaktbehov, høre til i sociale grupper. 4. Fysiologiske behov: føde, væske, varme, tag over hovedet, søvn, sex, osv. 05-04-2017

Hvor ofte oplever folk flow? 6.469 voksne europæere: ”hvor meget flow oplever du i hverdage?” ”Ofte”: 23 % ”Af og til”: 40 % ”Kun sjældent”: 25 % ”Aldrig / ved ikke”: 12 % Flow kædes sammen med ens favorit- eller yndlingsbeskæftigelse: fx sport, spil, leg, hobbies, læsning, havearbejde, madlavning, kunst og musik. Piger / kvinder forbinder tilsyneladende (i mine interview), oftere end drenge / mænd, flow-oplevelser med noget socialt. Det viser sig også, at mange piger /kvinder oplever flow i forbindelse med almindelig hyggesnak på fx pigeværelset, i arbejdspladsens kantine eller fritidens cafe. Fra ”Flow og fordybelse” 05-04-2017

Lykkeforskning / depressionsforskning Mangel på udfordringer og meningsfulde, ”belønnende” aktiviteter kan føre til depressive tilstande (Scientific American, Mind, may 2008) 05-04-2017

Et hektisk liv Charlotte Bloch: Flow og stress (2002): Hverken på arbejdspladserne, i familierne eller i parforholdene tillader vi hinanden den utilgængelighed, ro og fordybelse, der ofte skal til for at komme i flow. Vi skal helst signalere småstress hele tiden, ellers er det kulturelt betænkeligt. 05-04-2017

Flow i oversigt 1 Fuld koncentration og opmærksomhed Høj grad af indre motivation Udfordringer og kompetencer, der matcher Manglende tidsfornemmelse Positiv oplevelse af engagment, virkelyst og fordybelse 05-04-2017

Flow i oversigt 2: andre fænomener i kølvandet på flow skærpelse af sansningen udsættelse af basale behov forandringer i døgnets rytme legeagtige følelser og stemninger selvforglemmelse hengivelse glæde / lykke nydelse / lyst afslapning / afspænding læring / dyb indsigt / problemløsning sus / rus / ekstase beherskelse / kontrol opslugthed tankemæssig grænseoverskridelse usædvanlige associationer og / eller erindringer ideer, kreativitet, innovation ubesværethed fuld tilstedeværelse / nærvær / kongruens tændthed Stolthed Styrkelse af identitet og selvværd 05-04-2017